Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5788
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av pi314 »

AndLi:

Vilket en del redan gör.

https://kristinehamnsenergi.se/elnat/el ... unkar-det/

Kalkylen som kostnadsmedvetna elköpare måste göra kan bli ganska komplicerad.

/Pi
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av MiaM »

Effekttoppen är väl en grej som tillkommer på överföringen, och är väl avsevärt lägre än skillnaden mellan dyraste dagpris och billigaste nattpris, eller?

Jag har tjatat om det förr men jag tycker att nätägarna bör ges orimligt kort tid på sig att anpassa sig efter kundernas impulsbeslut. Det vill säga att man borde få byta mellan timdebitering och månadsmedeldebitering med bara enstaka veckors fördröjning snarare än t.ex. tre månader. Liksom tre månader är ju en oöverskådligt lång tid med avseende att fatta beslut och dessutom är det så långt framåt att eventuella beslut kan man lika gärna vänta med till imorgon. Det är väl allmänt känt att alla former av grejer som kräver aktiv handling för att ändra men inget för att fortsätta med befintligt jox, speciellt med bindningstid inblandat, resulterar i att folk inte gör rätt aktiva val. För min del vore det nära på bättre med avtal med ett givet slutdatum och att strömmen stängs av när avtalet löper ut om inte nytt avtal tecknats.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 17 januari 2023, 16:22:39 Det rör sig å andra sidan om 20-50 gånger mer pengar. Vet inte vad bergvärme kostar att installera komplett, men för kanske 10 år sen så fick jag en uppgift på tror det var 70k eller liknande för att borra energibrunn och då tillkommer värmepump och allt VVS-arbete, så det lär ju vara ett femsiffrigt belopp.
Ja jag har räknat med lite över 100 k för det. I det långa loppet är det ju inte säkert det kommer fortsätta vara så enorma skillnader i elpris mellan dagtid och nattetid att det lönar sig att ackumulera värme på natten.

Och med tanke på hur vårt hus eldar för kråkorna (när det är -10 ute så går pannan i princip konstant på 6 kW, d.v.s. vi bränner runt 150 kWh per dygn där) så tvivlar jag på att en acktank räcker så långt.

Jag har fört statistik på månadsförbrukningen sen 2009 och sommartid ligger den på 30-35 kWh per dygn, vintertid mellan 140 och 180 kWh per dygn. Ligger runt 30 000 kWh om året (ungefär samma som tidigare ägarna, enligt den info vi fick när vi köpte).
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av MiaM »

Det låter ju å andra sidan som att en luft-vatten-värmepump skulle tjäna in sig på ett år, så det kan ju vara ett alternativ om bergvärme är på gränsen till väl stor investering.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Nerre »

Med en luft-vatten kommer man ha en utedel som ska stå nånstans och bullra med fläkten (farsan har en) och så som vår tomt ser ut finns det ingen riktigt bra plats för det. Därför tycker jag det är värt att betala lite extra för bergvärme, även om det tar lite längre tid att tjäna in.

För bergvärme funkar det att borra ett hål precis utanför pannrummet.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Micke_71 »

Nerre skrev: 18 januari 2023, 20:44:46
MiaM skrev: 17 januari 2023, 16:22:39 Det rör sig å andra sidan om 20-50 gånger mer pengar. Vet inte vad bergvärme kostar att installera komplett, men för kanske 10 år sen så fick jag en uppgift på tror det var 70k eller liknande för att borra energibrunn och då tillkommer värmepump och allt VVS-arbete, så det lär ju vara ett femsiffrigt belopp.
Ja jag har räknat med lite över 100 k för det. I det långa loppet är det ju inte säkert det kommer fortsätta vara så enorma skillnader i elpris mellan dagtid och nattetid att det lönar sig att ackumulera värme på natten.

Och med tanke på hur vårt hus eldar för kråkorna (när det är -10 ute så går pannan i princip konstant på 6 kW, d.v.s. vi bränner runt 150 kWh per dygn där) så tvivlar jag på att en acktank räcker så långt.

Jag har fört statistik på månadsförbrukningen sen 2009 och sommartid ligger den på 30-35 kWh per dygn, vintertid mellan 140 och 180 kWh per dygn. Ligger runt 30 000 kWh om året (ungefär samma som tidigare ägarna, enligt den info vi fick när vi köpte).
Hur lyckas ni göra över med 30-35kwh per dygn på sommaren? 5st tonåringar som var och en duschar 45min?

Vi ligger på ca 12-15kwh per dygn på sommaren. Bortresta så ligger huset på 4.5kwh per dygn. (mekanisk frånluft 1,2kwh VVB 2.0kwh Frys 1.0kwh Kyl 0.3kwh)

Dusch, matlagning, tvätt o TV ligger på ca 8-11kwh per dygn på 3 personer.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Nerre »

VV-beredaren verkar läcka cirka 10 kWh per dygn (jag har för mig det är en beredare med elementen på utsidan, vilket antagligen inte är direkt optimalt). Pannan är ju avstängd, men ventilationen som går dygnet runt är ju på lite över 300 W tror jag, så det blir ju 7-8 kWh om dygnet den också.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av AndLi »

För att återgå till trådens faktiska ämne kan man titta på en tre dagars graf.
Givarna är konstaterade att sitta Lila överst, sen röd, sen grön och sist blå.

Det är ett större uttag av varmvatten som skapat den stora dippen i början, den blå sjunker rejält, den gröna dippar lite men de två i topp dippar knappt..

Jag tror att den gröna givaren inte riktigt sitter så bra, de sitter med ca 30 cm mellanrum det borde vara mindre skillnad. Och sen kan man fundera på hur värmen kan nå upp till den röda och lila utan att passera den gröna, den borde visa mer i alla fall under uppvärmningen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av MiaM »

Om eplatronen sitter fritt i vattnet så är det väl sannolikt att det uppvärmda vattnet rör sig uppåt i mitten av cylindern och ersätts med kallare vatten som rör sig nedåt längs ytterkanten av cylindern. Detta borde hända oavsett om det också förbrukas vatten eller inte, även om förbrukning kommer resultera i att kallvatten lägger sig ganska jämnt från botten och upp till den nivå där temperaturen övergår till vad som nu råkade vara den kallaste temperaturen före vatten förbrukades.
Skriv svar