Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

Teknikern:

Såg t.ex. att för Biltemas Pumpautomat PA 1301 specas en sughöjd på 8 meter, men jag uppfattar det som att du definitivt förordar en kolvpump.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038619

Har du något tips på var jag ska leta efter en lämplig kolvpump?
Jag googlade lite, men det jag hittade var i en annan division än vad jag söker. 5 liter/minut är OK för mig, men 2 liter/minut räcker. I industrisammanhang är det ofta lite större flöden.

/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 20 december 2022, 16:51:25 Har dragit upp tusentals meter slang genom åren, antingen för att byta den dränkbara pumpen, eller för att byta ejektor, så det är liksom inga problem (vissa slangar neråt 100m), vardagsmat egentligen, och att dra upp ett par tre meter slang för att sätta en riktig bottenventil, är ju bara typ 5 minuters arbete eller så.
Resultatet blir så mycket bättre.
Jaha, så du är alltså rörmokare och inte värmepumpskonstruktör?
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Per S »

Du har ca 10 liter vatten per meter rör, så beroende på tillströmningen går det fort att sänka nivån till 8 meter med 5 minutliters kapacitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev: 20 december 2022, 17:02:51
TomasL skrev: 20 december 2022, 16:51:25 Har dragit upp tusentals meter slang genom åren, antingen för att byta den dränkbara pumpen, eller för att byta ejektor, så det är liksom inga problem (vissa slangar neråt 100m), vardagsmat egentligen, och att dra upp ett par tre meter slang för att sätta en riktig bottenventil, är ju bara typ 5 minuters arbete eller så.
Resultatet blir så mycket bättre.
Jaha, så du är alltså rörmokare och inte värmepumpskonstruktör?
Drev VVS-företag ihop med min far och bror fram till -95, därefter enbart kyla, min bror driver VVS företag ensam sedan dess, Min Farfar drev VVS-företag sedan 1932, min far tog över det -75, så jo, jag har hållit på en hel del med VVS.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

pi314 skrev: 20 december 2022, 17:00:13 Teknikern:

Såg t.ex. att för Biltemas Pumpautomat PA 1301 specas en sughöjd på 8 meter, men jag uppfattar det som att du definitivt förordar en kolvpump.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038619

Har du något tips på var jag ska leta efter en lämplig kolvpump?
Jag googlade lite, men det jag hittade var i en annan division än vad jag söker. 5 liter/minut är OK för mig, men 2 liter/minut räcker. I industrisammanhang är det ofta lite större flöden.

/Pi
Jag vet inte var du ska leta, frågan är om dom nytillverkas längre? ÅGE-pumpen, som tillverkades av Åkerströms i Enstaberga görs inte längre pga. att firman konkade iom. att dom slog sig in på den överhettade energibrunnsmarknaden. Jag har sett begagnade kolvpumpar på Blocket ibland, det är nog begagnat som gäller tyvärr.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Glöm allt vad kolvpumpar heter, skaffa en enkel och billig pumpautomat, sätt en bottenventil på slangen. KISS, gå inte över ån efter vatten.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 20 december 2022, 16:51:25 Har dragit upp tusentals meter slang genom åren, antingen för att byta den dränkbara pumpen, eller för att byta ejektor, så det är liksom inga problem (vissa slangar neråt 100m), vardagsmat egentligen, och att dra upp ett par tre meter slang för att sätta en riktig bottenventil, är ju bara typ 5 minuters arbete eller så.
Resultatet blir så mycket bättre.
För mig är det lite krångligare än så.
Dels är brunnslocket nergrävt ca 0,4-0,5 meter under marken.
Hur brunnslocket ser ut framgår av bilden som jag lade upp tidigare i tråden.
Genom dom två 40 mm hålen i brunnslocken går två 40 mm PEM-slangar som är anslutna till 90°-böjar omedelbart ovanför brunnslocket. Dom två 40 mm-slangarna är ca 200 meter långa och sänkta till botten av det 200 meter djupa borrhålet med en tyngd.
Jag minns inte exakt avståndet mellan brunnslocket och böjarna, men har för mig att det rör sig om cm. Så jag måste nog lyfta 400 meter slang och vikten i botten, minst några decimeter, om jag ska få dit en backventil på min 25 mm PEM-slang som går 10 meter ner i brunnen. Jag kan inte lyfta i böjarna utan att dra av dom från slangen. Kanske kan jag lyfta med locket, men locket låser alla tre slangarna och om jag lossar låsförbandet så lossar låsningen på alla tre. Jag måste ju lossa låsningen för att få upp 25 mm slangen. Innan jag kan lossa låsningen måste jag hitta ett sätt att låsa 40 mm slangarna mot kanten på foderröret.

Klart det går, men om det går att slippa så är det värt en del.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

Per S skrev: 20 december 2022, 17:07:53 Du har ca 10 liter vatten per meter rör, så beroende på tillströmningen går det fort att sänka nivån till 8 meter med 5 minutliters kapacitet.
Tillströmningen vet jag inte mer om än att borrarna sa att det såg ut att rinna till bra.
Om jag kan ta 2 liter per minut är jag helt nöjd.
Även om jag bara kan ta 1 liter per minut så fungerar det.
Kanske fyller jag en högt belägen tunna med två nivåvakter?

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av mrfrenzy »

Vilket datum var det som du mätte nivån till 7 meter under locket? Har du kollat om det var lågt eller högt vattenstånd den dagen?
I stora magasin varierar det några decimeter över året men i små magasin kan det variera flera meter.

Det finns alltså ingen garanti att det inte sjunker till 9 meter.
variationer-i-stora-magasin-motala.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:
Jag mätte, eller snarare borrarna uppskattade, nivån för ca 5 veckor sedan, dvs. i mitten av november.

I din graf ser det ut som om det är "lågsäsong" för vattennivån då. Det vore ju bra om det visar sig att det är så för mig.

Sedan kan det ju variera med uttag, hög nederbördsmängd/torka, m.m.

Om jag inte behöver lägga en förmögenhet på pumpen så är det väl bara att köra och se hur det går?

Liten detalj: Det var ca 7 meter under markytan. Locket är ca 0,5 meter ner.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av mrfrenzy »

Nu är ju detta en graf för Motala, så den behöver inte alls stämma i Stockholm, men i November 2017 var det hög nivå.
November 2018 var det låg nivå.

Är det en liten investering och du är medveten om risken så är det ju bara köra på, bara du inte blir besviken om det plötsligt en vår tar slut på vatten så du måste akut springa ut och skaffa ejektor.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Per S »

Det är höjden till pumpen du måste räkna med, inte höjden till markytan.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:
En "backuplösning" är ju att göra som tidigare, dvs. använda det kommunala vattnet. Fungerar det med egen brunn så innebär det en besparing.

Per S:
Så är det. Jag överväger att gräva en grop för pumpen, så att den kommer ner 0,5 - 1 meter, men då måste jag ju dränera pumpgropen, så att jag inte riskerar att den blir vattenfylld.

Brist på framförhållning?
Den klarsynte och förutseende bör rimligtvis ställa sig frågan:
– Varför tänkte han inte på detta innan och hade en plan klar för hur allt skulle göras?

Det finns ingen ursäkt, men några förklaringar.
Att utnyttja vatten i brunnen, som en "biprodukt", var en tanke som fanns i bakhuvudet, men det var långt från primärt fokus och inte precis en plan. När borrarna borrade hål två och sa att det finns gott om vatten här på mindre än sju meters djup, så blev mina vaga tankar i bakhuvudet till en plan.
En annan förklaring till bristen på förutseende var att fokus låg på annat håll. Efter åratal av runt 45 MWh/år i elförbrukning hade vi "småsparat" oss ner till knappt 40 MWh/år. Fördelat på ungefär 7 MWh hushållsförbrukning och ca 32 MWh uppvärmning. Att jag väntat så länge med att effektivisera uppvärmningen hade fler orsaker.
Jag skulle ha bergvärme med frikyla från brine via FTX och uppvärmning av tilluften till FTX från VV-VP. Jag ska dimensionera så att jag sällan eller aldrig har under 4-5°C i köldkretsen. När jag är klar (kanske om något år eller så) ska jag sällan eller aldrig ha mer än 35°C i stigaren. Utan att ha golvvärme. Jag ska aldrig behöva tillskott.
Trots att jag har helt klart för mig hur jag ska åstadkomma detta har jag mött mycket motstånd, som jag varit tvungen att lotsa mig fram genom.
Här är några exempel.
– Kommunal handläggare anser att jag påverkar berget onödigt mycket.
– Kommunal handläggare navigerar fel så att handläggningstiden blir mycket längre än normalt. Under tiden missar jag preliminärbokad tid för borrning och installation.
– Nästan alla leverantörer vägrar att göra som jag vill. Bland dom argument som framförts har varit…
(i) Det går inte att göra så med vår värmepump.
(ii) Det där stämmer inte med vad vårt kalkylprogram räknar ut.
(iii) Om du gör så där lämnar vi ingen garanti på någonting,
(iv) Ska du ha frikyla så måste du köpa vår lösning baserad på vår specialutrustning.
(v) Det är helt onödigt att dimensionera så där. Det har du ingen nytta av.

För att komma till rätta med (i) skrev jag till alla tänkbara VV-VP-tillverkare och begärde ett besked om huruvuda det var OK eller ej att göra som jag ville. Från en del kom svaret direkt att det var OK. En del tvekade, kanske därför att dom hellre ville sälja sin egen (betydligt dyrare lösning) för AC. Men till slut var svaret att det inte fanns några hinder mot att göra som jag ville med deras VV-VP.

– Levernanstider på VV-VP är typiskt 9 månader nu, p.g.a. komponentbrist. En del leverantörer har lyckats få ner tiden, med olika knep. Jag ville inte köra en vinter till med vattenburen el och förbruka runt 18 MW bara under december till och med februari. Om priset slutar på t.ex. 6:-/kWh på min räkning, som är fullt möjligt nu, så skulle det kunna ha blivit 108'. Bara för uppvärmning under tre månader. Jag hade "turen" att hitta en leverantör som både förstod vad jag ville åstadkomma och hur, och som samtidigt kunde få fram en sådan VV-VP som jag ville ha. I god tid innan vintern.

Jag har inte varit i närheten av att behöva tillskott under de senaste veckorna när det varit -20°C ute. Dom få mätningar jag gjort har COP legat runt 5. Jag räknar med att ligga runt 4-5 nu och runt 5-6 när jag är klar med ytterligare åtgärder som jag ska vidta för att höja COP.

Lysande att minska elförbrukningen för uppvärmning med en faktor 4-5 med tanke på elpriserna nu, kan man tycka. Men glädjen avtar snabbt när man ser att elpriserna ligger på en nivå som är runt 8-10 gånger vad dom var för ett par år sedan. Så, kostnaden för uppvärmningen kan fördubblas, trots att jag minskat elförbrukningen för uppvärmning med en faktor 4-5.

Lite off-topic kanske, men relaterat till mina brunnar...

/Pi
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av AndLi »

32MWh i uppvärmning, funderat på tilläggsisolera eller vad är det du bor i?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Nånting som kanske inte framkommit riktigt, är att det är det vertikala avståndet mellan vattenytan och pumpen ihop med tryckförlusterna i sugledningen som inte får vara mer än 7m
Det gäller alla typer av sugande pumpar, oavsett konstruktion.
Orsaken är som tidigare nämnts att när trycket blir lågt, så börjar vattnet koka, och vattenpumpar är urdåliga på att pumpa gas.
Pumpen kommer dessutom att skära ihop, om trycket på sugsidan blir för lågt.
Skriv svar