Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Nu var det rätt många år sen jag postade ett projekt här. Kan nog vara närmare 7år sen... :vissla:

Men nu är det dags igen! Denna gång är egentligen projektet nästintill klart, då jag började bygga det i början på 2022. Meeeennnn jag har varit lite lat och postar det först nu. :mrgreen:

Som rubriken lyder är det en 75x2000mm bandslip som jag ska bygga. Liten rolig histora varför det blev just detta projektet: Jag har varit sugen på att bygga en bandslip rätt länge, de är ju så fantastiskt universala! Men det har inte blivit av, tankar i bakhuvudet bara. Dock så råkade jag ut för en liten arbetsskada i mellandagarna 2021 där en plåt jag slipade i jobbets bandslip (med grovt 36+ papper) fastnade och jag slipade bort hela min tumnagel... Då var det äntligen dags att få tummen ur (pun-intended) och fått byggt maskinen! :rofl

Planen var att det skulle bli ett snabbt 3-månaders projekt, så jag valde att köpa designen på bandslipen. Det är Jeremy Schmidt som har designat maskinen i grunden, en 2x72" bandslip som är tiltbar och med utbytbara tillbehör. Det är den maskin jag varit sugen på länge. Dock så vill jag ha ett något bredare band, samt ändra designen något för att passa min maskinåtkomst bättre. Han skickade över 3D-modellen och det var dags att börja rita om den. Ett litet tag efter bygget börjat så insåg jag att den måste ha någon typ av pelare/bord att stå på, så det blev att rita det med, 3D-modellen har konstant uppdaterats under byggets gång, kanske inte helt optimalt men man insåg ju snabbt att man ville har fler och fler funktioner på den. Såååå, 3-månaders projekt sket sig totalt, men skitsamm det blev bra i slutändan så det spelar ingen roll att det tagit ett år. :lol:
Här är originalmaskinen i fråga: https://www.youtube.com/watch?v=2dxCAHU_xpY

Nej, dags för mig att sluta tjöta och visa lite bilder istället! Såhär ser nuvarande 3D-modell ut. Några extra skyddsplåtar ska på plats men i övrigt komplett.
Kontakthjul, småhjulstillbehör/rörnotch och en radiejigg är ritat också.
1-Modell.PNG


Låt börja med byggnationen av stommen/bordet. Notera dock att jag byggt både slip och bord samtidigt då båda ska passa ihop med varann, men jag postar en del i taget för att man lättare ska kunna följa bygget.
2-Modell2.PNG


Uppkapade balkar till stommen, de är 80x40x5 och 40x40x4. Lagom biffiga, men när det ändå är spillbitar på jobbet så tackar man inte nej! :badgrin:
3-Stomme.JPG


Börjat punkta ihop delarna. Riktigt gött med ett svetsbord i gjutjärn på jobbet som är plant.
4-Stomme.JPG


För att kunna montera fötterna så svarvade jag hylsor som punktades fast.
5-Stomme.JPG


Lock svetsades fast och slipades lite fint. Även testmonterat en fot här.
6-Stomme.JPG


Ett lock tillverkades, för att få lite fin form på urtaget vid motorn. 3mm plåt, borde vara lagom tjockt.
8-Stomme.JPG


Några hylsor som ska hålla slipen på plats svarvades. Vägde även stommen i detta läget. Kommer bli en lagom stabil maskin, när den redan nu väger 76kg, men mer ska det bli! :roll:
7-Stomme.JPG


En bordsskiva av 3mm plåt är tillverkad och L-profiler för att hålla skenorna till lådhurtsarna är på plats.
Jag har även fyllt samtliga rör i stommen med sand, dels för att få upp vikten lite men även för att få bort eventuellt klang som kan bli. Alla gängade hylsor har bottengående hål och fyllhålen till sanden är igensvetsade.
I detta stadiet väger bordet 140kg, något som kommer bli en riktigt stadig bas till maskin. :shock:
9-Stomme.JPG


Stommen skickades iväg på lack hos den lokala lackeraren. Det var inget jag var så sugen på att göra själv... :vissla:
10-Stomme.JPG


Det var allt för denna gång! Nästa post blir byggnation av slipmaskin. Får se om jag tar det ikväll eller någon annan dag. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MrIzoard
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 september 2011, 15:33:08
Ort: Göteborg

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av MrIzoard »

Grymt, tack för att du delar med dig.
Ja det kommer att bli stabilt :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av tecno »

Seriöst bygge, ska följas.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Dags att fortsätta!
11-Modell.PNG


Plattjärn, rör och stänger är kapade, frästa och blästrade - Redo för svets med andra ord.
12-Bandslip.JPG


En leverans från laserskäraren!
13-Bandslip.JPG


Jag hittade en begagnad ABB motor hos den lokala skroten. 3kw och 2900rpm, kommer bli skitbra!
VFDn köpte jag begagnad från Tyskland, det är en Telemecanique Altivar 28.
14-Bandslip.JPG


Plattjärnen svetsades ihop och fötterna passades ihop med bordet.
15-Bandslip.JPG


Mer delar som svetsades ihop, endel hylsor har även svarvats till de olika lederna.
16-Bandslip.JPG


Delarna som svetsades på basen för tilt-mekanismen gjorde att det drog sig lite. Men det löste smärgelduk på en stång galant.
17-Bandslip.JPG


Nu passar stången perfekt! nån tiondels spel upp/ner för att armen till bordet ska löpa bra. Det är såklart mer spel i sidleds, men där låses den ju med handtag.
18-Bandslip.JPG


Testmonterat maskin.
19-Bandslip.JPG


Svarvade några löphjul i 7075-T6 aluminium - Fint ska det vara!
Dessa hjulen är helt cylindriska, ingen bombering på de. 60mm diameter.
20-Bandslip.JPG


Ett av de 3 tillbehören man kan byta mellan sen. Den ska ha ett plant mothåll till bandet, men det tillverkar jag senare.
21-Bandslip.JPG


Ett drivhjul och ett "tracking"hjul till svarvades. Hittade en spillbit Alumec 89 som blev perfekt till detta! :roll:
Båda hjulen är bomberade, drivhjulet är 200mm i dia och trackinghjulet är 100mm.
Även lite lättade såklart!
22-Bandslip.JPG


Börjat bygga på en spånbinge. Rostfri plåt till den, då den inte ska målas.
Nu i efterhand så tycker jag inte den är helt optimal, det studsar ut endel spån från den.
Om jag bygger om den i framtiden kommer den bli djupare samt ett snett plan i botten.
23-Bandslip.JPG


Nu börjar man se helhetsbilden. Blev ett tilt-bart mothåll också, det klarar 0-45° steglöst.
24-Bandslip.JPG


En funktion med denna slipen är att den är tiltbar 90°.
25-Bandslip.JPG


Med tanke på att motorn väger rätt mycket så är maskin rätt tung att tilta över, samt om man släpper stopp-spaken så droppar maskin ner med en gång.
För att motverka det satte jag en gasfjäder mellan bordet och tilt-mekanismen. I detta läget pressar den alltid uppåt...
26-Bandslip.JPG


...men när maskin är i nedtiltat läge så "flippar gasfjädern över" och pressar upp den igen.
Med andra ord så stannar maskin på plats varesig den är i 0 eller 90° tilt.

