Mitt velomobil-projekt

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Jag har under en tid funderat på att bygga en velomobil, alltså en cykelbil.

Och jag ämnar att det likaväl kan vara en bra version - som då får ta tid att bygga o speciellt att finansiera.

Mitt mål är att kunde cykla i regn utan att bli blöt - vilket betyder kåpa. Ska man pendla till/från jobbet är det mindre inspirerande att se vind och regn, då är det oftast mer inspirerande att ta bilen.

Och ska man ändå ha kåpa kan jag likaväl satsa på strömlinjeform för att använda energin mer effektivt, alltså fler km per liter svett och/eller högre hastighet.

Detta är gjort för, har sett många modeller - men alla har olika saker jag inte är nöjd med. Oftast är det avfjädringen som är suboptimal, speciellt bak. Mycket ofta är det även vandringen som är ytterst begränsat.

Mina krav är att jag ska få plats - samt lite last, typ en matkasse eller två.
Det ska vara oberoende avfjädring på alla hjul för komfort.
Den ska ha frigång nog att kunde köra över en kantsten utan att skrapa emot och en vandring som i teorin medger detta i en viss maximal hastighet.

Hjulen ska kunde skruvas av för service, då måste naven de monteras på innehålla drivningen, bromsar osv.
Alla hjul ska vara identiska. I förlängning ska alla hjulupphäng vara identiska, det gör det mycket enklare med reservdelar.
Hjulen ska vara skivhjul, i essens blir det en 16" fälg som monteras på en trästomme i plywood med metallcentrum. Schwalbe har ett bra däck för denna storlek.

Jag har kollat mycket på drivlinan, var först på ren mekanisk drivning, funderade sedan på en hybrid med elektrisk hjälpmotor - men fastnade till slut på att det uteslutande ska vara elektrisk drivning.

Detta vill ge den enklaste uppbyggnad, fri placering av motorer osv. Det är enklare att böja en ledning än en kedjedrivning. Det är mindre effektivt med el-drift men jag tar igen den förlust på minskat luftmotstånd.

Detta innebär såklart att man måste trampa en generator, ha en batteri-buffer av lämplig storlek och såklart el-motorer för att driva.

Jag har kommit fram till att det vill vara bra med en BLDC-motor som driver var sitt bakhjul, då släpper jag diffrentiale och sparar plats som kan användas till lasten.

Detta medger att jag kan regenerera bromsenergi, styra hastigheten och ha en enklare mekanisk uppbyggnad.

Jag tänkar att dubbla A-armar i upphänget är rätt. Dock funderar jag även på om ikke parallella svängarmar har störst fördel i byggavseende.

Jag önsker även att styrningen är adaptiv så att - beroende på hastighet - bakhjulen styr med/kontra för optimal vändradie vid låga hastigheter och bästa stabilitet vid höga hastigheter.

Ihop med den elektriska drift är det inte för svårt - men det får bli senare i projektets gång. Initialt blir bakhjulen låsta.

Under dessa funderingar insåg jag att det ska till en styrning med en del funktioner. En även större insikt var att det som avgör huruvida det blir ett elektrisk fordon kontra en cykel med hjälpmotor är styrningens parameter.

Med ett sätt parameter är det en "normal" cykel med hjälpmotor, med andra parameter är det en elektrisk bil. En del av mig vill ha bara ett sätt parameter tillgängeligt, en annan del kunde ha tanken om att kunde byta parameterna under drift med automatisk återgång till lagliga parameter om man släpper dödmansgreppet i 3 sekunder.
Senast redigerad av Icecap 3 januari 2023, 07:30:52, redigerad totalt 1 gång.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av MrIzoard »

Det här blir intressant att följa :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra med tramporna.

Rakt av är det ju enkelt:
* Halvsittande sittställning och tramporna på lagom avstånd framåt. Om jag sedan driver med kedja eller drar en generator är av mindrd betydning.
- Fördel: Mekanisk relativt enkelt.
- Nackdel: Knärna kommer ganska högt upp vilket tvinger fram en större kåpa.

Större/högre kåpa vill såklart ge sämre areodynamik - icke önskvärd!

Jag fick därför tanken att man kunde göra någon anordning som medger en icke-cirkulär trampning men istället en mer "rak fram & bak" rörelse. Denna fram/bak rörelse kan sedan kopplas via ett par armar till tramparna.

Detta vill spara kanske 1 dm eller lite mer i nödvändig höjde på kåpan och ge lite bättre areodynamik.

Mitt mål är ju att kunde köra fortast möjligt på minst möjligt energi.

Jag funderade vidare i det spår o kom fram till att själva mekaniken för att undvika en cirkulär rörelse ville bli ganska hög och inget vidare höjde ville vara vunnet - typ inget.

En tanke på vägen hem gav att jag hittade en lösning på detta, det kräver några led extra men jag vinner mycket höjd och kan till viss grad anpassa rörelsesvinkel på fötterna efter behov.

Jag ska kolla lite på detta medelst LEGO Technic.

Då jag har insett att jag faktisk vill bygga UTAN mekanisk drivning från början funderar jag en hel del över vilka motorer jag ska använda.

Faktisk skulle jag gärna vilja ha själva styrningen (höger/vänster) till att vara elektrisk styrd, typ aktuator. Jag har kollat lite runt men inte hittat något som verkar snabbt nog.

Mekanisk ville det vara mycket enklare med elektrisk styrning - och vill medge att jag även kan styra med bakhjulen också. Styrningen på bakaxeln kan då bli hastighetsstyrd mellan med-och mot-styring för säker körsel vid "höga" hastigheter.

Det går att göra mekanisk men vill fylla en bit mer.

Jag har en generator från en av dessa tvättmaskiner med BLDC-motor, den är stor men KAN vara ett startpunkt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Nåväl, den linjäre trampning har rullat i skallen en del. Jag hade en idé om hur men det kunde vara kul att se i verkligheten.
20230319_115149.jpg
Upp är en simulerat pedalenhet med klinga för kedja (grå pinnen = tramparm).

Den gula pinnen är överförningsarm mellan pedal o vev o pedalen är i korsningen mellan den gula o röda pinne.

Det blir såklart en sådan mekanism på båda sidorna.

Vinkeln på den raka biten av trampvägen kan justeras så att jag behöver minimal plats i höjd för knäarna - o därmed kan få en lägre kåpa.

Såklart måste vinkeln hamna på en behaglig vinkel för att kunde trampa och då driften inte beror på mekanisk överföring lär jag inte behöva "trycka på" för att komma uppför backe.

Jag har därför en jämn belastning vilket kan ge en viss frihet rörande vinkeln.
20230319_115156.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Kom på ett problem:
Om jag planar ut trampet till närmast linjär rörelse blir det ett problem när endera trampa står i ändläget. Det finns ingen naturlig start på nästa halvvarv o jag har stod risk att inte kunde trampa för att den kommer att gå "på stopp".

Jag har klurat ut hur jag kan göra men jag ska rita o räkna lite. Tanken är att stängerna som går från tramparna får ett extra led och det led kopplas till ytterligare en länkarm.

Tanken är att när en pedal är rakt fram kommer länkarmarna på den sida att vara rak hela vägen - o den andra kommer att vara rakt tillbaka. Om den som är tillbaka får lyftat extraledet lite i det läge är vevet redan "förspänd" så att det inte uppstår något stopp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Problemet med att trampa lösas medelst ett par 1-vägs kopplingar.
Den lösning giver även en enklare mekanik o säkrar den viktiga frikoppling mellan trampar o roterande generator.

Jag har kollat lite på lagar rörande cyklars beskaffenhet o här i Danmark är det lite mer besvärligt än i Sverige. Inte väldigt svårare men ändå en del mål som inte får överskridas.

Sedan är jag ju MYCKET medveten om att drivningsvalet kan ge stora problemer.
Det står ingenstans i lagen att det måste vara mekanisk drivning mellan trampar o hjul, alltså ska det vara fullt lagligt att trampa en generator som i sin tur driver en eller fler el-motorer.

Blandar man in ackumulatorer kan det tolkas fel men min åsikt är att:
* Det är inget problem att mäta effekt ur generatorn. Även om man inte använder all effekt kan man - medelst varvtalet - räkna ut maximsl effekt som kan tas ut.
* Man kan ha el-cykel o reglerna är ganska entydiga o klara: Max. tillskott är 250W, effekten av tillskottet ska avta med hastigheten för att vara noll vid 25 km/t o vidare upp.
* Det står inget om att det effektillskott ska vara elektrisk effekt eller mekanisk effekt. Detta ger lite utrymme som kan "tolkas".
* Om man har en beräkning (styrkomputer såklart) som faktorer in trampat effekt mot förbrukad effekt kan den styrning tillåtas att addera 250W till motorn/motorerna vid hastigheter under 25 km/t.
* Jag kom till insikten att denna styrning av effekt de-facto beror på några parameter som enkelt kan bytas ut. Och bytar man dom till ett annat styrsätt blir det de-facto en elektrisk bil. O precis där kan det bli seriösa problem med farbror blå.

Sedan finns det en dum regel med att det ska finnas reflex på hjulen som kan ses från sidorna så att man ser dom rotera. Detta kan bli mycket svårt att lösa då jag vill ha en kapsling runt alltet.

Jag har säkrat mig plats att bygga o testa på (gympasalen på jobbet, gammal teknisk skola), jag har det mesta verktyg som behövs o jag håller på att spara upp i sakta mak till att handla grejor.

Det blir inte snart att pengarna är i mål så jag har väpnat mig med tålamod.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Såklart blir mitt slutmål att göra allt 100% mer komplicerat än vad som behövs.

Målet bör ju vara att om man bromsar ska rörelsesenergin återvinnas.
Om jag gjorde ett handtag där elektroniken kunde mäta hur jag klämmer på den o sedan styr energiåtervinningen efter hur hårt jag klämmer är det bra.

Men den kan ju bara bromsa in till en viss låg hastighet, sedan måste det riktiga skivbromsar till.

Jag har en lösning för detta - men om elektroniken får spader har jag bara parkeringsbromsen (vajerstyrd skivbroms) så jag känner mig inte 110% på att jag ska implementera den lösning.

Alltså måste jag ha 2 bromshandtag (minst), där ett är för elektrisk bromsning o det/de andra för skivbromsar.

Jag funderar en del på drivmotorerna. Att de ska vara BLDC-typ är klart - men ska det vara nav-motorer eller ska det finnas drivaxlar?

Navmotorer vägar o blir en tung ofjädrat massa vilket ger sämre komfort - men kan ge enklare hjulupphäng.

Drivning med motorer via drivaxlar flyttar en hel del av den ofjädrade massa till chassit o ger därmed bättre komfort - men drivaxlar o allt blir dyrt o slits ganska snabbt så underhåll blir dyrare o svärare.

Då jag MÅSTE ha hjulaxeln till montering från ena sidan enbart ska jag kolla om det finns navmotorer som INTE måste sitta med fastskruvning på båda sidor.

Jag skriver motorer i flertal då jag vill ha 2 st, en till varje framhjul.
Det ger en viss redundans men mest sparar jag differential, drivaxlar och därmed vikt.

Jag kan även bygga in en typ "anti-slip" och något ABS-liknande, bara vid att styra energi till/från vardera hjul.

Det blir mycket elektronik o styring - men det är kanske vad jag tycker är mest intressant.

