Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Tack för analysen!

Jag har varit inne hos två grannar som tillhör samma skåo. Jag har tagit med min gamla transistor radio till dem. Det är tyst på batteri, men bruset finns även hos dem i den radion. Dock så är det tyst i deras hemmabioanläggningar. Jag har ju surr i båda mina hemmabioanläggningar. Mer i den ena än den andra.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Jag gjorde en inspelning av ljudet i transistorradion. Där är det 150Hz (annat uttag, annan fas). Får nog spela in hemmabion igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

I stereon finns det mycket riktigt 179 Hz! Då är det nog olika källor!

Undrar om det här är två olika problem! Kan det vara så att 179Hz plocka upp i luften, och att den 150Hz ligger på nätet? Till Stereonn blir det ju många kablar och fler kablar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av guckrum »

Det är nästan garanterat olika problem. Jag gissar att 150Hz
är en överton från ditt 50Hz elnät, även om det just nu är oklart
vad som genererar den.

Här är en inzooming från 100-300Hz:
2023-01-15T16_09_35.png
Den spiken är ca 50 gånger starkare än starkaste 50Hz-
överton.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av rvl »

Eller så råkade störkällan vara på 150 Hz humör, vid just det tillfället, men kanske inte så troligt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av 4kTRB »

pi314 skrev: 15 januari 2023, 12:14:42 179 Hz
179 Hz säger mig ingenting utöver att det inte är en multipel av 50 Hz.

Är det någon som tycker att frekvensen låter bekant eller vet något (som t.ex. en solcells-regulator eller en elbilsladdare) som kan skicka ut något dyligt?

Om man kan höra störningen med en bärbar radio eller någonting med hörlurar, så skulle man ju kunna gå omkring lite och se var den ökar och var den avtar.

/Pi

MadModder:
Ja, så var det ju! Det är ju ungefär 18 toppar på 1/10 sekund, dvs ca 180 toppar/perioder per sekund. Dvs. 179 Hz.
Men, så är det ju en massa annat skräp också.
Uppdateringsfrekvensen på LCD-skärmar är ofta 60Hz för icke-dator-spelare.
3x60 = 180
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Icecap »

Kan inte 150Hz vara ifrån t.ex. en 3-fas 50Hz som likriktas, typ VFD?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av pi314 »

150 Hz är nästan naturligt. Det är 3 x 50 Hz.
Om man har en last som drar ström just vid spänningstoppen från 230 volt, så att sinuskurvan plattas till en aning, så får man en överton på 150 Hz. Det kan vara en likriktare t.ex. som gör så.
3-fas kan lätt orsaka 150 Hz. Fasförskjutningen mellan faserna gör att om man överlappar faserna, som t.ex. vid likriktning av 3-fas, så blir det 150 Hz.
Om man halvvågslikriktar 3-fas, mellan faser och nolla och tar lite ström, så kommer man att skicka 150 Hz på nollan.

150 Hz kan nog komma från lite av varje.

179 Hz däremot vet jag inte vad det kan komma från. Om det inte är t.ex. en inverter/frekvensriktare. Att en frekvensriktare går upp till 65 Hz är väl inte så ovanligt? 59,33 Hz x 3, om det är trefas, blir 179 Hz.

En tanke...

Är huset gammalt? I äldre hus är det ganska vanligt med fyra ledare in. Dom tre faserna och en gemensam ledare för nolla och jord.
I nyare hus är det alltid 5-tråd, dvs. separat nolla och skyddsjord.

I ett område kan man väl tänka sig att någon med 4-tråd och laddare till elbil eller solceller kan orsaka att det kommer ut en hel del störningar på skyddsjord? Kanske en värmepump med inverter? Som sedan ställer till det för andra i närheten?

Hittade ett försök att förklara lite om skillnaden mellan 4-tråd och 5-tråd och hur man hanterar den.



/Pi
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av MiaM »

Även om nolla och skyddsjord är separerade mellan elnätägarens grejer och nyinstallerade fastigheter med femledare så är ändå nolla och jord sammankopplade nånstans hos elnätägaren, så jag tror att det kvittar ganska mycket ur störsynpunkt om grannarna har fyrledare eller femledare.

Idén om en VFD är bra.

Angående 60Hz *3 så skulle tredubbla NTSC bli 179,84Hz, lite högre än vad som mätts upp. Ingen aning om vad denna störning skulle kunna komma från.


En annan möjlig förklaring som är rätt tråkig är väl att det helt enkelt kan vara så att alla inblandade apparater som störningen hörs i har alldeles för dålig störundertryckning.