En liten kul notis gällande gasfjädern: Jag hittade en billig gasfjäder i Wibergers standardsortiment, dock så var den påtok för klen för att klara vikten av min maskin.
Jag svarvade då ett "påfyllningsverktyg" som man monterar på gasfjädern för att kunna fylla i mer kväve. Tyvärr hittade jag ingen bild på verktyget nu, men är ni nyfikna kan jag ta några bilder på det. :)
27-Bandslip.JPG


Det var allt för denna gång, nästa post blir nog lackering av slipen samt bygge av lite lådhurtsar till bordet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av baron3d »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

MrIzoard skrev: 1 januari 2023, 19:38:44 Grymt, tack för att du delar med dig.
Ja det kommer att bli stabilt :D
Tack! Ja, alltid kul att visa upp projekt. :)


tecno skrev: 1 januari 2023, 20:27:53 Seriöst bygge, ska följas.
Tack. :tumupp:


baron3d skrev: 1 januari 2023, 20:50:50 :tumupp: :tumupp: :tumupp:
:D


Gimbal skrev: 1 januari 2023, 21:04:36 Tjusigt! :tumupp:
Blir nog bra när det är klart. :wink:
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av verkstaden »

Kommer att följas helt klart, snyggt bygge!

Mr3D skrev: 1 januari 2023, 20:49:24 Jag hittade en begagnad ABB motor hos den lokala skroten. 3kw och 2900rpm, kommer bli skitbra!
VFDn köpte jag begagnad från Tyskland, det är en Telemecanique Altivar 28.
Trevligt att se någon köpa begagnade kvalitetsprylar i stället för nya kina-prylar med tvivelaktig kvalitet! :tumupp:

Mr3D skrev: 1 januari 2023, 20:49:24 Jag svarvade då ett "påfyllningsverktyg" som man monterar på gasfjädern för att kunna fylla i mer kväve. Tyvärr hittade jag ingen bild på verktyget nu, men är ni nyfikna kan jag ta några bilder på det. :)

Alltid nyfiken

/Johan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Glenn »

Är fjädern gjord för att vara påfyllningsbar ?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av jihe »

Klart häftigt bygge som jag kommer följa. Har sett Jeremy Schmidts bandslipar tidigare på tuben och tänkt att det är en klart vettig design som jag förmodligen skulle apa efter om jag skulle ge mig på det.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

verkstaden skrev: 1 januari 2023, 21:11:10 Kommer att följas helt klart, snyggt bygge!

Mr3D skrev: 1 januari 2023, 20:49:24 Jag hittade en begagnad ABB motor hos den lokala skroten. 3kw och 2900rpm, kommer bli skitbra!
VFDn köpte jag begagnad från Tyskland, det är en Telemecanique Altivar 28.
Trevligt att se någon köpa begagnade kvalitetsprylar i stället för nya kina-prylar med tvivelaktig kvalitet! :tumupp:

Mr3D skrev: 1 januari 2023, 20:49:24 Jag svarvade då ett "påfyllningsverktyg" som man monterar på gasfjädern för att kunna fylla i mer kväve. Tyvärr hittade jag ingen bild på verktyget nu, men är ni nyfikna kan jag ta några bilder på det. :)

Alltid nyfiken

/Johan
Jag håller med dig helt! Till samma peng eller billigare så har jag fått bättre begagnade grejjer än nya kinagrejjer. :D
Tanken var inte att köpa så stor motor egentligen. Hade tänkt mig runt 2kw, men när jag såg den 3kw ABB motorn så var det bara att slå till!

Om jag inte glömmer bort det så löser jag lite bilder på den imorgon. :tumupp:


Glenn skrev: 1 januari 2023, 21:56:29 Är fjädern gjord för att vara påfyllningsbar ?
Egentligen inte, men jag tänkte ju att de som tillverkat den måste ju fylla på den på nått sätt. Och smidigt dessutom, annars är det ju inte lönsamt.
Efter att ha kollat några "how it's made" så förstod jag hur de gjort. Enda nackdelen är ju dock att jag bara kan fylla den mer och mer, inte tömma den.
Men jag ger mer info om det när jag tagit lite bilder på mitt verktyg. :)


jihe skrev: 1 januari 2023, 22:32:47 Klart häftigt bygge som jag kommer följa. Har sett Jeremy Schmidts bandslipar tidigare på tuben och tänkt att det är en klart vettig design som jag förmodligen skulle apa efter om jag skulle ge mig på det.
Ja, jag har ju varit sugen på hans maskin länge. Känns som en riktigt genomtänkt design, speciellt eftersom mothållet/tillbehören fortfarande linjerar efter tilt. Jag är dock inget fan av tracking-mekanismen, hade varit riktigt nice att använda en gasfjäder där istället. Det har jag kommit på nu i efterhand, men inget som är värt att bygga om nu, funkar fint som det gör.