Här i landet får en cykel inte vara bredare än 100 cm o inte längre än 3,5 m inkl. evt. släp.
För att bredden är så pass begränsat, måste jag hålla tyngdpunktet lägst möjligt för att minska risken att välta i någon kurva.

Eller nog mest för att kunde öka hastigheten jag kan ta sväng med utan att välta...

Jag vill ha en frigång så att jag kan köra upp på en kantsten utan att skrapa bottenen.
Jag har mätt lite här i stan o kommit fram till att 100 mm frigång borde vara OK.

Det betyder även att fjädringsvandringen ska vara runt 75-80 mm.

Jag har en BLDC-motor från en tvättmaskin, jag har tänkt mig den som generator. Den är tung o stor - men den var gratis o fungerar så jag kan dels testa motordrivning på den o sedan testa att använda den som generator.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Glattnos »

Kul projekt :) Jag har under ett par år hållit på med lite liknande projekt. Har ritat ett par velomobiler/trikar i CAD men bara byggt en prototyp. Vidare så har jag en fabriksbyggd velomobil av modell Quest som jag cyklat en del :) Var även en sväng till Holland och provade DF och Quattrovelo samt kollade hur dom är byggda :)

Jag tänker inte säga att någon av dina ideer är fel eller så utan vissa saker som du skriver om har jag själv stött på i mina funderingar och har väl efter diverse research/testning kommit till div. slutsatser(som egentligen är dynamiska och kan ändras när som helst).

Sen så ska jag säga att jag är väldigt positiv till alla typer av cyklar, el-assisterade fordon mm och att det jag hållit på med och dragit dessa slutsatser ifrån gäller just utifrån att jag vill få ut så mycket effektivitet som möjligt och därför åsidosatt olika aspekter som för vissa andra kan ha större betydelse :)

Linjär trampning - Detta var nått jag, liksom du, tänkte att det var ett bra sätt att få ner kåpans höjd. Dock hittade jag en ganska utförlig test-rapport på precis detta där slutsatsen var att linjär pedal-rörelse endast belastar vissa musklergrupper och man har inte möjlighet att växla muskelgrupper för att sprida belastningen i kroppen.
Med cirkulär tramp-rörelse kan man trampa genom att lägga kraft på pedalerna i riktning upp/ner eller framåt/bakåt och allt där i mellan. Söker man effektivitet så har man SPD eller liknande pedaler där skorna sitter fast så man kan dra/trycka foten i alla riktningar.
Testets slutsats var att linjär tramprörelse inte var lika effektivt som cirkulärt.
Sen finns det också tester som visar att långa vev-armar faktiskt inte alltid är effektivast, jag är nästan 190cm lång och har 155mm och 160mm vev-armar på mina liggcyklar. Det ger ganska mycket lägre tramprörelse(och lite lägre höjd på kåpan/karossen) jämfört med 175mm som är ganska standard på många vanliga cyklar, sen ger det inte heller automatiskt en större effektivitetsförlust utan skillnaderna kan vara små och inte nödvändigtvis negativa. Jag har läst att vissa har 140mm vevarmar på sina velomobiler.

Drivlina - Där var jag också inne på någon typ av el-drivlina men landade i att när man väl sitter och cyklar så är det viktigaste att få ner så mycket som möjligt av kraften i vägen. Även om man inte cyklar fort så kommer man kunna cykla längre med samma ansträngning eller samma sträcka med mindre ansträngning om energi-förlusterna är lägre. Så kedja är nästan omöjligt att slå eftersom det blir så låga förluster. Sen en sak som för velomobil är väldigt viktigt, om man vill cykla en sträcka så effektivt som möjligt, är att drivlinan är ganska stum. Detta för att i vissa fall så trycker jag på ca 500w i några sekunder bara för att hålla hastigheten uppe över mindre backkrön och liknande, effektivast blir det när man trycker på hårt på rätt ställen och bara "underhåller farten" på plan mark och nerförsbackar. Jag har effektmätare på min Quest och toppar 7-800w ibland men det är så korta stunder att det ändå går mindre energi än att ligga kvar på 150-250w och tappa fart på fel ställen.
En bra sak med kedja är att om man ligger på t.ex. 40km/h så kan man trycka upp velomobilen i 60km/h på några sekunder om det kommer en liten nedförsbacke, just eftersom man kan ge hög effekt i några sekunder...och det är helt lagligt också :)

Fjädring - Här är det ju lite beroende på vad det är för väg och vilka komfortkrav man har. Beror även på hur velomobilen är byggd, min Quest skulle förmodligen få utmattnings-skador om den inte haft fjädring eftersom den är av komposit som är lite benäget att spricka, dock så fjädrar själva konstruktionen så att jag tror knappt att komforten skulle skilja om man inte haft fjädring.
Nått som man även ska tänka på är att fjädring generellt ökar vikten och minskar effektiviteten, generellt alltså. Eftersom energi går förlorad i stötdämparna(blir värme) och energin kommer från en själv. Det är klart att avsaknad av fjädring också ger förluster i form av värme i däcken och annat som sviktar när man kör på ojämn väg men har man fjädring så kommer den att jobba även på helt slätt underlag i form av att man trampar och rör sig inne i velomobilen så det blir inte som en bil där stötdämparna står stilla på plan väg.
Sen om det är en trehjulig velomobil(som t.ex. Quest) så gör fjädringen fram att den kränger mer i kurvorna, det är väldigt lätt att välta med en trehjulig velomobil om man inte är ganska van att cykla den. Många sätter styvare fjädrar fram på Quest(med flera) just för att krängningen ger mer negativa effekter än fjädringen ger positiva.
Jag har hamnat i slutsatsen att fjädring inte är nödvändig för min del på dom vägar jag cyklar(grusväg och dålig asfalt). Fjädring bak kan vara bra men fram gör det inte stor skillnad, speciellt inte jämfört med vikt, effektivitetsförlust(inte minst effektiviteten i åkningen om det är kurvig väg) och komplexiteten.
Jag tror nästan att dom kommersiella velomobil-märkena hamnat i ett läge att dom börjat haft fjädring och nu tror folk att man måste ha det, men som sagt så beror det också på "vem, hur och var" så fjädring är inte alltid fel :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Vi är överens om mycket av detta.

Tyvärr är det för mig så att när jag ska lämna staden är det dryga uppförsbackor åt alla håll utom på vattnet.

Med 100% elektrisk drivning kan jag tillföra extra energi ifrån en ackumulator på de backor efter behov - o då jag har en viss startsträcka på morgonen innan jag kommer riktigt igång på morgonen, kan det vara trevligt.

Jag har också 155 mm tramparmar på min liggcykel, det ger mindre moment i knäet o därmed mindre slit.

Jag håller på att räkna lite på en inledande modell, den blir i så fall kedjedriven men med ett bredare växelområde, just för att t.ex. kunde komma upp för rampen från cykelkällaren o även hålla en OK hastighet på normal plan väg.

Den linjäre trampning är tänkt för att bara driva generatorn. Då behöver jag inte att trampa extra hårt för att ta mig uppåt.

Jag ska dock räkna på det för att se vad jag reellt vinner på det. Ett par mm är ju inte värd besväret.

Og min grundtanke med 100% elektrisk drivning är kanske också att man har möjlighet att tulla lite på de legala krav i vissa fall...

I grunden är det ju bara styrningens parameter som avgör huruvida cykeln uppfyller lagens krav eller inte. Råkar man byta dessa under drift kan det ju bli dumt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Glattnos »

Jag håller med att om du har mycket uppför, då är el-assist en bra lösning eftersom vikten på en velomobil gör att uppförsbackar är där den har stor nackdel. Jag är snabbare(effektivare) nästan överallt med velomobilen(över 30kg) jämfört med min racer(drygt 9kg)...men inte uppför :D

Jag håller på med ett trike/velomobil-projekt nu som har 20" hjul fram och 24" bak samt Shimanos 10-51 kugg kassett bak och enkel-klinga fram :)
Ska bli kul att se hur det går med ditt projekt också :) El-drift ger ju massa fördelar om man ändå ska ha det, det blir ett lite annat typ av fordon än en helt HumanPowered och därmed så blir andra saker viktiga :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Jag har insett att det är viktigare att få något på hjul än att göra supercykeln.

Så initialt blir det en trike som eftersom får kåpa osv.

Men jag har ett designproblem.
Jag ämnar att bygga skivhjul.
Alla hjul ska ha skivbromsar.
Alla hjul ska vara enkelsidigt monterat, alltså ingen gaffel.
Alla hjul ska ha identiska delar. Då behöver man bara att designa ett system o kopiera det.
Det ska gå att skruva av ett hjul för reparation utan att resten följer med.

O här kommer problemet.
På en vanlig cykel är bromsskiva o kedja delat av hjulnavet så att olja inte kommer allt för mycket på bromsskivan. Det blir alltså fäste - drivning - hjul - bromsskiva - fäste.

Jag måste då ha drivning - fäste - bromsskiva - hjul.

Själva fästet är rimligt enkelt, en bit rör o ett par lager, en axel igenom. Några skruvmontering av fästet, fäste för bromsok o det är klart.

Axeln måste ha en fläns att montera hjulet på men då skruvcirkeln på bromsskivans monteringsskruvor är trång är det svårt.

En lösning kan vara att axeln på hjulsidan har spilnes/key o att jag har en adapter som tar bromsskuva på ena sidan o hjulet på andra. Den kan spännas fast med en centerskruv.

Drivning kan ske på samma sätt med splines/key o antingen en adapter för kedjehjul eller en adapter för drivaxel.

Hjulen kommer att vara 16", har hittat bra Schwalbe-däck o då jag i slutändan jagar areodynamik vill jag ha den låg som utgångspunkt.

Men jag är osäker på om min ide med naven är bra/bäst.
Några tips?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Glattnos »

Är du säker på att du behöver broms bak då? :) Inga velomobiler(möjligen nån trike) har vad jag vet broms bak eftersom det är väldigt farligt att bromsa med bakhjulet. Jag känner att jag kan få lite sladd på grusväg även om jag bara rullar fram så om jag skulle ha broms så skulle det nog sladda rejält om man bara nuddar den :P

Jag har enkelsides-montering med trumbroms fram på min hemmabyggda trike och sen har jag svarvat ett eget nav bak med dubbelsides-montering. Alla hjul är 20" :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mitt velomobil-projekt

Inlägg av Icecap »

Jag kan bli medlem i en klubb med många maskiner i et vettigt verkstad. Det skulle vara ett riktigt bra ställe.

Jag vill bara ha planerna klar så att jag har materiale osv. Ska även kolla med något lokalt maskinverkstad om priser.

Men det kommer att vara skivbroms på bakhjulet också - men då parkeringsbromsen som ju ska finnas.

Men min tanke är att med nav som klarar alla funktioner jag kunde tänka mig, har jag möjlighet att bygga om/till då jag väldigt gärna vill ha plats till min verktygsväska eller en kasse mat.

Detta fixas lättast vid att ha 4 hjul - men då MÅSTE det finnas fjädring, helt enkelt för att hjulen inte ska lyfta når vägen inte är 100% plan. Det ska inte vara lång vandring men någon måste finnas.

Så mitt slutmål ämnar jag att nå - men via någon/några "mellanmodeller" som jag kan lära av.

Det finns en relativ lokal specialcykeltillverkare där jag kan köpa t.ex. ett diffrential om jag behöver så jag har möjligheterna - men inte våldsamt mycket pengar.
Skriv svar