Bränsleflödesgivare ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av petertub »

Jag har använt en japansk givare av kugghjulstyp till en liknande applikation.

Se viewtopic.php?t=8962&start=45 Sök "petertub"
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av MiaM »

Hur liten är minsta mängd du vill kunna mäta?

I princip borde du kunna ta bränsletanken från t.ex. en bil och göra egen exakt kalibrering för befintlig nivågivare. Problemet är väl att det sannolikt är viss mekanisk hysteres i den typen av givare. Det kanske går att få bättre resultat med en givare som är byggd med en flottör med något metallföremål och induktiv avläsning av flottörens position (alternativt flottör av valfritt material och optisk avläsning av dess position). Men problemet är väl att även en flottör kan kärva... Om målet är att enbart mäta superexakt när nivån i tanken sjunker kan ju flottören få röra sig i en något konformad grej, borde kanske minska friktionen?



En ren gissning från min sida är att moderna motorstyrningar inte bara använder pulstiden för insprutningen (och tryckgivare) utan även använder tanknivågivaren (ev ihop med utomhustemperaturgivare, för att kompensera för vätskans termiska expansion)för kalibrering långsiktigt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av grym »

bör klara 1 liter i timmen , vilket är lågt

funderat ett tag, och eftersom det är en motor med 1 slangslösning så blir det enklare

kommer prova två saker, den enkla givaren jag har nu, måste göra en del innan meningsfulla prova

sedan
att ha en elektronisk våg
säg 1 kilos, en ölburk utan lock, ha den fristående och ha rör ner till nästan botten, kran så jag kan välja mellan ordinarie jeepdunk eller ölburken

då kan jag få god koll på förbrukningen per minut

säg 1000 gram i timmen, lite mer i liter räknat
= 16 gram per minut
1000gram och 20,000 skaldelar är 0.05 gram upplösning
så 16 gram är 320 skaldelar vilket är helt ok
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av petertub »

Den givaren jag använde finns på ebay : https://www.ebay.com/itm/234294030942
och ger en pulse per 2.5ml . Det är en deplacement mätare med kugghjul så den är tämligen
oberoende av flödeshastigheten. Vidare är den okänslig för monteringsriktning men sannolikt
känslig för vibrationer ( detta senare visade sig överdrivet, monterat i båtskrovet intill en B20 motor
visade den inga tendenser till problem )

Se info : https://www.aichitokei.net/products/mic ... nsor-of-z/

Givaren kostar $18 + post och moms.

Sedan är det trivialt att låta t.ex. en arduino räkna pulser och summera till förbrukning.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av metric »

Annars kunde man kanske sätta dit en pump som ökar flödet så det ligger inom givarens mätområde.
En T-koppling så man får en returledning, mät sedan skillnaden mellan tur och retur så får du förbrukningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av grym »

beställde en sådan så får jag se hur det funkar, kommer ändå ta lite tid innan jag hinner börja och prova på allvar
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bränsleflödesgivare ?

Inlägg av MiaM »

Pytteliten mellantank med max/min-givare och pump som fyller den till max varje gång den nått min, och mäta tiden mellan två maxnivådetekteringar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: bränsle födesgivare ?

Inlägg av mrfrenzy »

petertub skrev: 19 mars 2023, 08:25:31 ... Vidare är den okänslig för monteringsriktning...
Det stämmer inte riktigt. Kugghjulsgivare måste alltid monteras så att axeln hjulen snurrar runt är horisontell, annars kommer ytan på sidan att slitas och det uppstår läckage bredvid hjulen så att de snurrar för sakta och visar för lågt värde.
Det står till och med på etiketten på din givare.

Bild
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 353
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Bränsleflödesgivare ?

Inlägg av petertub »

Det är säkert rätt ( i längden).
Under min utvärdering var den emellertid helt okänslig för läge.

Kan bara rekommendera, den är noggrann, oberoende av flödeshastighet och ar en aktiv drivkrets så att
den orkar driva lång kabel med avkopplingskonding.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bränsleflödesgivare ?

Inlägg av grym »

då fick jag hem en så jag kan börja prova nästa gång jag kör igång det hela :tumupp:
Skriv svar