Funderingar kring Kristalloscillatorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Funderingar kring Kristalloscillatorer

Inlägg av TomasL »

Har sprungit på en koppling som jag inte sett förut.
Det handlar om oscillatorn till AD724.
Normalt sett, i alla fall alla oscillatorer jag sett, så ligger kristallen i återkopplingen, dvs på en processor till exempel så har man två pinnar som kristallen kopplas med, den ena är ingång och den andra är utgång.
Som till exempelvis denna koppling
939bcbafe1b2bdfd3f96a250fc3c9f16.jpg
AD724 har bara en anslutning, och kristallen kopplas mellan denna och jord, typ denna koppling eller nåt liknande.
Kristall2.png
Nu vet jag ju naturligtvis inte hur AD724ans oscillator ser ut, eftersom det bara finns blockscheman på den.
Så, hur är detta tänkt att fungera
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Funderingar kring Kristalloscillatorer

Inlägg av ASEA »

Det är skillnad om det är en serieresonans- eller parallellresonans-oscillator(nedre bilden).
I en parallellresonanskrets är det viktigt att ha rätt kapacitans parallellt med kristallen och korta anslutningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar kring Kristalloscillatorer

Inlägg av TomasL »

Jo, men de flesta processortillverkare säger paralellresonans, men har lik förb två pinnar till kristallen och kondingar mot jord, när paralellresonans enbart kräver en pinne
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Funderingar kring Kristalloscillatorer

Inlägg av Icecap »

Lastkapacitanserna fungerar ÄVEN som ett AC-kopplat mittuttag på kristallens svängningskrets, detta ger att ett input i ena ändan ger 180° motsatt output i andra ändan. Detta passar bra med ett enkelt förstärkerelement som fasvänder (inverter eller transistor).

EDIT: Detta betyder även att man vid att variera kapaciteternas värde kan skapa ett offset i var "mittuttaget" finns i kretsen.

Har man t.ex. en mycket hög förstärkning kan det vara vettigt att flytta uttaget så att det är närmre ingången, det kan minska övertoner o belastningen på kristallen.

I normala fall kan detta vara likgiltigt dock - men är det en speciell koppling kan det vara värd att tänka på.
Senast redigerad av Icecap 3 januari 2023, 07:38:19, redigerad totalt 1 gång.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Funderingar kring Kristalloscillatorer

Inlägg av ASEA »

TomasL skrev: 3 januari 2023, 03:09:15 Jo, men de flesta processortillverkare säger paralellresonans, men har lik förb två pinnar till kristallen och kondingar mot jord, när paralellresonans enbart kräver en pinne
På en typisk µC så AC-kopplas kristallen mot GND. På AD724 blir kristallen DC-kopplad mot AGND. Jag gissar att detta har med själva oscillator-konstruktionen att göra.
osc33.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar