Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Prins Valiant »

TS har visserligen skrivit att det inte finns solceller i närheten, men jag har läst att både försvaret och mobiltelefonoperatörerna klagar på att de s.k. optimerarna i ett solcellsystem sprider störningar. Ett antal har fått försäljningsförbud av elsäkerhetsverket.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MadModder »

Rent spontant skulle jag nog ta det tredje, Hantek. Det har högst bandbredd ser det ut som.
Det första har inte 100 MHz som det står i rubriken, utan 200 kHz. :)

Men för att diagnosticera som högst 100 kHz duger alla tre, och i så fall skulle jag föredra den helt handhållna fristående Lieberwell.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5671
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av pi314 »

Anders F:

Jag vet inget om vilka funktioner som finns i programvaran till ett modernt digitalt oscilloskop.
Jag har ett gammalt analogt Tektronix. På det kan man se kurvformer och det räcker ibland.

Så här ser kurvformen på din störning ut. Taget med Audacity, inzoomat så att man ser ungefär 1/10 sekund.
230115_brum_vawe.png
Kurvformen säger inte mig så mycket mer än att det är ganska långt från sinus, dvs. störningen innehåller lite av varje.
Kanske kan man identifiera den där 179Hz-peaken där?

Prins Valiant:

Jag hittade lite här om störningar från solceller.
https://www.elinstallatoren.se/2021/09/ ... solceller/

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MadModder »

Ja, 179 Hz är den bredaste vågformen som du kan räkna topparna på i din bild.

Här är en bredare bild på spektrumanalysen om någon vill titta. :mrgreen:
spektrum.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5671
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av pi314 »

179 Hz
179 Hz säger mig ingenting utöver att det inte är en multipel av 50 Hz.

Är det någon som tycker att frekvensen låter bekant eller vet något (som t.ex. en solcells-regulator eller en elbilsladdare) som kan skicka ut något dyligt?

Om man kan höra störningen med en bärbar radio eller någonting med hörlurar, så skulle man ju kunna gå omkring lite och se var den ökar och var den avtar.

/Pi

MadModder:
Ja, så var det ju! Det är ju ungefär 18 toppar på 1/10 sekund, dvs ca 180 toppar/perioder per sekund. Dvs. 179 Hz.
Men, så är det ju en massa annat skräp också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MadModder »

Ja det är väldigt mycket skräp, precis som från en ofiltrerad switchad regulator.
Det skulle vara intressant att kolla med en riktig spektrumanalysator på plats, vad som finns ovanför 16 kHz.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Micke_71 »

För en switchad regulator så verkar frekvensen lite låg.

Däremot så skulle jag nog fundera på om någon kör en frekvensriktare utan nätfilter. Om den driver motor på 60hz för tre faser så borde det bli 180hz störning.

Det skulle vara intressant o se spektrumet högre upp i frekvens. Skulle inte vara förvånad om det finns en topp någonstans runt 40-50khz också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MadModder »

Vad jag egentligen tänkte på när jag skrev regulator var typ en chopper-driver för stegmotorer osv. Dock tenderar de att mer producera något liknande digitalt brus. Det är ingen fast ton.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Prins Valiant »

TS svarade att det kanske finns laddare för elbil i närheten. Tänkte jag skulle fördjupa mig i ämnet. Det visar sig att laddare level 3, de som laddar batterier med 400 - 900VDC kan avge kraftiga störningar om de ej har lämpligt EMC skydd. Detta är ju en inverter som använder en Vienna-rectifier för att driva upp spänningen, och det är ju inga låga strömmar ifall det exempelvis är en Tesla.
Som sagt, på engelskspråkiga sidor kan man hitta en del artiklar.
Så frågan till TS är ifall ljudet alltid finns där, eller kan knytas till att bil i närheten laddas.
Senast redigerad av Prins Valiant 15 januari 2023, 15:14:45, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MiaM »

För att mäta på detta så duger ljudkort i datorn och givetvis lämplig koppling för att inte överbelasta ingången.

En nättrafo som ger några volt och spänningsdelare för att mata in signalen på datorns ljudkort räcker långt. Bonuspoäng om man har nåt såntdär deluxekort som klarar 96kHz, men även 48kHz duger långt.

(Sidospår: Tydligen är det inte ovanligt att ljudkort klarar DC, men i detta fall skulle det bara vara relevant för livsfarligt koppling med spänningsdelare direkt från elnätet utan galvanisk isolering. Man kan ju göra så med en laptop, typ starta inspelning, ansluta stickpropp, låta inspelningen gå ett tag medan man betraktar datorn som beröringsfarlig, drar ur stickproppen och stoppar inspelningen, klipper bort tystnaden först/sist och sen analyserar resultatet).

Funderade på detta 179Hz och kom fram till att det är nog ingen interferens relaterad till järnvägens 16 2/3Hz vad jag kan komma på. Sådana störningar bör dessutom variera beroende på hur mycket effekt fordonen tar ut (eller återmatar med återmatande bromsning).
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Prins Valiant skrev: 15 januari 2023, 15:06:47 TS svarade att det kanske finns laddare för elbil i närheten. Tänkte jag skulle fördjupa mig i ämnet. Det visar sig att laddare level 3, de som laddar batterier med 400 - 900VDC kan avge kraftiga störningar om de ej har lämpligt EMC skydd. Detta är ju en inverter som använder en Vienna-rectifier för att driva upp spänningen, och det är ju inga låga strömmar ifall det exempelvis är en Tesla.
Som sagt, på engelskspråkiga sidor kan man hitta en del artiklar.
Så frågan till TS är ifall ljudet alltid finns där, eller kan knytas till att bil i närheten laddas.
Ljudet finns alltid där, men kan skilja lite i intensitet. Jag var inne hos en granne med en av min radioapparater och störningen fanns där också, MEN han startade upp sin hemmabio och den var tyst. Ska gå in till en annan granne också.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

MiaM skrev: 15 januari 2023, 15:12:50 För att mäta på detta så duger ljudkort i datorn och givetvis lämplig koppling för att inte överbelasta ingången.

En nättrafo som ger några volt och spänningsdelare för att mata in signalen på datorns ljudkort räcker långt. Bonuspoäng om man har nåt såntdär deluxekort som klarar 96kHz, men även 48kHz duger långt.

(Sidospår: Tydligen är det inte ovanligt att ljudkort klarar DC, men i detta fall skulle det bara vara relevant för livsfarligt koppling med spänningsdelare direkt från elnätet utan galvanisk isolering. Man kan ju göra så med en laptop, typ starta inspelning, ansluta stickpropp, låta inspelningen gå ett tag medan man betraktar datorn som beröringsfarlig, drar ur stickproppen och stoppar inspelningen, klipper bort tystnaden först/sist och sen analyserar resultatet).

Funderade på detta 179Hz och kom fram till att det är nog ingen interferens relaterad till järnvägens 16 2/3Hz vad jag kan komma på. Sådana störningar bör dessutom variera beroende på hur mycket effekt fordonen tar ut (eller återmatar med återmatande bromsning).
Kan nog vara så att jag behöver lite hjälp att förstå, men jag spelade ju in filen på min iphone. Finns det idé att spela in ljudet på samma sätt på varje fas via radion? Kan det ge något?
Tänker att om det är samma toner på alla tre faser (med de andra två urkopplad under mätningen) så kommer störningen utifrån?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av säter »

Vad händer om lyssnar på radion utomhus?
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Om man lyssnar med batteri, så är det helt tyst.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av guckrum »

Jag blev nyfiken och kan bara bekräfta det som redan framkommit.
Här är spektrum, linjär x-axel i Hz och logaritmisk y-axel i dB.
spec.png
Jag har ringat in multiplerna av (ca) 180Hz, och markerat alla
50Hz-multiplier med kryss (upp till ca 700Hz).

Det här 180Hz-övertonerrna är alltså mycket starkare
än sina 50Hz-dito.

Dessutom finns det lite annat krafs också på andra frekvenser,
de som inte är markerade med kryss eller ring, tex 129Hz och 230Hz osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar