Smart generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

Smart generator?

Inlägg av Fiskesjo »

jag läste lite om strömförsörjning i husbilar. Gamska fort förstod jag att nyare husbilar (Euro 6???) har något som kallas "smart genarator (alternator) som krånglar till batteriladdningen. Någon på forumet som kan utveckla vad det handlar om så att jag begriper för- och nackdelar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Smart generator?

Inlägg av danei »

Det gäller väl inprincip alla nya bilar. Man anpassar laddningen efter hur bilen körs. Laddar hårdare vid motorbromsning tex. Allt för att spara några droppar bränsle. Det ökar inte livslängden på batteriet efter som det hela tiden kommer att laddas och laddas ur i stället för att ha konstant spänning när motorn är igång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Smart generator?

Inlägg av Palle500 »

Det är störst problem om du har ett gasolkylskåp som går på 12 V när du kör (kylskåpet drar mycket energi pga. dålig verkningsgrad). Då "orkar" inte bilens generator med sin låga spänning ladda bodelsbatteriet ordentligt och bodelsbatteriet blir urladdat.
Har inte kontrollerat detta själv, men antar att bilen övervakar sitt egna batteri så att det blir fulladdat och beroende på hur bodelsbatteriet är anslutet så "fattar" inte bilens smarta generatorstyrsystem att även ladda bodelsbatteriet korrekt.

Här har du en bra förklaring samt lösningen som är att montera en DC till DC laddare.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Smart generator?

Inlägg av Fossingarna »

Fiskesjo skrev: 15 januari 2023, 15:48:26 jag läste lite om strömförsörjning i husbilar. Gamska fort förstod jag att nyare husbilar (Euro 6???) har något som kallas "smart genarator (alternator) som krånglar till batteriladdningen. Någon på forumet som kan utveckla vad det handlar om så att jag begriper för- och nackdelar?
Det gäller i princip alla fordon med start-stop-teknik, och någon typ av batteriövervakning.
I dessa fordon, så sänks spänningen som generatorn ger ner mot ca12,7V, när batteriet anses vara fulladdat, enligt den som har programmerat styrningen, så det varierar lite mellan olika tillverkare.

Gamla laddstyrningar mellan startbatteri och bodelsbatteri/extra batteri, krävde oftast kontinuerlig spänning över 13,5V, för att öppna laddningen från startbatteriet.

Det har kommit nya ”smarta” lösningar för detta, bl.a. smartpass från:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare ... itid-sport
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Smart generator?

Inlägg av MiaM »

Dessa fordon har väl en strömsensor på batteriet och elektronik som håller koll på laddningsgrad vad jag förstått.

Matning/laddning av bodelen bör väl gå att göra genom att se till att dra strömmen så att den inte dras från batteriet utan från andra sidan av strömmätningen. Laddning av bodelen måste väl också göras med dc-dc-omvandlare som kan ge mer spänning till bodelbatteriet än spänningsnivån på bildelen.

Angående kylskåp som går på 12V så är väl enklast att mata det direkt från bildelen när motorn är igång?
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Smart generator?

Inlägg av cittra49 »

Fördel: Finns det nån?

Nackdel: Mer komponenter som kan krångla till laddningen såsom ECU styrd laddning (vanligt fel på dodge att ECU slutar skicka signalen) samt batterisensor , dyrare generator (generellt).

Skulle tro att generatorstyrningen kom till pga utsläppskraven (vw dieselgate) så laddningen går på lågfart under testcykeln får att minska utsläppen något.

Finns generatorer sen 80-90 talet med inbyggt "batterisensor" som ska be bättre laddning, satt bla på truckar.
Senast redigerad av cittra49 26 januari 2023, 12:12:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smart generator?

Inlägg av Teknikern »

Sådär blir det när allt ska krånglas till in absurdum med en massa onödig elektronik, en kompis har en husbil där jag var in och rotade när generatorn sa upp sig och brann, den fick en kraftigare generator och den "smarta" laddelektroniken hamnade i återvinningen så nu sitter det enbart en skiljediod mellan batterierna och sen dess (3 år sen) är alla problem väck.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Smart generator?

Inlägg av danei »

Fördelen är att du kan pressa bränsleförbrukningen lite grann. Med tanke på hur billig elektronik är i stora upplagor är det värt det.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smart generator?

Inlägg av Teknikern »

Ja och dom pengar man spar på drivmedel får man istället lägga på verkstadsbesöken när skiten havererat,,,,,vilket det gör förr eller senare. Allt blir inte bättre eller billigare i längden bara för att det kallas "smart".
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Smart generator?

Inlägg av FormerMazda »

Och allt var inte bättre förr. ;)

Hur man bygger en laddning av bodelsbatterier lär skilja mellan tillverkare och även inom tillverkarens egna modellprogram och årsmodeller.
Jag tycker ju att en 12V driven laddare/booster som är ansluten till bilens batteri är rätt väg att gå. För då kan ju bilen reglera sin laddning efter hur boostern laddar bodelsbatteriet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Smart generator?

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 26 januari 2023, 10:24:53 den "smarta" laddelektroniken hamnade i återvinningen så nu sitter det enbart en skiljediod mellan batterierna och sen dess (3 år sen) är alla problem väck.
Det är inte bara den elektroniken som skulle behöva rensas bort på en modern bil.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Smart generator?

Inlägg av MiaM »

Felet är inte "dagens krångliga elektronik" utan att vi inte fått tillräckligt med "right to repair". Idag är reparationsinformation inlåst bakom rätt dyra pengar för t.ex. Alldata (som jag tror väl cirka alla bilverkstäder använder, billigt för dem men orimligt dyrt för oss som bara lagar enstaka fel på våra egna fordon). Fritt ur minnet så har Toyota till och med oscilloskopbilder av hur signaler normalt ser ut. Bra beskrivningar finns åtminstone av vad olika felkoder beror på och hur man ska felsöka, och i många fall allmän beskrivning av hur system fungerar.

Men detta är alltså inlåst bakom betalvägg. Detta borde vara gratis tillgängligt för varje fordonsägare.

Alla vi som begriper merparten av elektronikdiskussionerna här på forumet är också med råge kapabla att förstå felsökning och reparation av de flesta elfel om vi skulle ha tillgång till denna information. Jag kollar en del på Pine Hollow Auto Diagnostic på Youtube och när han visar utdrag av vad Alldata innehåller så blir felsökningen och reparationen rätt uppenbar i de flesta fall.

Angående smartgenerator osv så säger min kristallkula att det är en övergångsperiond nu under 2010- och 2020-talen som detta förekommer. Om några år så lär väl näst intill alla förbränningsmotorfordon ha någon form av elektrisk drivlina och denna kommer också användas som startmotor för förbränningsmotorn och då finns det ingen anledning att använda gammeldags blysyrabatterier.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Smart generator?

Inlägg av agehall »

"Vanliga blybatterier" eller motsvarande kommer nog finnas kvar även i framtiden. Elbilar vill inte ha högspänningsbatteriet inkopplat om bilen inte laddas eller körs. Därför behövs ett lågspänningsbatteri fortfarande för att hantera elektroniken i bilen tills dess att bilen startas.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Smart generator?

Inlägg av danei »

Ja, ett separat 12V batteri kommer sannolikt att finnas kvar. Men det behöver ju inte vara ett blybatteri.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Smart generator?

Inlägg av agehall »

Helt sant - Tesla har väl gått över till någon form av Lithiumbatteri för 12V nu tror jag.
Skriv svar