Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av nomis_82 »

Jag har en varmluftsung Simens HB73A4540S .
För ett tag sedan när frugan skulle laga mat small det till i ugnen och lampan gick sönder allt annat funkar med ugnen.
Vet inte om det var när ugnen slogs på eller om det var när den var igång som den gick sönder.
Bytte lampa men det hjälpte inte så nu har jag öppnat upp och då hittar jag två komponenter som inte mår så bra bild 1.
Det syns inte något vad det är för komponenter men hade tur och hittade bilder på bygga hus forumet med just de kortet se bild 2.
Kan inte se något mer fel på kortet och det är ingen kortslutning fram till lampan. Är det något mer man borde mäta eller är det bara att sätta dit nya?
De är typ 5mm långa visst borde det vara 0 ohm 2010smd ?
Typ dessa som klarar 400v https://www.mouser.se/ProductDetail/Vis ... Fe1w%3D%3D
Är det någon som råkar ha liggandes så köper jag gärna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av tingo »

Det er merkelig at 0 ohms motstander skulle ryke. Det er nok en viss grad av sannsynlighet for at det er noe annet feil på kortet.
Men - kjøp en haug (ti stykker) med slike, bytt dem og se om de ryker igjen.
guckrum
Inlägg: 1692
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av guckrum »

0-ohmare används ibland på samma vis som säkringar. Så det kan vara något annat som är fel.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av nomis_82 »

Hittade några smd säkringar på 1A hemma https://www.tme.eu/en/details/bsmd-s1.0 ... 9-1000-01/
Och provade det funkade faktiskt. Vet doc inte om det är något att köra med som en permanent lösning.. De är ju märkta för upp till 125VAC och 1A (quick blow) vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av Pucco »

Det är inte ovanligt att det bildas en plasmakortslutning i en glödtrådslampa när tråden brinner av vilket gör att även en 10A säkring i elcentralen kan gå.
Tittar man på layouten på kortet så ser det ut som att det finns plats för komponenter för att styra lampan med en triac/transistor som man inte monterat utan man har kopplat förbi med två 0-ohmsmotstånd.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Laga Simens ugn med 0 Ohm SMD2010

Inlägg av Danny »

Det är som Pucco skriver.
Vill du ändå ha motstånd där så kan jag skicka över till dig utan kostnad.
PM'a mig i så fall.
Skriv svar