Felsöka delningsfilter högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rstu
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 januari 2005, 23:25:01

Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av rstu »

Hej, Jag har problem med en högtalare som inte spelar.

Har felsökt så långt jag begriper och tror att något med delningsfilter spökar. Bifogar foto på delningsfiler med ena sidan speglad så blir det lättare att se.

E+ & E- är inkommande högtalarsignal
W +/- är anslutningskabel till mellanregister
T +/- är anslutning till diskanthögtalare

Felsökning:

1: Batteri på inkommande signal E+ & E-
Ingen respons

2 Alla komponenter på delningsfilters ser hela ut

3: batteri på högtalares pol + & -
respons

4: batteri på W+ får jag respons på samtliga punkter exklusive de som hör till E+, lika så med W-

5: motsvarande pkt 4 gäller även när jag mäter på framsidan mot kondensatorers ledare. På W+ sidan är det tyst. inte annars.
Detta indikerar för mig att lödningarna är OK. Har även prövat värma med lödpennan på kretsar, men gör ingen skillnad

Begriper någon sig på detta och kan ge mig något råd? Har bara multimeter som mätutrustning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av malman »

Tolkar kopplingen enl dyl:
F78D419A-D535-41C9-9560-933B02AAE0AC.jpeg
Finns inget på filtret som gör att båda elementen skall vara tysta…. Mer än anslutningarna E +/-

Punkt 3.. vilket element menar du här?

Rent generellt sitter det kondensatorer i vägen på båda benen i delningsfiltret… dvs du kommer bara få respons igenom det på ändring av spänningen in… en fast spänning kommer inte igenom filtret…
Så med batteri eller multimeter i ohm läget kommer det kanske låta nåt lite svagt när man duttar med proberna på kontaktanslutningarna… konstant anslutet kommer inget att hända..

? Kan du mäta någon resistans genom respektive högtalarelement?

Woofern kan man mäta in circuit, men tweetern kortsluts av spole 6007 samt 1.4 ohmaren så för att mäta denna behöver ena anslutningen lödas loss för att kunna mätas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av Mindmapper »

Lite svårt att följa med!
Det verkar ändå som det är ganska ok på sidan mot båda högtalarna.
Enligt vad jag tror (antar) efter dina batteri duttar är en kortslutning mellan E+ och E-
Ohmmät och se.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet du att båda kanalerna på förstärkaren fungerar? Har du växlat högtalarna mellan kanalerna? Har du möjlighet att mäta med oscilloskop?

OM felet ligger i delningsfiltret skulle en första gissning vara en hårfin spricka vid någon anslutningsterminal.
rstu
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 januari 2005, 23:25:01

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av rstu »

Men oj vad alla var på hugget! Härligt!


- Förstärkare och kabel är hel, har provat med andra högtalare.
- Har inget oscilloskop tillgängligt.


Förklaring punkt 3:
Jag brukar kontrollerat fasvändning & funktion högtalare med ett litet batteri. När man duttar mot polerna så knastrar det i högtalaren. läggs batteriet an mot högtalaranslutning så ställer sig konen utåt vid batteri+ = högtalare+. Och vid fasvändning ställer sig konen inåt.
Detta fungerar på mina andra högtalaren, men inte på den jag felsöker. Förutom när jag går förbi filter ansluter batteri direkt mot högtalarelementets poler. Dvs någonstans i filtret verkar hindras signalen fram.

Har frånkopplat och ohmmätt högtalare
Mellanregister ca 4ohm
diskant ca 5ohm
motstånd på delningsfilter 1,4ohm


Malman, din skiss stämmer bra. Filteruppbyggnad:
Diskanthögtalare: 2:a ordningens högpassfilter med ett motstånd som sänker ljudnivån något.
Mellanregister bandpass 2:a ordningens lågpassfilter och 1:a ordningens högpass.

Mäter ingen kortslutning mellan E+ & E-

Har smetat med lödpenna över lödningar på filtret, ingen skillnad.

lossat på kondensatorer, laddade upp dem lite och multimetrade dem med 2v likström, alla tre hade 1-2volt som sakta tickade nedåt under tiden jag mätte, dvs kondensatorerna verkar hela?
spolarna vet jag inte om jag kan mäta, får lite slarvigt 0,2 ohm motstånd över dem.
jag förstår verkligen inte var felet är, komponenter i hela kedjan verkar ju hela var för sig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har smetat med lödpenna över lödningar på filtret, ingen skillnad.
Ohmmät mellan alla punkter (som ska sitta ihop9. Det kan finnas mikrosprickor precis invid lödpunkterna och när du kollar med lödpenna försöker du smetar över på en yta med lödlack och du missar sprickan. Bara en tanke.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av malman »

rstu skrev: 11 januari 2023, 19:49:29 Jag brukar kontrollerat fasvändning & funktion högtalare med ett litet batteri. När man duttar mot polerna så knastrar det i högtalaren. läggs batteriet an mot högtalaranslutning så ställer sig konen utåt vid batteri+ = högtalare+. Och vid fasvändning ställer sig konen inåt.
Detta fungerar på mina andra högtalaren, men inte på den jag felsöker. Förutom när jag går förbi filter ansluter batteri direkt mot högtalarelementets poler. Dvs någonstans i filtret verkar hindras signalen fram.
Det där funkar på en dc kopplat element.. men båda dessa element har dc block iom kondensatorerna i serie med inkommande signal. Så det enda som kommer igenom dessa är ett litet plopp.. eller så när du ansluter batteriet.

Även woofern är högpass filtrerad...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18359
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av 4kTRB »

Koppla in högtalarna utan filter så vet du ju sedan om felet är i filtret.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av Mindmapper »

rstu skrev: 11 januari 2023, 19:49:29 Men oj vad alla var på hugget! Härligt!


- Förstärkare och kabel är hel, har provat med andra högtalare.
- Har inget oscilloskop tillgängligt.


Förklaring punkt 3:
Jag brukar kontrollerat fasvändning & funktion högtalare med ett litet batteri. När man duttar mot polerna så knastrar det i högtalaren. läggs batteriet an mot högtalaranslutning så ställer sig konen utåt vid batteri+ = högtalare+. Och vid fasvändning ställer sig konen inåt.
Detta fungerar på mina andra högtalaren, men inte på den jag felsöker. Förutom när jag går förbi filter ansluter batteri direkt mot högtalarelementets poler. Dvs någonstans i filtret verkar hindras signalen fram.

Har frånkopplat och ohmmätt högtalare
Mellanregister ca 4ohm
diskant ca 5ohm
motstånd på delningsfilter 1,4ohm


Malman, din skiss stämmer bra. Filteruppbyggnad:
Diskanthögtalare: 2:a ordningens högpassfilter med ett motstånd som sänker ljudnivån något.
Mellanregister bandpass 2:a ordningens lågpassfilter och 1:a ordningens högpass.

Mäter ingen kortslutning mellan E+ & E-

Har smetat med lödpenna över lödningar på filtret, ingen skillnad.

lossat på kondensatorer, laddade upp dem lite och multimetrade dem med 2v likström, alla tre hade 1-2volt som sakta tickade nedåt under tiden jag mätte, dvs kondensatorerna verkar hela?
spolarna vet jag inte om jag kan mäta, får lite slarvigt 0,2 ohm motstånd över dem.
jag förstår verkligen inte var felet är, komponenter i hela kedjan verkar ju hela var för sig.
Du kan mäta signal utan oscilloskop. Det fina med oscilloskopet är ju att man ser signalens utseende.
Du kan mäta signalen med multimetern i AC läge.
Koppla in högtalaren, med en ljudkälla med ljudet uppdraget något.
Mät först på inkommande till delningsfiltret. Har du inget där tyder det på ett avbrott innan mätstället.
Kan också vara en kortslutning före eller i mätstället.
Har du signal där så mäter du på woofern. Har du signal där är det woofern som inte lirar. Isåfall har nog tweetern också fått en slev av för hög signal. Har du ingen signal så går du in i filtret och mäter på lämpliga ställen. Ingen signal så har du ett avbrott eller kortslutning före eller i mätstället.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av MiaM »

4kTRB skrev: 11 januari 2023, 22:55:34 Koppla in högtalarna utan filter så vet du ju sedan om felet är i filtret.
NEJ! Absolut inte framförallt diskant men även mellanregister rakt av utan filter, iaf inte hur som hest.

Om man absolut vill göra detta så bör man ställa förstärkaren på max diskant, minsta bas och väldigt svag volym och ha förstärkaren påslagen och ansluten till annan högtalare som man flyttar kablarna från medan man provkör, utan att stänga av förstärkaren. Koppla loss högtalaren igen innan något rörs på förstärkaren. Hoppas att det inte blir strömavbrott medan övningen pågår.

Det klart säkrare testet är att ta en liten konding i serie. Typ i detta fall kan man t.ex. ta 4,7µF ur bra-att-ha-lådan. Detta kommer ge ljud även ur mellanregistret trots att det är ovanför dess tänkta område.

Men eftersom TS har provat att skicka på spänning från batteri (något jag inte skulle gjort på diskanterna, iaf inte med ett friskt batteri, skulle tagit ett trött eller ett 1,5V i serie med en diod eller liknande, men jag är kanske fegis) och hört ljud ur elementen så lär ju de vara friska nog att ge något ljud om filtret fungerar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Enkla prylar brukar ståta med komplicerade problem ... :humm:

Spontant skulle jag kolla kopplingarna jag markerat med rött, kanske tom förbinda dessa punkter med sladdstumpar. Jag kan tycka att det mycket väl kan vara problem med öljetternas anslutning till kopparen under.
Mät UTAN ATT försöka få superkontakt mellan punkterna jag markerat.

Tyckte en lödning så mystisk ut men den har inget att göra med att båda högtalarna tystnat.
IMG_6379.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Kan vara avbrott i den "tysta" högtalaren i själva högtalarkontakten eller dess interna kabel upp till filtret.
rstu
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 januari 2005, 23:25:01

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av rstu »

Hej igen och tack för all hjälp!, har nu hittat felet, verkar vara i förstärkaren och inte i högtalaren. Dock något väldigt märkligt.

Förstärkaren har 4st surroundkanaler, Surround right/left & Back right/left SR, SL, BR & BL

Jag har 4st surroundhögtalare i samma märke, och storlek, men olika modellbeteckning. 2st Märke A typ 1 och 2st Märke A typ 2. Den felsökta högtalaren döper vi A1.

A1 fungerar på alla kanaler SR, SL, & BR, Men INTE i BL. Detta gäller även icke felsökt högtalare A1
A2 fungerar på alla kanaler inkl BL. dvs SR,SL,BR,BL.

Dvs en av mina högtalarmodeller fungerar inte på kanal SL, medans en annan modell gör det. har växlat fram och tillbaka och är repetitivt.
Nu har jag växlat plats på A1 & A2 och samtliga högtalare spelar samtidigt. byter jag tillbaka är BL tyst. Förvirringen är stor. :shock:
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av MiaM »

Långsökt men kan det vara så att förstärkaren mäter DC-resistans före den slår på utgången och detta ger nåt knas? Aldrig hört talas om nån förstärkare som gör så , men det är enda förklaringen jag kan komma på.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Felsöka delningsfilter högtalare

Inlägg av Mindmapper »

Det hade varit intressant att se delningsfiltret på A2.
Skriv svar