Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av 4kTRB »

MiaM skrev: 16 januari 2023, 05:59:33
TomasL skrev: 15 januari 2023, 21:42:55 Förstår inte varför du gör det så komplicerat, JostyKit hade en sådan lösning på 70-talet, med typ 10 komponenter.
Nog var det avsevärt fler än 10 komponenter på AT469 (mig veterligen deras enda 0-10V-dimmer)? Håller dock med om att det är komplicerat, behövs verkligen den sista 555? Jag hade skapat sågtand ungefär som redan ritat men sen låtit komparatorn driva optokopplaren direkt. Eller möjligtvis bara använt RC-krets för att korta vågformen.


Bonus: Om du ska bygga många kanaler så kan du nog spara en hel del optokopplare på att ha optokopplare för signal till DAC istället för inom dimmern.
Ut från komparatorn är en fyrkantvåg och den ska i så fall inverteras,
555 kan driva bra på utgången. 555 är billig också.
Jag använde 555 för att driva ett relä, i ett annat projekt, dess enda roll i kretslösningen!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av MiaM »

Har inte koll på priserna idag men är övertygad att det blir billigare att ha opto på seriedata till en klase DAC:ar snarare än att ha en opto per kanal. Detta gäller så fort du har ett gäng kanaler.

Bonus: Om en DAC kostar mer än försumbart så kan det vara värt att göra sample-and-hold med konding plus t.ex. 4066. Bara att se till att konstant mata ut signal till DAC:en.

Bonus: För rampen så ha gärna också en krets med en större konding, typ 100µF eller liknande, och diod, som rampen måste ladda upp vid uppstart (och med en till diod som ser till att den laddas ur direkt när spänningen bryts). Se också till att optokopplaren inte kan leda förrän matningsspänningen nått upp till så hög spänning att komparatorn och 555-kretsen garanterat är inom specat område för korrekt matningsspänning. En klassiker med dimmerkretsar är annars att de skickar en eller flera triggpulser till alla kanaler vid uppstart, något som sker så kort att man inte ser det på t.ex. anslutna lampor, men som orsakar så hög strömpuls att man känner det mekaniskt i handtagen om man slår på strömmen genom att slå på automatsäkringar.

Som exempel så i en triac-krets utan dimmer som jag var med att kosntruera så använde vi 74HC-kretsar och såg till att det krävdes över 2V för att trigga en triac, varpå kretsen garanterat var inom specat fungerande område för 74HC att fungera. Enableutgång på kretsarna som drev triac:arna var kopplad till en enkel resetkrets som såg till att utgångarna var avstängda cirka en halv sekund vid strömpåslag, tillräckligt för att även en trögstartad mikrokontroller skulle hinna komma igång såpass att den skickar data till skiftregister osv.

Angående grillen och att den körde konstant på max effekt så kan det varit värme. TRIAC:ar brukar börja leda konstant när de blir överhettade och det finns ett litet område mellan när detta händer och de går permanent sönder. Lätt att prova att sätta en strömbrytare i serie med gate och se om den fortsätter trigga även utan gate ansluten.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av 4kTRB »

Fast jag är även inne på att det fortplantat sig övertoner in på sekundären där synksignalen finns. Om den fallerar så ryker/dyker hela regleringen. På grund av att trafon är inkopplad innan LP filtret.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av 4kTRB »

Jag är lite osäker på om jag verkligen ska ha en DAC implementerad,
Kanske hellre bara en 0V-5V ingång.
Det skulle räcka långt, att kunna ansluta olika sensorer, som exempel, som ger 0-5V respons.
Det blir små enkla pcb:er med en kontrollingång som går att använda till ett ganska brett spektrum
av applikationer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av 4kTRB »

En sak som går att förbättra är triggpulserna.
På grund av diodernas framspänningsfall i första versionen fördröjs de en aning så
det går inte dimma hela kurvformen. Om jag använder en diodbrygga, optokopplare och en 555
där jag dessutom väljer komponenter för en kort triggpuls kommer jag närmare nollgenomgångarna.
Ser ut så här för den tänkta kopplingen...
Dimmer_Sch_Trace_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Spänningsstyrd Triac-Dimmer

Inlägg av 4kTRB »

Har labbat i LTSpice med en aktiv helvågsliriktare som får det hela att fungera ännu lite bättre.
Sedan var jag inne på att en common-mode transformator mot 230V kan ge ännu bättre
dämpning av spikar ut på nätet. Jag kan inte avgöra det med LTSpice men det borde vara så.
Använder också en beprövad strömspegel till att få en linjärt uppladdad kondensator.
TriacDimmer_LT_Sch_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar