Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av AndLi »

I jakten på den optimala varmvattenberedarstyren som alltid ska ha massor av varmvatten skapad av el som är inköpt till absolut lägsta möjliga pris så har det nu börjat loggas temperaturer.

Var 150 sekund mäts temperaturen på 4 punkter på tanken med DS18B20 som sitter instuckna mellan isolering och ståltanken ,det är ca 30 cm mellan varje.

Efter 23.00 varje dygn tillåts varmvattenberedaren att gå tills den är varm.

Nu uppstår första problemet, jag trodde jag hade koll på vilken givare som var vilken vid montering, men det verkar som de blivit förväxlade vid något tillfälle!

Det jag är nästan 100% säker på är att den blå givaren sitter i botten.
Men i vilken ordning sitter de andra?
Det ska ha varit minimalt med uttag om ens något under den tid grafen representerar.

Är det månne dålig kontakt mellan någon av givarna och tanken, den röda ser ju rätt annorlunda ut mot de andra kurvorna..

Att den blå sjunker så mycket snabbare än de andra antar jag beror på att varmvattnet som värms i botten stiger uppåt.
Antar att det är denna omflyttning som skapar knycken uppåt på den röda linjen, vilket också får mig att tro att detta är den givare som sitter näst längst ner.
Och sen skulle väl då den gröna sitta och övers den lila.

Men den gröna är ju kallare än den röda, så den borde väl logiskt sitta under, och man kan ju också fundera på hur det kommer sig att den gröna är kallare än den blå..

Kanske behöver jag göra en noggrannare montering för att kunna lita på siffrorna..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av MiaM »

Om det är jobbigt att komma åt givarna men det är lätt att komma åt ledning separat per givare så går det ju att koppla loss en givare i taget och se vilken som "saknas" sett ur mjukvarans perspektiv.

Tillägg: Kan den röda kurvan bero på att tanken inte blivit helt genomvarm under uppvärmningen på natten och när vatten förbrukas under dagen så påverkas skiktning osv så att någon punkt får denna oväntade kurva?

Vad händer allmänt med skiktningen då varmvatten förbrukas och ersätts med kallt vatten?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Haralt »

Är det en elektrisk varmvattenberedare?

Är det inte så att elpatronen sitter hogt upp i varmvattencisternen och uttaget av varmvatten sitter också på hög punkt(högst punkt) på varmvattencisternen?
Vitsen med det är att det vid avställd beredare, att det vid start ska snabbt bli varmt vatten ur varmvattenberedaren.

Titta på ritningen på varmvattenbereraden var inlopp färskvatten sitter och utlopp varmvatten och var sitter elpatronen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av AndLi »

Det är en helt elektrisk ctc safir 200

194 liter med elpatron i botten tillsammans med varm och kallvatten anslutning.

Dock tror jag varmvattnet tas ut från toppen av tanken.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av säter »

Det tror jag också.
Man vill ju utnyttja skiktningen i beredaren.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Icecap »

Jag ser den röda som toppen sensor.
Den blåa är längst ner.
Den gröna är första under den röda.
Den lila är mellan blå o grön.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av gOry »

Skaffa en kylspay eller sån air duster för att skapa ett onormalt värde så ser man fort vilken givare som är vilken. Borde gå att spraya med pip igenom isoleringen?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Micke_71 »

Överdrivet komplicerat. Jo, räcker det inte med att köra värma på beredaren nattetid? Kör min min från kl01-06 och på 400V så jag får 3kw i patronen så den hinner värma på natten. (den ger 1kw på 230V och 3Kw på 400V och så brukar de flesta lite större beredarna vara) OSO Modul 300

Ser inte hur jag skulle kunna spara så mycket mer. Ytterst marginellt i såfall. Att köra mellan 01-06 har sparat en jäkla massa pengar.

Beredaren har både termostat och element nästan längs ner, dvs där kallvattnet rusar in. Så i praktiken så innebär det att klockan 06-07 när någon tappar det första varmvattnet så klipper termostaten till. Dvs när elpriset är som högst. Klockan 16-18 så kommer folk hem o tappar av några liter varmvatten igen och då är andra pristoppen.... Dvs de värmer till 80-90% när elen är som dyrast.

Bilden visar hur det ser ut före och efter tidsstyrning på beredaren. Huset hade redan beredaren på en kontaktor sedan gammal hög/lågtarrif som stod helt på. Bara komplettera med kopplingsur a 300kr. Betalade sig de första 1-2 veckorna.

Om inget varmvatten tappas så är förlusten ganska exakt 2kwh per dygn.
thumbnail_image0.png
thumbnail_image0 (1).png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av AndLi »

Jag kör den redan på kontaktor och kopplingsur eftersom jag hela tiden kört tidsteriff på nätabbonemanget.
Det är bara en 30 ish öre skillnad så det tog år att tjäna in det :D

Nu handlar det väl mer om att skippa de nätter med dyrt elpris om det finns tillräckligt med varmvatten i beredaren.
gOry skrev: 10 januari 2023, 23:50:40 Skaffa en kylspay eller sån air duster för att skapa ett onormalt värde så ser man fort vilken givare som är vilken. Borde gå att spraya med pip igenom isoleringen?
Man kan ju lossa givarna med och vänta några minuter så den har loggat :)
Jag hade förväntat mig värde som var mer otvetydiga på vad som vad var..
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Micke_71 »

Vissa dagar har det varit ganska många kronor i skillnad mellan natt o dag. I mitten av December låg det på ca 3-4kr i skillnad. Då sparade jag ca 10-15kr dagen. Tror att jag sedan September sparat +1500kr på det.

Enligt uppgift så bör jag ha ca 540liter +40gr varmvatten ur den vilket räcker till ca 45min konstant duschande eller ca 22kwh i energi lagrat. Med hänsyn till legionella så bör jag nog inte låta den stå mer än typ 2-3 dagar mellan värmecyklerna medans elpriset vet vi ju bara 1 dag i förväg. Det blir lite lotteri. Hoppar jag över en natt för att priset är högt så kan det efterföljande natt vara både högre eller lägre.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av AndLi »

gOry skrev: 10 januari 2023, 23:50:40 Skaffa en kylspay eller sån air duster för att skapa ett onormalt värde så ser man fort vilken givare som är vilken. Borde gå att spraya med pip igenom isoleringen?
Blev ju en utmärkt anledning att shoppa lite när jag råka passera biltema :D

Så nu kan jag säga att det är Lila överst, sen röd sen grön och sist blå.

Jag tror det är dålig kontakt med den röda givaren mot tanken, därav den annorlunda formen för kurvan till den.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Nerre »

Är inte det bästa sättet att spara pengar på varmvatten att minska förbrukningen?

Vi har inte timdebitering (eftersom vi har vattenburen el som uppvärmning är det inte smart att köra timdebitering), men snålspolande duschar fixade jag för flera år sen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av Palle500 »

Inte om man är påtvingad timdebitering av elbolaget.
Då är AndiLi's lösning klart billigare än att endast spara på varmvattenförbrukningen. Men bäst är båda metoderna.
Jag har själv börjat tidstyra min VV-beredare (200 liter, 3kW) och sparar typ 2-4 kWh per dygn i värmeläckage på att endast värma under några timmar, samt att jag värmer upp den på natten kl 01-06 till billigt timpris sparar ännu mera pengar.
Sen är ju inte detta den dyraste förbrukaren men många bäckar små bildar snabbt en å.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 14 januari 2023, 10:55:57Är inte det bästa sättet att spara pengar på varmvatten att minska förbrukningen?
Om elpriset är sju gånger högre när det är som dyrast på dagen än när det är som billigast på natten så ska man minska förbrukningen väldigt mycket för att det ska bli billigare än att bara värma önskad mängd under natten.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Överdrivet komplicerad varmvattenstyrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Nerre skrev: 14 januari 2023, 10:55:57 Är inte det bästa sättet att spara pengar på varmvatten att minska förbrukningen?

Vi har inte timdebitering (eftersom vi har vattenburen el som uppvärmning är det inte smart att köra timdebitering), men snålspolande duschar fixade jag för flera år sen.
Det är just med elvärme timdebitering lönar sig, jämfört med månadsmedelpris och givet du kan atyra och du har en rimlig volym på systemet.

Ju högre elförbrukning, desto större besparingspotential att flytta elförbrukning.

Byte till 6-8l/min munstycke besparas på några veckor
Skriv svar