Hjulupphängning
Hjulupphängning
Jag har funderingar på att bygga en liten elbil. Tanken är att den ska regestreras på samma sätt som 4hjuliga motorcyklar, och reggade gocartar.
Men hur löser man hjulupphängningen på ett snyggt sätt? Vilka lager väljer man? hur får man till bromsarna. Det känns lite för klumpigt med bildelar. Bak tänkte jag använda en stel axel för att göra det lätt. Men fram blir det bökigare. Förslag?
Men hur löser man hjulupphängningen på ett snyggt sätt? Vilka lager väljer man? hur får man till bromsarna. Det känns lite för klumpigt med bildelar. Bak tänkte jag använda en stel axel för att göra det lätt. Men fram blir det bökigare. Förslag?
Det du beskriver är ett amatörbyggd fordon. För att få godkänd detta måste du ta kontakt med SFRO (Svenska Fordonsbyggares Riks-Organisation) då det är dom som kan godkänna konstruktionen, de har även en utmärkt bok om vad man ska tänka på.
När bygget är klart och godkänd av SFRO ska du bara besikta bilen på SBP, försäkra och tuta o köra.
Lycka till.
När bygget är klart och godkänd av SFRO ska du bara besikta bilen på SBP, försäkra och tuta o köra.
Lycka till.
Jo den biten är jag medveten om. Funderingar finns på att bugga den komersiellt senare. Men det får nog betraktas som tämligen lösa funderingar. Det jag var ute efter nu var tipps på var man kan få tag i lämplig hjulupphängning eller tips på hur det ska konstueras. Jag tror inte att SFRO har så mycket info om så pass små byggen. Är det större saker så kan man ju nästa alltid ta grejer från andra bilar.
Att bygga en framvagn utan en rejäl cnc-fräs/svarv & härdugn är nog döfött. Eftersom styrleder, styrväxlar mm måste ju vara grymt exakta & glappfria & varje del ska ha sin speciella härdning, om sura kärringen på besiktningen ska godkänna bygget!.
Jag hade nog försökt att kontakta företag som tillverkar framvagnar till 4hjulingar eller små elbilar & kollat vad ett sånt paket skulle kosa!.
Jag hade nog försökt att kontakta företag som tillverkar framvagnar till 4hjulingar eller små elbilar & kollat vad ett sånt paket skulle kosa!.
Det är inte SBP som besikter konstruktionen, det är SFRO!
SBP besikter lys, testar bromsar osv, alltså kollar om bilen är som den är konstruerat för att vara men SFRO kollar konstruktionen.
Att designa såna saker som upphäng själv är ganska döfödd precis som Fagge skriver, SFRO rekommenderar faktisk att man skaffa t.ex. bromsar från ett fordon av samma storlek/vikt då de borde fungera på din också. Fagges förslag är definitivt den rätta vägen att gå men ska du upp i 1K+ enheter kan du kanske fundera på att få eget design.
Sen finns det många bra o billiga bussningar på biltema, SAAB har ett antal som är enkla att använda (raka) och de är billiga.
SBP besikter lys, testar bromsar osv, alltså kollar om bilen är som den är konstruerat för att vara men SFRO kollar konstruktionen.
Att designa såna saker som upphäng själv är ganska döfödd precis som Fagge skriver, SFRO rekommenderar faktisk att man skaffa t.ex. bromsar från ett fordon av samma storlek/vikt då de borde fungera på din också. Fagges förslag är definitivt den rätta vägen att gå men ska du upp i 1K+ enheter kan du kanske fundera på att få eget design.
Sen finns det många bra o billiga bussningar på biltema, SAAB har ett antal som är enkla att använda (raka) och de är billiga.
Jo visst är det smidigt att ta färdigt. Men var hittar man det. Det finns liksom just inga likande fordon att plocka från. Det är framförallt hjullager och frambromsar som jag tror att jag skulle behöva färdigt. Även styrningen skulle ju underlätta. Stora serier finns bara i mina drömmar så det behöver man inte tänka så mycket på nu.
Lösnigen som finns på Snabelosts hjullastare, är det någon som vet hur den funkar i längden. Vanliga standardlager på axeln.
Lösnigen som finns på Snabelosts hjullastare, är det någon som vet hur den funkar i längden. Vanliga standardlager på axeln.
Momentum har kompletta nav till tex opel.danei skrev:Frågan är om det går att hitta en "nav modul"
Det gäller bara att veta på vilken bil sånna sitter..
Angående upphängning kolla på http://www.locostsweden.se/ om du letar runt så finner du! (Tips: xxxx104.xxx)
Eller köp Ron Champion's bok om locost...
A-armarna och stag kan man bygga själv.
Länkhuvuden, spindelleder, spindlar & coil-over köper man nytt, styrväxel kan man köpa beg.
Nav kan man svarva i aluminium om man vill..
Sen finns det bra böcker om hjulupphängningsgeometri, du verkar ju tycka om att läsa så...
Det finns en del nyttiga böcker på Lafri & MarGie
(Fast allt detta visste du väl redan)
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Kolla annars upp om du orkar tillverkaren av ATV som heter SYM.
http://www.sym.com.tw/eng
Vet några stollar som byggde en amfibiebil som lyckades köpa delar av dem till bra priser. ATV prylar är perfekta för ändamålet, lätta, billiga och gjorda för ungefär samma fordonsvikt.
http://www.sym.com.tw/eng
Vet några stollar som byggde en amfibiebil som lyckades köpa delar av dem till bra priser. ATV prylar är perfekta för ändamålet, lätta, billiga och gjorda för ungefär samma fordonsvikt.