Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

Brunn med eget vatten och pump
I en borrad brunn, ca 112 mm Ø, har jag vatten från ca 7 meter under markytan och nedåt. Det finns två 40 mm PEM-slangar i hålet som går ner till hålets botten på ca 200 meters djup.

För att kunna ta (små mängder) vatten ut brunnen har jag en 25 mm PEM-slang som går ner till ca 10 meter under markytan. I botten är slangen öppen, utan backventil. Tanken är att ha en pump som fyller en liten tank, till lämplig nivå, för bevattning. Kapacitetskravet är litet. 2 liter/minut, 120 liter/timme, 2,88 m3/dygn räcker gott och väl.

Finns det pumpar som klarar av att suga upp vatten från 7 meters djup, när det är luft i slangen? Eller måste jag gräva upp, dra upp slangen och montera en backventil? För att sedan "prajma" genom att fylla slangen med vatten, innan jag startar pumpen?

Jag vet inte om det här passar under "allmän mekatronik" eller om det borde flyttas till anan rubrik.

/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Du behöver en kolvpump samt en backventil innan pumpen, en liten spillventil efter pumpen och så en backventil till efter spillventilen om du kör mot hydrofor så pumpen blir trycklös när den står still annars smygsläpper backventilen in luft i sugledningen via kolvstången och invändiga förbindelsekanalen så slangen ner till vattnet blir tom och måste sugas tom varje gång pumpen ska börja ta upp vatten.

Så ser min setup ut, jag kör med rörspetsbrunn direkt ur åsens vattenmagasin så det finns inget annat än ett nertryckt rör som är perforerat i änden ungefär en meter och hopslaget och svetsat till en spets. Detta har funkat nu i över 25 år och pumpen är över 100 år gammal.
grottan
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av grottan »

Då fysikens lagar begränsar sughöjd hos en pump till c:a 7m så är risken stor att du inte får någon vidare flöde.

Begränsningen på 7m är beroende på omgivande lufttryck (vatten kokar vid nolltryck) och normalttycket vid havsytan är runt 0.7 - 0.8 bar.

En rätt bra guide kring pumpval

https://www.gelia.se/globalassets/gelia ... p_1804.pdf

Då du har en borrad och fodrad brunn kanske du skulle kunna trycksätta brunnen lite lätt och hjälpa vattnet på traven.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Dom ända pumpar mig veterligen som kan köra på större djup än 6,5 meter utan ejektor är just kolvpumparna, även en sån kan få det jobbigt att evakuera sugledningen och tro mig, det jag kommit fram till och som är min set-up ligger åratal av experimenterande bakom för att få det att gå problemfritt. Ska också nämnas att sanden nere i åsen består mestadels av "flakes" som ställde till det i början och fyllde pumpkammaren, lösningen blev nervarvning av pumpen och stor hydrofor så inga flakes följer med och det finns gott om vatten om det behövs stort vattenuttag på kort tid. Det tog 3-4 år att få till allt så det inte krånglar alls, spillventilen som är av modellen nålventil måste skruvas in och ut så den rensas en gång i månaden, blir den igensatt av järnhaltiga vattnet så sticker vattenpelaren i röret direkt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32538
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 20 december 2022, 11:16:44 Det finns två 40 mm PEM-slangar i hålet som går ner till hålets botten på ca 200 meters djup.
Har du ingen djupbrunnspump i hålet?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Säter, tänk lite själv för en gångs skull, det KAN ju vara så att slangarna som går ned är kollektorslangar vilket jag är övertygad om att det är med det djup på hålet..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32538
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av säter »

Du menar att det är ett hål för bergvärme?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Nej för att pumpa upp lava från jordens innandöme,,,,,,,


:wall: :wall: :wall: :wall:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5753
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av pi314 »

Jo, hålet är ett av två stycken 200-meters hål för bergvärme.
Berget börjar ca 1-1,5 meter under marknivån.
Foderröret är kapat ca 0,5 meter under markytan.
Där sitter ett expanderlock som består av en gummidel med två 40mm hål och ett 25 mm hål.
Genom att vända gummidelen kan man "öppna" eller "stänga" 25-mm-hålet.

Ungefär så här ser expanderlocket ut.
expanderlock.jpeg
I ett av mina hål var det mindre än 7 meter ner till vattnet (jag mätte inte exakt). I det andra hålet var det mer.

