Koppla in blåtand i gammal bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Klantat mig lite. Skulle precis genomföra lite tester. Har två likadana enheter och blandat ihop koderna och slog in fel kod. (Displayen är lite kass så ser inte riktigt vad jag gör, den andra fungerar allt felfritt på men labbar på denna) Så nu har den låst sig i två timmar man kan tydligen göra en timer reset på C807 0.22F/5.5V. Antar den måste lödas loss för att ladda ur den? Ser ut att vara punktsvetsad?
Går det att göra på plats?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av Klas-Kenny »

Vänd på kretskortet så kommer du åt båda anslutningarna, som du kan kortsluta för att ladda ur kondingen.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Gjorde det men utan framgång.
Får ha den igång i ett par timmar och se vad som händer…
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Jag har väntat nu i 2.5h med 12v inkopplat men inget händer. Enda som indikerar är den blinkande ”anti theft” dioden. Jag kanske har kopplat otillräckligt bak?
En kabel till jord , en till 12+ key samt till 1st högtalare,
Får gå ner och plocka ur den andra sen och se om det blir skillnad…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Ska du inte ha 12V till 12 perm också?
Key är ju bara en avkänning.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

MadModder skrev: 31 december 2022, 11:58:44 Ska du inte ha 12V till 12 perm också?
Key är ju bara en avkänning.
Tack ska testa, var lite osäker på just det men det lyser om dioden så tänkte den fick ström iaf

Edit:
Nu brusar det i högtalaren! 😄 tack!!
Senast redigerad av robertr81 31 december 2022, 12:14:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av mrfrenzy »

Ja du måste nog ha till båda +12v permanently, sen när du slår av mellan försöken ska du bara bryta +12V key inte de andra.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Nu testat att koppla ljud direkt till CD-kontakten. ”left”, ”right”, ”ground”. Det händer ingenting när man trycker på CD-Knappen. Skulle det hjälpa att kapa ledningen som eventuellt är ”mute” innan transistorerna?
MadModder skrev: 29 december 2022, 17:11:01 Det var det jag funderade på, om transistorerna var mute för CD-signalen.
Om de är aktiva och mutar om ingen CD detekterats så är det ju bara att plocka bort dem.
4DAE2EEF-56E0-4280-82E6-830CBA13FA37.jpeg

Jag spårade även från kassettdelens left och right och dom går först in i den stående kretsen för att gå vidare in i ”IC311” (12134AF (Dolby B-Type Noise Reduction)), för att sen gå vidare mot området med TA8172AF
81354262-443E-43D3-A145-D52949D275C1.jpeg
C2F014AC-D39A-4575-8981-52FB4B4759E7.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

Testförslag:
Kommer det nåt ljud igenom från CD-ingången om man försöker trycka in ljud där samtidigt som man spelar en (tyst) kassett? Då borde ju ingen mute vara aktiverad, eller switchar den aktivt mellan källorna nånstans?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av säter »

Fick du fart på den första stereon?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

rvl skrev: 31 december 2022, 13:53:15 Testförslag:
Kommer det nåt ljud igenom från CD-ingången om man försöker trycka in ljud där samtidigt som man spelar en (tyst) kassett? Då borde ju ingen mute vara aktiverad, eller switchar den aktivt mellan källorna nånstans?
Jag testade det men inget ljud då heller tyvärr.
Default är radio när man sätter på den. Trycker man i en kassett byter den direkt till kassett. Hur det funkar gällande CD och var den skiftar mellan vet jag inte eller om kassettdelen dominerar över CD med kanske om kassett trycks in…

Funkar det inte med CD hade det varit smidigt om man kunds koppla in sig på ”AM” och kapa ”AM” helt men det kanske är krångligt med. Bara en tanke
säter skrev: 31 december 2022, 14:30:53 Fick du fart på den första stereon?
Ja
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MadModder »

Men om du löder bort de två transistorerna som CD-signalen går upp till, vad händer då om du matar in ljud på CD?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av robertr81 »

Kan jag kapa lila här? känns enklare än att löda
loss dom. Kan reparera det men en liten ledare där
Sen bara
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av rvl »

Gissar att den muteingen är aktuell om man spelar CD och den ska overridas av trafikmeddelande från radion.

Så det man kanske måste gräva ned sig i M-bus protokollet i alla fall innan ljudet går vidare från CD-ingången.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in blåtand i gammal bilradio

Inlägg av MiaM »

Jag gissar att denna mute används alltid för att växla cd-ingången av/på. OBS att om trissorna är FET så behöver du löda in nåt annat istället för den avkapade ledningen, och jag skulle tro att du behöver ha koll på esd när du gör det. Typ minst ESD-armband mellan stereons jord och dig samt jord mellan stereons jord och lödkolven.

M-bus-protokollet vore ju som sagt trevligare att ge sig på. Fritt ur minnet vad jag läst på så returnerar CD-växlaren info om skiva, spår samt tid inom spåret till stereon, och stereon skickar kommandon för skiva 1-6, random av/på, spår upp/ned och sök fram/bak, och givetvis stop/play/pause också. Min tanke då jag var inne på att göra M-bus-CD-växlar-emulator var att ordna en blåtandmojäng som kan prata med mobilen så att man kan använda stereons knappar för att byta låt osv. Nu räcker ju knappast "sex skivor med 99 låtar vardera" för att välja varje låt i en MP3-samling i mobilen, men man skulle iaf i teorin kunna vara lite kreativ och reagera på två "byta skiva"-tryckningar samtidigt så att man kan ha 36 eller möjligtvis 25 "skivor". Det verkar som att växlaren sköter slumpningen vid random play själv, så stereon bryr sig förhoppningsvis inte om ifall spår-nummer ändras på oväntat sätt när man trycker på nästa/föregående osv.

Jag är dock expert på att feature-creepa projekt så att de blir så omfattande att de aldrig blir genomförda. :humm:
Skriv svar