Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Bra förslag med sammanfattning av mätningar och var vi står.

Störning runt 150 Hz finns:
* I min hemmabio i källaren (Harman Kardon, ca 10 år gammal).
* I min radio (ca 25 år gammal) ansluten till samtliga faser.
* Hos grannen (gissar jag, för jag hör ljudet, men har inte spelat in och analyserat)

Störning runt 179 Hz finns:
* I min hemmabio i vardagsrummet (Yamaha, ca 6-7 år gammal)
MEN det finns INTE 179 Hz i via Line out på Yamahan
MEN det finns INTE 179 Hz i samma fas (uttag) via radion.

Störning finns inte:
* I min radio när den går på batteri.

Föreslagna slutsatser:
* 179Hz finns inte via nätet på någon fas?
* 179Hz måste uppkomma i förstärkningsdelen av Yamahan?

Föreslagen åtgärd:
* Släng förstärkaren och köp en ny?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av 4kTRB »

En del störningar kan komma från mätinstrumentet själv.
Det är vad jag förstår inte TS som mätt.
Om signal spelas in på en dator kan datorns egna störningar bli med i inspelningen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MiaM »

Bra idé med sammanfattning. (Den dagen problemet är löst så vore det bra om du också redigerar första inlägget i tråden och lägger till ett stycke som tydligt framgår att det är inlagt i efterhand, med både sammanfattning och vad orsak/åtgärd var).

Det jag skulle vilja ha med i sammanfattning är:
Påverkas störningen av volyminställning? I så fall, finns någon störning alls med volymen på noll?
Finns störningen även när enbart nätsladd och högtalare är anslutna till de två hemmabioförstärkarna?


Yamaha är iaf inget uselt fabrikat, men även de kan väl ha drabbats av kondensatorpesten och möjligtvis även de extra dåliga kondingar som var resultatet av industrispionage där spionageoffret verkar ha matat felaktiga uppgifter till spionerna. Det sistnämnda skedde fritt ur minnet på 00-talet och drabbar t.ex. väldigt många PC-grejer.

Angående mätning så linjeutgång så är det iaf nån slags ledtråd att 179Hz-störningen inte finns där. Dock vore det bra att ha nån slags referensnivå, d.v.s. mät också med t.ex. radion inställd så att den brusar (om det går att stänga av muting). Visst, olika FM-mottagare har olika stark brusnivå beroende på bredd på bandpassfilter och vad det nu kan vara (tror jag?) men det är inte jättemånga dB som skiljer. Om störningen är säg t.ex. 80 dB lägre än nyttosignalen så är den ju avsevärt lättare att stå ut med än om den är 30 dB lägre än nyttosignalen.

rvl: Ja, mäta på högtalarledningarna är nog kanske bästa idén. En bra idé är att ordna en skyddskrets med ett seriemotstånd och några antiparallella dioder så att lineingången på datorn inte blir stekt av misstag.

4kTRB: Detta är också en grej som kan vara bra att ha med i sammanfattningen, hur störningarna har mätts. Om samma störningar kommer med både om man mäter med line in på dator och med mikrofonen i mobilen så kommer de troligtvis inte från mätningen i sig, men det finns förstås en risk att båda har samma egenstörning.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

* Störningen är inte volymberoende, d v s varierar inte beroende på volyminställningen vilket gör att jag har rätt hög volym när vi ser på TV för att dränka bruset. ;) Så är volymen på noll upplevs störningen som högst.
* Ljudet kommer när förstärkaren är påslagen (ON) med högtalare ikopplade. Inga andra hdmi, eller signalkablar anslutna.

Om det är så att vi kan konstatera att störningen (179Hz) med största sannolikhet genereras i förstärkaren, så tror jag att jag avslutar och köper en ny. :) Innan jag fick all fantastisk hjälp av er så var jag övertygade om att den kom med ledningen in och det var då ett jobbigare problem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av säter »

Du får ju störningar på radion också.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Ja det är rätt, men stereon med 179 Hz störningen är VÄRST! Det är den jag inte kan leva med. :)
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av guckrum »

Fint att det ser ut att lösa sig. Jag har själv fyra Yamahaförstärkare/receivrar/hembioförstärkare från 1990 och framåt, och ingen har problem med kondingar (än), de bara rullar. (Backlighten på en display har gett upp dock.) Såklart är det bara anekdotiskt.

Om du inte vill ha den så finns det kanske någon annan som vill lägga tid på att fixa den? (Jag är som sagt väldigt tveksam till NTSC-teorin dels för att frekvensen är fel men också för att just själva 59.94/60Hz-komponenten _saknas_.)

MiaM hade ett par bra kompletterande frågor också:
>Påverkas störningen av volyminställning? I så fall, finns någon störning alls med volymen på noll?
> Finns störningen även när enbart nätsladd och högtalare är anslutna till de två hemmabioförstärkarna?
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Anders F skrev: 16 januari 2023, 15:17:58 * Störningen är inte volymberoende, d v s varierar inte beroende på volyminställningen vilket gör att jag har rätt hög volym när vi ser på TV för att dränka bruset. ;) Så är volymen på noll upplevs störningen som högst.
* Ljudet kommer när förstärkaren är påslagen (ON) med högtalare ikopplade. Inga andra hdmi, eller signalkablar anslutna.
Jag försökte svara i ett tidigare upplägg, men det blir ju många. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av rvl »

Hoppas det inte blir skrot och att tråden inte är slutbehandlad än.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av guckrum »

Ja nu när jag tittar så ser jag:-)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Palle500 »

Du har inte en UPS som du tillfälligt kan driva förstärkarna med?
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Nej tyvärr inte.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av SM7CZR »

Anders F skrev: 16 januari 2023, 15:17:58 * Ljudet kommer när förstärkaren är påslagen (ON) med högtalare ikopplade. Inga andra hdmi, eller signalkablar anslutna.
Om det är så att vi kan konstatera att störningen (179Hz) med största sannolikhet genereras i förstärkaren, så tror jag att jag avslutar och köper en ny. :) Innan jag fick all fantastisk hjälp av er så var jag övertygade om att den kom med ledningen in och det var då ett jobbigare problem.
Kan du testa förstärkaren på ett annat ställe än ditt hem?
Jag gissar att felet ligger i förstärkarens nätdel.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MiaM »

Anders F skrev: 16 januari 2023, 15:17:58 * Störningen är inte volymberoende, d v s varierar inte beroende på volyminställningen vilket gör att jag har rätt hög volym när vi ser på TV för att dränka bruset. ;) Så är volymen på noll upplevs störningen som högst.
* Ljudet kommer när förstärkaren är påslagen (ON) med högtalare ikopplade. Inga andra hdmi, eller signalkablar anslutna.

Om det är så att vi kan konstatera att störningen (179Hz) med största sannolikhet genereras i förstärkaren, så tror jag att jag avslutar och köper en ny. :) Innan jag fick all fantastisk hjälp av er så var jag övertygade om att den kom med ledningen in och det var då ett jobbigare problem.
Det kan vara värt att göra åtminstone en enklare felsökning. Jag skulle nog siktat på 50Hz-brummet och hoppas på att lagning av detta också lagar 179Hz-störningen. Men som guckrum redan skrivit, om du inte vill/kan/orkar laga den så erbjud att sälja/skänka den istället för att skicka den på återvinning. Det vore kul om du villkorerar bortskänkning med att mottagaren berättar i denna tråd vad felet var :)
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

179hz borta med ny förstärkare. Gamla åker upp på vinden.

STORT tack till alla som har engagerat sig! :)
Skriv svar