Jag fick lite, men inte mycket, betänketid mellan att jag fick veta att det fanns gott om vatten i ett av hålen och att allt skulle sättas på plats, för värmen. Jag köpte då 50 m, 25 mm PEM-slang och såg till att få 10 meter slang nertryckt i hålet.

Nu är ju frågan vad som är mest kostnadseffektivt.
1. Skaffa en kolvpump, som Teknikern beskriver, som kan "lyfta upp" vattnet,
2. Gräva upp och (försiktigt, så jag inte skadar min brine-krets), dra upp 25mm-slangen och montera en backventil.
Backventilen är större än 25 mm, så jag måste ta upp expanderlocket.
3. När jag ändå gräver upp och tar bort expanderlocket kan jag ju sänka ner en dränkbar pump. Med max ca 50 mm Ø, så jag inte klämmer 40mm-slangarna.
4. Trycksätta hålet så att kraven på pumpen minskar.

Om jag satsar på en kolvpump, så borde det väl gå att sätta ett filter före pumpen? Så att inte smuts förstör pumpen.

Kanske finns det fler elternativ?

Jag hittade ingen kolvpump som såg ut att matcha mina krav.
Här är några andra alternativ som jag "sneglat på" nu.

Handpump (4010:- + moms). Sughöjd 8 meter, backventil om det är mer än 2 meter. :)
https://www.proffsmagasinet.se/tradgard ... 15-2812711

Danfoss har en hel del att välja på.

https://www.rinkabyror.se/artikel/grund ... 30m-kabel/

1500W, 4800 l/t, 80 liter/minut (mer än 25 gånger vad jag behöver). 2000:-.
https://se.trotec.com/shop/djupbrunnspu ... 4610000215

Många jag hittar är för industriella tillämpningar och/eller med betydligt mer kapacitet än vad jag behöver.

För att ge en idé om budget, så räknar jag med att kunna spara mellan 50 och 150 m3 á ca 30:-, dvs. ca 1500 - 4500:- per år, minus pumpens elförbrukning. Plus att jag får ett alternativ till kommunalt vatten...

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Som skrivits tidigare, du måste alltid ha en bottenventil, max sughöjd är som skrivits runt 7 m, så för att det skall fungera riktigt så blir väl maxdjupet ett par tre meter, skall du ta på större djup, behöver du antingen en dränkbar pump eller en ejektorpump.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av mrfrenzy »

Trycksätta hålet tror jag inte alls på, det borde snarare sänka vattennivån.
Tänk på att det ska fungera även vid lågt vattenstånd, normalt varierar nivån över årstider och från år till år.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 20 december 2022, 16:08:02 Som skrivits tidigare, du måste alltid ha en bottenventil, max sughöjd är som skrivits runt 7 m, så för att det skall fungera riktigt så blir väl maxdjupet ett par tre meter, skall du ta på större djup, behöver du antingen en dränkbar pump eller en ejektorpump.
Nej där har du fel, det behövs ingen bottenventil men en backventil innan pumpen så inte vattenpelaren (som står kvar i slangen/röret) försvinner ner igen. Tro mig, jag har erfarenhet av alla sorters pumpar och andra vattenanläggningar iom. att det var ett vanligt förekommande jobb på gårdarna som jag servade och även inom industrin, vattenverk mm. tidigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Fördelen med bottenventilen är att den har en sil, som förhindrar mycket skräp, samt att det är ättare att få igång pumpen, då man utan problem kan fylla upp slangen helt, vilket kan vara problem om backventilen sitter vid pumpen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av Teknikern »

Jo men nu finns det ju ingen i slutet av slangen så då får man ju ta det därifrån, i en rörspetsbrunn finns ingen heller längst ner för hur sjutton skulle man kunna serva den om, eller snarare, när den pajar? Dra upp röret ur marken? Få ner ett nytt rör? Nej TomasL det finns många sätt att lösa det hela även utan bottenventil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Pump med 7 meters sughöjd – Backventil?

Inlägg av TomasL »

Har dragit upp tusentals meter slang genom åren, antingen för att byta den dränkbara pumpen, eller för att byta ejektor, så det är liksom inga problem (vissa slangar neråt 100m), vardagsmat egentligen, och att dra upp ett par tre meter slang för att sätta en riktig bottenventil, är ju bara typ 5 minuters arbete eller så.
Resultatet blir så mycket bättre.
Skriv svar