Mr3D renoverar/bygger om en Arboga E100 pelarborr
Postat: 1 januari 2023, 22:37:23
Jag har aldrig varit så duktig på dedär "snabbprojekten". När planen har varit ett snabbt och enkelt projekt så brukar det spåra, eller dra ut på tiden - som vanligt. 
För några månader sen köpte jag en gammal Arboga E100 maskin för ett bra pris. Fullt fungerande, men den ser ut som f*n. Tanken var ju att ge den lite lack samt putsa av pelaren lite, men ju mer jag funderade på det insåg jag att jag vill ha mer funktioner på den. Och ska man ändå göra det jobbet är det lika bra att byta samtliga lager i maskin...
Förresten, är det någon som har koll på vilket årtal dessa maskiner är tillverkade lite mer exakt? Jag får för mig att det är 50-talet, men vet inte säkert.
Min maskin har serienummret 14041, så det borde ju vara en relativt tidig variant.
Såhär såg utgångsämnet ut.
Men det var bara att ge sig på det! Pelaren sattes upp i den "lilla" svarven på jobbet och putsades med smärgelduk.
Jag fick börja med rätt grovt papper för det skulle bita på rosten.
Men några minuter senare var den som ny! Det finns dock ganska många slagmärken i pelaren, men det är skitsamm. Jag har fått bort 99% av all rost, det är jag nöjd med.
Rosten längst ner tog jag senare i blästern.
För att få rent foten, armen samt bordet så valde jag att skicka iväg det till en lokal firma för blästring. Körde några blästerskydd för att underlätta deras jobb med maskeringen.
Några dagar senare var de tillbaka, de gjorde ett grymt jobb!
Tyvärr så fick jag mig en trist överraskning: Foten har spruckit!
Det fick dock bli att ge sig på att svetsa upp det.
Det sket sig dock totalt... Svetsarna bara sprack. Usch för gjutgods!
Nåja, det fick bli att tänka om totalt.
Istället så borrade och gängade jag ett gäng hål i foten, där jag skruvade fast massa plattjärn och svetsade ihop hela paketet.
Jag svarvade också några ingjutningshylsor till fötter. Samt fyllde den med expanderbetong!
Nu kommer sprickan aldrig mer bli ett problem! Samt lite mer vikt till foten är ju aldrig fel.
Sprickan samt borrhålen spacklades igen på ovansidan, har tyvärr ingen bild på det dock.
Mer blästring! Dessa blästrade jag dock själv, då det inte vart så stor yta på de.
Gjutjärnsdetaljerna körde jag i sandblästern och aluminiumfläkten körde jag i glasblästern.
Då jag anser att oljekopparna inte längre är nödvändiga, passar jag på att plugga hålen till de.
Maskin ska permanentfettas istället, något måste ju ha hänt på fett-fronten på 70år...
Det visade sig att de borrat koniska hål till oljekopparna. Det är samma kona på hålen som koniska pinnar.
Jag köpte ett gäng koniska pinnar, slipade till de och bankade i de med lite cylindrisk fastsättning.
Sen lite spackel på det så försvann de helt!
Jag har kommit en bit längre, med lite renovering av växellådan, ombyggnader och lack. Men det får bli till nästa uppdatering!

För några månader sen köpte jag en gammal Arboga E100 maskin för ett bra pris. Fullt fungerande, men den ser ut som f*n. Tanken var ju att ge den lite lack samt putsa av pelaren lite, men ju mer jag funderade på det insåg jag att jag vill ha mer funktioner på den. Och ska man ändå göra det jobbet är det lika bra att byta samtliga lager i maskin...
Förresten, är det någon som har koll på vilket årtal dessa maskiner är tillverkade lite mer exakt? Jag får för mig att det är 50-talet, men vet inte säkert.

Min maskin har serienummret 14041, så det borde ju vara en relativt tidig variant.

Såhär såg utgångsämnet ut.

Men det var bara att ge sig på det! Pelaren sattes upp i den "lilla" svarven på jobbet och putsades med smärgelduk.
Jag fick börja med rätt grovt papper för det skulle bita på rosten.
Men några minuter senare var den som ny! Det finns dock ganska många slagmärken i pelaren, men det är skitsamm. Jag har fått bort 99% av all rost, det är jag nöjd med.
Rosten längst ner tog jag senare i blästern.
För att få rent foten, armen samt bordet så valde jag att skicka iväg det till en lokal firma för blästring. Körde några blästerskydd för att underlätta deras jobb med maskeringen.
Några dagar senare var de tillbaka, de gjorde ett grymt jobb!
Tyvärr så fick jag mig en trist överraskning: Foten har spruckit!

Det fick dock bli att ge sig på att svetsa upp det.
Det sket sig dock totalt... Svetsarna bara sprack. Usch för gjutgods!

Nåja, det fick bli att tänka om totalt.
Istället så borrade och gängade jag ett gäng hål i foten, där jag skruvade fast massa plattjärn och svetsade ihop hela paketet.
Jag svarvade också några ingjutningshylsor till fötter. Samt fyllde den med expanderbetong!

Nu kommer sprickan aldrig mer bli ett problem! Samt lite mer vikt till foten är ju aldrig fel.

Sprickan samt borrhålen spacklades igen på ovansidan, har tyvärr ingen bild på det dock.
Mer blästring! Dessa blästrade jag dock själv, då det inte vart så stor yta på de.
Gjutjärnsdetaljerna körde jag i sandblästern och aluminiumfläkten körde jag i glasblästern.
Då jag anser att oljekopparna inte längre är nödvändiga, passar jag på att plugga hålen till de.
Maskin ska permanentfettas istället, något måste ju ha hänt på fett-fronten på 70år...

Det visade sig att de borrat koniska hål till oljekopparna. Det är samma kona på hålen som koniska pinnar.
Jag köpte ett gäng koniska pinnar, slipade till de och bankade i de med lite cylindrisk fastsättning.
Sen lite spackel på det så försvann de helt!
Jag har kommit en bit längre, med lite renovering av växellådan, ombyggnader och lack. Men det får bli till nästa uppdatering!