Har alla tre apparaterna (2*hemmabio, 1*transistorradio) varit i drift såpass regelbundet att du med säkerhet kan veta att störningen började bli hörbar i alla tre ungefär samtidigt? Eller har det snarast varit så att enbart en varit i drift hyggligt regelbundet och när du upptäckte störningen i den så provade du de andra två och upptäckte att de också tar in störningen? Om det sistnämnda är fallet så skulle det väl kunna vara trötta glättningskondingar av något slag i alla tre som gör att störningar hörs. Om jag fattat rätt så yttrar sig trötta kondingar ofta som ökad ESR snarare än sänkt kapacitans, och eftersom örat är känsligare för mellanregister än bas/diskant så är det nog lätt att störa sig på 180Hz och ignorera 50Hz, och/eller så lär väl ljudinspelning med mobilen ha ett högpassfilter så störningen i verkligheten kanske har starkare 50Hz än 180Hz. Det kan vara så att vi letar efter fel problem, d.v.s. att det visserligen finns en 180Hz-störning på elnätet men att den är avsevärt svagare än 50Hz och grundfelet är att allt mellan 50Hz och några hundra Hz läcker igenom från elnät till högtalare i alla tre apparaterna.

Om det är väldigt ovanliga grejer kanske du inte vill berätta exakt vad du har för grejer, men om det är något som inte direkt kan hänga ut exakt vem du är så vore det nog bra om du berättar exakt modell och fabrikat på hemmabioförstärkarna och transistorradion.

För att utesluta dessa apparater så upprepar jag förslaget att köra 230V-> nättrafo -> spänningsdelare -> ingång på ljudkort på dator (eller liknande, men det blir nog rätt uselt resultat om "liknande" är en mobil med mikrofoningång snarare än en lineingång). Poängen med detta är att du får mätvärden på hur starka de olika komponenterna i signalen är, och kan kanske också se mer av vågformen.

Du skulle också kunna koppla hörlursuttag på transistorradion eller nån hemmabiostärkare till line in på dator och spela in där, för att avgöra nivåerna på de olika störtopparna.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Förslaget med att mäta från hörlursuttag ska jag prova om jag haft kvar sådana kablar. 🙂

Nej, det är inga speciella saker. Yamaha RX-V571 receiver med KEF "ägg" högtalare. Transistorradion är en mono Phillips som är 25 år. Den är helt tyst på batteri. Nej, jag kan inte med säkerhet säga att detta skedde precis samtidigt. Radions störning är ju inget problem. Det är väl förstärkaren som är tråkig när man att på tv. Kanske är enklast då au köpa en ny och ser om det är bättre?

Har mätt i källaren (Harman Kardon receiver) och där finns inte 179Hz komponenten.

Det kan nog vara så att du är något på Spåren Mia. Det finns tekniska och det finns mentala bitar. Något stör nog uppenbarligen mer på övervåningen, i den anläggningen har det hänt något. Det kan nog ha gjort att jag har börjat lyssna mer i övriga delar, och där finns inslag av 50, 100, 150 Hz, vilket kanske är naturligt (kanske väl högt ändå)?

Frågan är då om det är min receiver uppe som är kass? Ska mäta med ljudkort ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders F
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 januari 2023, 20:31:00

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Anders F »

Om jag nu gör rätt. Använder AV-out på förstärkaren på baksidan och in i datorn som line in, så ser ju signalen väldigt bra ut. Bara 50Hz komponenter. Jag mätte även samtidigt med telefonen i högtalarna och där ser det ut som igår med 179Hz komponenten.

Frågor om slutsatser:
* Eftersom jag inte ser 179hz på transistorradion heller inte på line-out på förstärkaren, så verkar det otroligt att 179Hz störningen kommer via nätet?
* Låter det mest sannolikt att 179Hz plockas upp via luften på något sätt, eller att det är dåliga kondingar i förstärkaren? Gällande 60Hz så innehåller ju förstärkaren en HDMI-växel och stöder väl både NTSC och PAL, så 60Hz finns ju "i förstärkaren via HDMI".
* Ny förstärkare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av guckrum »

Skulle du kunna sammanfatta situationen lite systematiskt
igen. Jag får inte riktigt ihop när du ser störningen och när
du inte gör det. Efter att ha läst alltihopa igen (lite slarvigt)
med prioritet på de senare inläggen så verkar det som att

Störningen finns
- i din Yamaha-receiver
- i din radio hemma hos grannen

Störningen finns INTE
- i HK-hembion i källaren
- när din radio går på batteri
- när du ansluter din radio till en av faserna
> Har mätt i källaren (Harman Kardon receiver) och där finns inte 179Hz komponenten.
> Transistorradion är en mono Phillips som är 25 år. Den är helt tyst på batteri.
> Jag gjorde en inspelning av ljudet i transistorradion. Där är det 150Hz (annat uttag, annan fas).

Finns 179Hz-störningen bara i Yamahan?

Dags att knyta ihop det här!

Kan du kolla alla faserna med din lilla radio och se
om det är begränsat till någon speciell fas?


Jag mätte störfrekvensen till 179.4Hz baserat på
tionde övertonen. (Störningen är mycket övertonsrik
och går inte att filtrera bort. Tionde övertonen är
alltså på 1.794kHz.)

Det finns INGEN 60Hz-komponent. Osannolikt att
den skulle vara bortfiltrerad, finns inga spår av det
i signalen och 50Hz-toppen som ligger bara 10Hz
ifrån är ju fullt synlig, så det är inte 60Hz-övertoner
vi ser. (Och stämmer ju inte heller med frekvensen,
och jag gillar MiaMs tankar om NTSC:-)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av pi314 »

En lien detalj att kolla upp, för ordningens skull.

Vilka av dom apparater som är inblandade (Hemmabio-ljud, Yamaha, transistorradio) har skyddsjordad elanslutning? Transistorradion kan jag nog säga att den inte har ett skyddsjordat uttag, men hur är det med dom övriga?

Om det är skyddsjordade uttag inblandade, är dessa kollade så att jord verkligen är skyddsjord i uttagen?

Nätfilter innehåller bl.a. minst två kondensatorer (märkta CY i bilden nedan) som är kopplade från var och en av strömledarna till apparatens jord. Om apparaten inte är skyddsjordad, men avsedd att vara det så blir det 115 V AC på apparatens "flytande" jord.

Om en apparat med "flytande/störd" jord är hopkopplad med en annan apparat med riktig skyddsjord, med en skärmad kabel, så får man en jordström genom skärmen. Den jordströmmen kan orsaka besvärliga störningar.

För att slippa problem med jordströmmar sätter jag ofta hopkopplade jordade apparater på en och samma grendosa så att jag är säker på att dom i varje fall har en gemensam jord. Som förhoppningsvis är en bra skyddsjord.

Bild: Typisk koppling i nätfilter.
230116_line_filter.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av rvl »

Anders F skrev: 16 januari 2023, 08:13:50 Om jag nu gör rätt. Använder AV-out på förstärkaren på baksidan och in i datorn som line in, så ser ju signalen väldigt bra ut. Bara 50Hz komponenter. Jag mätte även samtidigt med telefonen i högtalarna och där ser det ut som igår med 179Hz komponenten.
Bara för att, så skulle jag testa att macgyvra till en koppling från högtalar-ut till dator-in och göra en inspelning. Med ledtrådarna hittills, så verkar det ju nästan som om förstärkaren skapade denna 179 Hz själv?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Högt surrande ljud i alla högtalare i huset

Inlägg av Mindmapper »

Anders F skrev: 16 januari 2023, 08:13:50 Om jag nu gör rätt. Använder AV-out på förstärkaren på baksidan och in i datorn som line in, så ser ju signalen väldigt bra ut. Bara 50Hz komponenter. Jag mätte även samtidigt med telefonen i högtalarna och där ser det ut som igår med 179Hz komponenten.

Frågor om slutsatser:
* Eftersom jag inte ser 179hz på transistorradion heller inte på line-out på förstärkaren, så verkar det otroligt att 179Hz störningen kommer via nätet?
* Låter det mest sannolikt att 179Hz plockas upp via luften på något sätt, eller att det är dåliga kondingar i förstärkaren? Gällande 60Hz så innehåller ju förstärkaren en HDMI-växel och stöder väl både NTSC och PAL, så 60Hz finns ju "i förstärkaren via HDMI".
* Ny förstärkare?
Mia har nog rätt där. Får jag gissa skulle jag tro att HDMI växeln har en NTSC generator för att lägga till en färgbärvåg som är NTSC kompatibel. Har du en Video signal Med RGB så lägger den till NTSC bärvågsfrekvensen för att kunna skicka signalen till en NTSC TV.
Hur denna signal kan läcka ut till förstärkaren kan jag inte säga. Ingen har rört någon inställning till HDMI-växeln? Kanske någon konding kortsluten eller avbrott? Kan då sätta NTSC oscillatorn ur spel borde signalen försvinna. Ta bort sp till osc kanske. Det ska finnas en x-tal på 3,57xxxMHz till osc.
Skriv svar