Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av bearing »

Riktigt snyggt.

Vad finns för fördelar med ett långt band jämfört med kortast möjliga med samma längd på slipytan?
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av verkstaden »

Riktigt snyggt! :tumupp:
bearing skrev: 6 januari 2023, 16:21:13Vad finns för fördelar med ett långt band jämfört med kortast möjliga med samma längd på slipytan?
Vad jag vet är det för att ju större yta på bandet så tar det längre tid för att sättas igen och bandet blir inte lika varmt då det har längre sträcka för avkylning, men jag kan ha fel...
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Stort tack! :tumupp:
verkstaden skrev: 6 januari 2023, 16:43:11
bearing skrev: 6 januari 2023, 16:21:13Vad finns för fördelar med ett långt band jämfört med kortast möjliga med samma längd på slipytan?
Vad jag vet är det för att ju större yta på bandet så tar det längre tid för att sättas igen och bandet blir inte lika varmt då det har längre sträcka för avkylning, men jag kan ha fel...
Till min kännedom så sätter inte bandet igen(då kör man fel material med fel band). Men ja, stämmer det du säger, minskad värme och slipkornen håller längre för det är mer yta.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av verkstaden »

Mr3D skrev: 6 januari 2023, 17:18:43 Till min kännedom så sätter inte bandet igen(då kör man fel material med fel band).
Tackar, då har man lärt sig nåt! :D
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Dags att ta tag i elsystemet!
Jag fick tag på en 550w ASEA motor till ett bra pris, så den blir perfekt att ha på andra sidan bordet med en mjukskiva på.
Jag har bytt lager i motorn. Svarvat stålaxeln, samt aluminiumbrickorna och muttern. Muttern är vänstergängad så den blir självlåsande.
34-Elsystem.JPG


Lite work-in-progress.
35-Elsystem.JPG


Jag fräste också en knappbox som byter ut originallocket på motorn. Perfekt med integrerade startknappar!
36-Elsystem.JPG


Det blev en fräst knappbox till slipen också. Gick ju inte ha nått annat efter jag fräst knappboxen till "polermotorn". :lol:
37-Elsystem.JPG


Precis lagom med utrymme för att få ihop allt.
38-Elsystem.JPG


Fick monterat huvudbrytaren på en av sidopanelerna också.
39-Elsystem.JPG


Robotslang mellan motor och bordet, följer fint när man tiltar maskin.
40-Elsystem.JPG
41-Elsystem.JPG


Här har vi hela installationen av systemet. Det är en 10mm aluminiumplåt som komponenterna är monterade på, hade inte tänkt bli så tjock men det är vad som fanns. Bra kylfläns till VFDn iaf! :D
Jag köpte till en bromsresistor till VFDn också, så jag fick ner tiden något på bromsningen. Kommer inte ihåg vad jag programmerat den till, men knappt 1 sekund är det.
Det var för mig en av de viktiga funktionerna, snabb broms. Jobbets stora bandslip bryter bara strömmen, så det tar en evighet innan den stannar. Inget jag uppskattat direkt.
42-Elsystem.JPG


Det var allt för denna gång! Det är fortfarande ett gäng med tillbehör och skyddsplåtar som ska på plats, men det blir till nästa gång. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av MrIzoard »

Det ser riktigt bra ut :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Gimbal »

Snyggt, påkostade lösningar minsann. :tumupp:
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Fortran »

Hur ofta behöver man variera varvtalet på motorn.. egentligen? :humm:

Jag har en passlig motor med varvtalsstyrning som jag har funderat på att bygga bandslip av.
Eller om man skulle försöka hitta ett annat användningsområde för den?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Uttis »

När jag hade slip drog jag ner varvtalet när det var trä som slipades för att det inte skulle bli bränt annars var det full rulle som gällde, kan tänka mig att om man gör nått finlir kan det vara bra med lägre varv för att inte ta förmycket + om du har massa tillbehör kanske allt inte kan gå på maxvarv.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

MrIzoard skrev: 8 januari 2023, 08:21:38 Det ser riktigt bra ut :tumupp:
Gimbal skrev: 8 januari 2023, 13:22:53 Snyggt, påkostade lösningar minsann. :tumupp:
Tack så mycket! :mrgreen:


Fortran skrev: 8 januari 2023, 15:22:05 Hur ofta behöver man variera varvtalet på motorn.. egentligen? :humm:

Jag har en passlig motor med varvtalsstyrning som jag har funderat på att bygga bandslip av.
Eller om man skulle försöka hitta ett annat användningsområde för den?
Beror på ditt användningsområde. Om du mer eller mindre bara tänkt ha ett kontakthjul på den skulle jag säga att det är skitsamma. Jag har designat mitt system så jag får 30m/s på bandet vid 50Hz.
Men jag ska ju även använda denna med småhjul/rörnotch. Kör man små löprullar måste man dra ner varvtalet markant.
Sen har jag märkt att det är riktigt gött att köra långsam hastighet när jag bytt bandet/tillbehören. Så jag har gott om tid på mig att justera trackingen.
Med tanke på hur seriöst detta bygget är, var det givet för mig. Men om du bara ska slänga ihop något lite lätt är det antagligen skitsamm. :roll:
Sen vill jag minnas att om man ska vara korrekt så kräver olika material olika hastigheter, hur viktigt det är i praktiken vette fasen. :humm:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Uttis skrev: 8 januari 2023, 16:55:13 När jag hade slip drog jag ner varvtalet när det var trä som slipades för att det inte skulle bli bränt annars var det full rulle som gällde, kan tänka mig att om man gör nått finlir kan det vara bra med lägre varv för att inte ta förmycket + om du har massa tillbehör kanske allt inte kan gå på maxvarv.
Precis som du säger. :tumupp:
Om jag kör med ett nytt band i trä så går det dock köra full speta utan att det bränner. Men är det slitet får jag dra ner hastigheten.
Skriv svar