Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: Kul med framsteg. Borde gå att förminska 'bare minimum' för inbyggnad en hel del.
De nyfikna vill ännu gärna veta vad som händer med de misstänkta mutetransistorernas spänningar när arduinon aktiverar CD-ingången.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Underbart att du fick igång det, och stort tack för att du orkat genomföra detta. Det ger mig viss energi att också faktiskt orka ta tag i detta!

Angående displayen - om allt annat verkar funka som det ska så kan det kanske vara så enkelt att dålig kontakt mellan IC:n som driver displayen och själva displayen. Typ dels dåliga lödningar mellan ev frontpanelkort och det större kortet, dåliga lödningar mellan display och kort, eller rent av avbrott i själva displayen.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Tackar!
Jag har försökt bygga in allt i en liten låda. Adderade en isolerad spänningskälla som omvandlar 12v till 5v.
Tänkte att jag kunde mata enheten med ledaren i kontakten som ger 12v. Dock får jag bara 5v vid spänningsomvandlaren som att spänningen kanske sjunker när den spänningsomvandlaren belastas? Mäter jag direkt på min kabel har jag ca 11V.

Dock har jag ett annat mer störande problem jag fått med något störning/pipande ljud. Har tagit bort omvandlaren, testat koppla från blåtansmodulen men det piper och låter ändå. Matar 5v med en powerbank. Kan det vara något med arduinon eller något annat jag kopplat fel som orsakar det pipande ljudet i filmen. Hade inte alls dessa problem när jag körde på labbplatta

Jag får ut musik i radion fast det piper o har sig. Pipandet låter även om jag växlar till FM/AM.

Den förra testkabeln jag använde den gjorde jag av två kablar där ljudsignalens ledare gick separat isolerade. Kan det vara så att dom måste vara det?

Film med ljud:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

En powerbank ger ganska skitig ström. Den har en billig switchomvandlare som gör om 3.2V till 5V.
Ljudsignalen får gärna vara i en tunn koaxialkabel som vanliga lågnivåkablar med 3.5mm-kontakt är.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Jag använde samma powerbank när jag hade det på labbplattan dock…
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Vilken frekvens är det på pipet?

[edit]
Jämförde med en tongenerator, och det är ca 330Hz.
M-bus-protokollet har 3ms bitlängd, så 333Hz.
Enligt mig är det alldeles för nära för att vara en tillfällighet.
Ljudet bör vara skärmat från övriga signalkablar.
Helst vänster och höger i varsin koax typ vanliga lågnivåkablar som mrfrenzy sa.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Det kan vara problem med skärmning och/eller analog v.s. digital jord. Om störningen hörs när du valt radio/bandspelare så tror jag mest på digital v.s. analog jord. Vet inte hur detta är tänkt att fungera, det kan vara så att CD-växlaren har en slags "special-nästan-balanserad" utgång, där signaljordanslutningen fungerar som en ingång istället för utgång och det som kommer in där inverteras och mixas med den riktiga signalen. Det brukar inte göras så utan snarast tvärt om, d.v.s. att ingångar är balanserade (men med gemensam minus på båda kanalerna och dessutom på ett sätt där det inte är tänkt att köra nån egentlig signal på minusen). Slutsteg är ofta t.ex. galvaniskt skilda så att det i praktiken blir ungefär som om ingången vore balanserad. Equalizers, delningsfilter osv har ofta "felvänd trafo" i serie med 12V-matningen. Om du får problem med störningar beroende på hur digital och analog jord osv fungerar så skulle du kunna göra så att matning och digital jord går via en 1:1-transformator som är "felvänd", d.v.s. plus går in i och ut från ena lindningen och minus likaså in i och ut från den andra lindningen. Om det blir riktigt eländigt med störningar så kan du i värsta fall få köra optokopplare eller nån annan koppling med riktigt hög impedans mellan mikrokontrollern och blåtandmottagaren och enbart driva blåtandmodulen via "felvänd trafo" medan mikrokontrollern drivs direkt, och då får blåtandmottagaren kopplas till analog jord medan mikrokontrollern kopplas till digital jord. Sorry om det här låter lite obegripligt, säg till om jag behöver förklara bättre. En annan variant är att ha optokopplare på den digitala signalen till/från stereon.

För matning så kan du låta 12V-utgången från stereon gå in i basen på en NPN-transistor, kollektor på trissan till +12V över nyckel (ta t.ex. från stereons kablage) och emittern matar 5V-regulatorn.

Om det skulle vara problem att en switchregulator, typ USB-laddare, ger störningar så kan du antagligen köra en klassisk 7805-koppling.

Oavsett hur du gör så rekommenderar jag att enbart jorda i stereons CD-växlarkontakt. Det är också bra att korta av kabeln, men ifall du inte har crimpgrejer för RJ45 förstår jag om du inte är sugen på att göra det.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Om jag ställer in multimetern på hz och kollar på en högnivåutgång visar den runt 4-8kHz
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Men ljudet i din video är definitivt inte det.
Det finns en hel del övertoner i ljudet då det är pulser/fyrkantvåg, samt att en nolla är 0,6ms låg, och en etta 1,8ms låg, och resten hög upp till 3ms, så det är ju inte en jämn och fin fyrkantvåg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

Störningen låter väldigt "digital". Är data+ och data- ett par i kabeln? Har de nån koppling till jord?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Och som MiaM nämnde. Koppla inte ihop audio ground med din arduino.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

rvl skrev: 14 januari 2023, 00:06:37 Störningen låter väldigt "digital". Är data+ och data- ett par i kabeln? Har de nån koppling till jord?
Data+ och data- går i kabeln. Data minus är ihopkopplad med power ground enligt elschemat tidigare. Testade att släppa på data- utan framgång.
MadModder skrev: 14 januari 2023, 00:15:15 Och som MiaM nämnde. Koppla inte ihop audio ground med din arduino.
Jag har nu testat att koppla in utan blåtanden och får ändå störningarna. Drar jag strömmen från arduionon hör man pulserna ett tag efteråt fast med längre mellanrum för att till slut tystna.

Testade även att arduionon och blåtanden inte låg på samma jord men då fick jag det inte att fungera med ström till blåtanden när dom delade samma strömkälla.

Jag har även testat med samma kabel jag använde tidigare där ljudet går separat skärmat (dock inte L och R skärmade för sig) och resten av ledarna även dom skärmade.

Tycker det hela är lite mystiskt när jag inte hade minsta problem när jag testkörde allt från början.

Ska försöka sätta mig in lite mer i olika alternativ från Miams inlägg men förstår inte allt än
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av Leif_J »

Jag byggde nyligen en blåtandslåda till bilen, den har aux-ingång så det var lättare men jag gjorde en matning med en spänningsregulator och en DC/DC converterhttps://se.farnell.com/traco-power/tea- ... dp/3465028 vilken gör matningen helt separerad med en egen 0:a istället för jord och det funkade fint och jag lärde mig något nytt.
Kan tänka mig att 2 separata matningar skulle isolera problemet.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Leif_J skrev: 14 januari 2023, 19:39:56 Jag byggde nyligen en blåtandslåda till bilen, den har aux-ingång så det var lättare men jag gjorde en matning med en spänningsregulator och en DC/DC converterhttps://se.farnell.com/traco-power/tea- ... dp/3465028 vilken gör matningen helt separerad med en egen 0:a istället för jord och det funkade fint och jag lärde mig något nytt.
Kan tänka mig att 2 separata matningar skulle isolera problemet.
Jag hade med något liknande från början som var tänkt att ge separat matning åt arduino och blåtand, men när
den matades med ~12V från CD-kabeln så fick jag bara ut 0.5v och mätte jag vid 12V-ingången på den isolerade DC DC prylen visade den endast 5V vid last. Kanske borde testa med den igen kopplad direkt från 12V , alltså inte via CD-kabeln
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Äntligen framsteg! :)

Jag kopplade ihop ”Data ground” med ”Power ground” från CD-kabeln, sen kopplade jag dessa till samma jord som blåtand och arduino har på mitt kretskort och då försvann oljudet helt. Testat många olika varianter.

Jag använde även min 12V DC converter till 5VDC fast kopplade 12V direkt från labbagget och då tar den emot. Verkar som att 12V jag tänkte använda i CD-kabeln av någon anledning tappar spänning nör den ansluts till DC-mojängen.
Någon som kan förklara varför? För lite ström där för det jag vill driva?

Det finns ju en ledare i CD-kabeln som inte används till något som jag kopplat med ändå utifallatt. Skulle man kanske kunna mata 12V in i den från något ställe i stereon?
Lite tråkigt om jag behöver separat sladd för 12V till den lilla boxen men finns inget alternativ så får det bli så.
Skriv svar