Maskin går ju dock att bygga snabbare än vad jag gjort, jag ska ju alltid krångla till det. :rofl
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av betelgueze »

Jag tänkte på spånlådan som du skulle bygga. Brukar man inte fylla med vatten så att spånen inte studsar ur?
Det funkar ju dock inte i liggande läge. 🙂
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Wirewrap »

Intressant med gasfjädern. Jag köpte gasfjäder för några år sen från en lokal släpvagnstillverkare.
Han kunde släppa ut gas ur fjädern i sin rigg men inte fylla på.

Kommer inte ihåg hur han gjorde, möjligen tryckte han ihop fjädern extra mycket.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Här är lite bilder på mitt påfyllningsverktyg. Först är den viktiga biten, där påfyllningen sker. De 2 andra bitarna är egentligen bara till för att hålla fast den första biten så den inte skjuter iväg när man trycksätter den med kväve.
Det är 2 o-ringar, en som tätar emot stången och en som tätar emot huset. Så genom att trycksätta den precis vid tätningen till kolven så fyller man den.
IMG_0815.jpg
IMG_0816.jpg
IMG_0817.jpg

Wirewrap skrev: 2 januari 2023, 20:10:13 Intressant med gasfjädern. Jag köpte gasfjäder för några år sen från en lokal släpvagnstillverkare.
Han kunde släppa ut gas ur fjädern i sin rigg men inte fylla på.

Kommer inte ihåg hur han gjorde, möjligen tryckte han ihop fjädern extra mycket.
Det finns gasfjädrar som är justerbara från fabrik, de justerar man genom att släppa ut trycket som du säger.


betelgueze skrev: 2 januari 2023, 16:13:55 Jag tänkte på spånlådan som du skulle bygga. Brukar man inte fylla med vatten så att spånen inte studsar ur?
Det funkar ju dock inte i liggande läge. 🙂
Jag har sett vissa som kör en hink med vatten under. :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D bygger 75x2000mm bandslip från scratch

Inlägg av Mr3D »

Dags för lack! Vad blir bättre än lite lagom skrikig lila lack? Köpte 2k spraylack, RAL 4008. Bilden är tagen när det precis är nylackat, den mörknade till sig lite när den härdat.
28-Lack.JPG


Dags att bygga förvaringslådor. Det är 12mm formplywood som jag fräst ur spår med överhandsfläsen. Lådbotten är 6mm plywood.
33-Lådor.JPG


Lådbotten klarlackade jag med polyuretanfärg. Det var första gången jag lackade med det och första lagret blev påtok för tjockt. Tog säkert 1 månad innan det torkade. :doh:
Jag gick över de lackade skivorna med excenterslipen och la ett tunt lager till.
Det blev inte perfekt, men tillräckligt bra eftersom det ska i någon typ av lådinsats sen.
29-Lådor.JPG


Och såklart rundat av alla vassa hörn med överhandsfräsen.
30-Lådor.JPG


Lådhurtsarna monterade. Även slipen har kommit på plats, där ser ni den korrekta färgen också. :D
Lådhurtsarna saknar frontpaneler och handtag, men det är nästa steg.
31-Lådor.JPG


Nu är lådhurtsarna klara. Eller ja, saknas såklart en, men den vet jag inte exakt hur den ska se ut. Det kommer senare.
32-Lådor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar