Fel årtal

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Fel årtal

Inlägg av Tisselhala »

När jag startar min MAC mini startar den med årtalet 8023. Jag ställer datum men samma sak vid nästa start. Klockan går rått men datum och årtal löper amok. Datorn har Intel processor och är fån 2018. Någon som vet om det finns något batteri för minnet som behöver bytas eller något annat tips. Kör senaste operativsystemet samt Bootcamp med Windows 10. Händer samma sak hur jag än startar Windows eller Mac
Hazze
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fel årtal

Inlägg av Henry »

Googlade och det finns ett CR2032 batteri i den som håller datum m.m. Då datorn är från 2005 kan det vara påpassligt att byta det och se om det hela fungerar bättre efter det.
pannkakspanik
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 december 2022, 09:20:52

Re: Fel årtal

Inlägg av pannkakspanik »

Låter helt klart som ett uttömt CMOS-batteri. Dessa har lite olika livslängd. Värsta jag varit med om var knappt 3 år :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fel årtal

Inlägg av Glenn »

tömt batteri brukar mer osaka att tiden glöms när datorn blir strömlös än att årtalet blir fel.

På nån klockkrets som användes i Amigor så kunde minnet som höll tiden bli korrupt, därför infördes ett resetkommando man kunde återinitialisera det med,
minns inte exakt hur det visade sej dock, men detta skulle ju kunna vara nåt liknande.

Jag har ävens ett mycket skumma klockproblem på Amigor där det läckt batterisyra från barrelbatterier just på klockkretsen och orsakat halvkass kontakt med nån av datalinorna till klockkretsen. ..Men detta låter inte som det heller.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fel årtal

Inlägg av hummel »

Tisselhala skrev: 1 januari 2023, 14:27:03 När jag startar min MAC mini startar den med årtalet 8023. Jag ställer datum men samma sak vid nästa start. Klockan går rått men datum och årtal löper amok. Datorn har Intel processor och är fån 2018. Någon som vet om det finns något batteri för minnet som behöver bytas eller något annat tips. Kör senaste operativsystemet samt Bootcamp med Windows 10. Händer samma sak hur jag än startar Windows eller Mac
Hazze
Det blir lättare att ge tips om du talar om exakt modell på datorn.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fel årtal

Inlägg av rvl »

Låter mer som nåt mellanting mellan y2k och y2038 bug, om jag antar att felet uppenbarade sig nu efter årsskiftet?
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Re: Fel årtal

Inlägg av Tisselhala »

Felet uppdagades förra året efter att datorn inte varit i bruk under ca 4 månader.Det finns en synkroneringsfunktion i Mac men den funger inte alltid. Hände aldrig före den togs ur bruk.Använder den idag som Lab-dator där jag har samlat alla support-program till oscilloskop funktionsgenerator m.m.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fel årtal

Inlägg av hummel »

Det blir inte lättare av att du vill hålla datormodellen hemlig. Jag har i alla fall svårt att hjälpa dig lösa ditt problem då. Hoppas någon på forumet kan gissa sig till en lösning åt dig.
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Fel årtal

Inlägg av robertk »

Tisselhala skrev: 1 januari 2023, 14:27:03 "När jag startar min MAC mini......

" "Datorn har Intel processor och är fån 2018. "
Hummeln, du får nog läsa bättre, TS skrev ju exakt vilken dator och modell det var i första inlägget.

En Mac mini från 2018: https://support.apple.com/kb/SP782?locale=sv_SE

Jag har inget bättre tips än det att kolla batteriet.

//Robert
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Fel årtal

Inlägg av hummel »

Misstog mig, var säker på att det fanns flera Mac mini från 2018, därav min fråga.
Här en utförlig beskrivning hur man plockar isär datorn, https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+min ... own/115210
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fel årtal

Inlägg av rvl »

Antar batteriet är nere till höger här (under skyddande tape).
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Re: Fel årtal

Inlägg av Tisselhala »

hummel skrev: 2 januari 2023, 14:59:05 Det blir inte lättare av att du vill hålla datormodellen hemlig. Jag har i alla fall svårt att hjälpa dig lösa ditt problem då. Hoppas någon på forumet kan gissa sig till en lösning åt dig.
Det är inte hemligt
MACmini 2018 8.1
8 Gb 2667 MHz DDR4
SSD disk
3Ghz 6 Core IntelCore I5
MAC OS Montery 12:5
Windows 10 på BootCamp
Hoppas detta hjälper annars säg till
Tack för engagemanget
Hazze
Tisselhala
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 november 2022, 09:41:57
Ort: Dals Långed

Re: Fel årtal

Inlägg av Tisselhala »

Har beställt anpassat verktygsset från Amazon och så fort det är levererat skall jag ge mig på att byta batteriet. Hoppas det är typ standard-battri. Återkommer med rapport. Tack så länge.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fel årtal

Inlägg av Henry »

Vad jag hittade så är det som jag skrev i mitt förra inlägg ett CR2032 i den, vilket är ett standard batteri.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Fel årtal

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev: 1 januari 2023, 21:44:53 tömt batteri brukar mer osaka att tiden glöms när datorn blir strömlös än att årtalet blir fel.

På nån klockkrets som användes i Amigor så kunde minnet som höll tiden bli korrupt, därför infördes ett resetkommando man kunde återinitialisera det med,
minns inte exakt hur det visade sej dock, men detta skulle ju kunna vara nåt liknande.

Jag har ävens ett mycket skumma klockproblem på Amigor där det läckt batterisyra från barrelbatterier just på klockkretsen och orsakat halvkass kontakt med nån av datalinorna till klockkretsen. ..Men detta låter inte som det heller.
Min förra dator led av detta då strömmen gick. Men den var också 12 år innan jag bytte ut den.
Skriv svar