Generator till solcellsanläggning

Berätta om dina pågående projekt.
ZEK
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 december 2022, 19:29:50

Generator till solcellsanläggning

Inlägg av ZEK »

Jag har en ferroamp energyhub där jag vill mata in DC via strängoptimeraren på samma sätt som om det vore en solpanel.

Jag har ett dieselverk 3-fas 5,5kW (6,7kVA) 3x10A säkringar.

Jag behöver en likriktarbrygga som jag enkelt bygger med 6 dioder och en kondensator på 10000-15000 uF tänker jag. Strängoptimeraren är på max 8kW max 12,5A samt 120-720VDC.

Jag får efterlikriktning ca 560v men måste säkerställa att jag inte överskrider 10A på AC sidan. Är det någon som byggt något liknande och har tips på komponenter och konstrukton?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Janson1 »

Att mata in en likriktad spänning rakt på solcellsingången (det är väl det som avses?) borde gå, jag har själv funderat på det också... Men jag tror den här MPPT funktionen måste dels sättas ur spel och sen tror jag man kan effektbegränsa utgången på invertern och då drar den ju per automatik mindre ström in.
Nu är ju detta en elbilsladdare om mina sökträffar stämmer men det borde ändå finnas samma möjlighet här?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av MiaM »

Det kan kanske vara värt att undersöka vad det kan kosta att också lägga in en spole (drossel) mellan likriktarbryggan och glättningskondingen.

Allmänt så blir det klart mindre rippel med trefas, men tänker att ripplet är väl vad som kan få en MPPT-funktion att få tokspel, ifall den reagerar på så snabba variationer.

Vad för elverk är det du har? Beroende på hur det är byggt så kanske det är möjligt att bygga om så att det får en strömbegränsning på 10A.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av adent »

Hej!

Det finns redan två trådar varav den ena mest hänvisar till den andra.

Den levande: viewtopic.php?t=104034

Den som mest hänvisar till den ovan: viewtopic.php?t=105939

Jag tycker ämnet är intressant! Har en port ledig på min växelriktare, iofs parallellad med en solsträng.

MVH: Mikael
ZEK
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 december 2022, 19:29:50

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av ZEK »

Jag har ett elvek från duab med AVR. Vet inte om det kan modifieras. Sedan är det en solanläggning från Ferroamp som har en strängoptimerare som matar konstant 760v på likspänningsnätet (nanogrid) oavsett inspänning (inom intervall 120-720VDV) växelriktaten och battererna är i sin tur lopplade på samma 760v nanogrid.

Jag har beställt en brygga som klarar effekten och spänningen. Tänkte prova utan glättning först, med tanke på att optimeraren skall klara spänningsvariationer från panelerna så tänkte jag att det skulle kunna gå med lite rippel också det blir ju ändå en ganska fin spänning med en 3fasbrygga.

Mitt största bry just nu eftersom jag inte kommer åt att ändra någonting i optimeraren hur den kommer att bete sig. Kommer den att dra 12,5A oavsett spänning och ge effekt därefter eller kommer strömen att minska med minskad spänning? I så fall skulle man ju bilja veta hur ramoen ser ut och vilken ström jag kan förvänta mig ffpn mina likriktade 560V.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av grym »

fråga i sammanhanget, har invertrarna strömbegränsing på ingångarna ?, solpanelerna är iju konstantströmsgeneratorer i sin natur
ZEK
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 december 2022, 19:29:50

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av ZEK »

Ja det är väl just det som är frågan. Jag vet inte hur de beter sig och jag vet att de är specade 12,5A och der är mer än jag har från aggregatet
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av osse99 »

Hej!

Ska läsa trådarna. Edit - inget nytt sedan senast.

Jag har testat och kört några gånger, ca 10-20 minuter i stöten.

Använder en asynkronmotor med kondensatorer som generator.

Inga problem med MPPT eller för mycket strömuttag.

Är ni oroliga finns det väl effektreducering i dom flesta invertrarna, är/var det inte krav på tyska marknaden?

Kostal PIKO 5.5
3 KW asynkronmotor, D-kopplad 220v
3x40 uF till motorn
Ca 100 uF för glättning

Ger ca 2,4KW ut från invertern

OBS 1 att detta råkar funka för mig kan vara en slump, ni kopplar helt på eget ansvar!

OBS 2 "solelsmatningen" måste vara galvaniskt skild från jord, kan kräva trafo om man använder vanligt elverk. Därför jag inte gör det och har ingen aning om det funkar med trafo.

OBS 3 så här får man väl absolut inte göra utanför ett el-labb?

😀

/AO
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Haralt »

osse99,
Intressant.

Med vad drev du asynkronmotorn?

Var är de 3 st 40 mikroFarad kondensorerna till för, som du tydligen koppat till asynkronmotorn?

Kondensator 100 MikroFarad glättning, glättas 3-fas växelströmmen ut från asynkronmotorn?

Har du ingen likriktarbrygga, utan kör växelström ut från asynkronmotorn(som agerar generator) direkt in på MPPTingången på växelriktaren.

Effektreduceringen som du säger finns i de flesta växelriktarna, den avser väl bara AC-uteffekten ut från växelriktaren.
En växelriktare klarar nog inte att ta hand om, eller ens hantera, hur mycket DC-ström som helst in på MPPTingången. Se databladet för växelriktaren i fråga, vad det säger för kortslutningsström och max. påkopplad solcellspanelmärkeffekt.
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av osse99 »

Hej!

Lite svar nedan

/AO

Med vad drev du asynkronmotorn?

En dieselmotor från Kubota, heter Z482

Var är de 3 st 40 mikroFarad kondensorerna till för, som du tydligen koppat till asynkronmotorn?

En asynkronmotor behöver sådana för att fungera som generator utan anslutning till elnätet
https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator

Kondensator 100 MikroFarad glättning, glättas 3-fas växelströmmen ut från asynkronmotorn?
Har du ingen likriktarbrygga, utan kör växelström ut från asynkronmotorn(som agerar generator) direkt in på MPPTingången på växelriktaren.


Jodå, det har jag, en trefas-likriktarbrygga, glättning sker efter den

Effektreduceringen som du säger finns i de flesta växelriktarna, den avser väl bara AC-uteffekten ut från växelriktaren.
En växelriktare klarar nog inte att ta hand om, eller ens hantera, hur mycket DC-ström som helst in på MPPTingången. Se databladet för växelriktaren i fråga, vad det säger för kortslutningsström och max. påkopplad solcellspanelmärkeffekt.


Men om nu generatorn ger 600V och du har satt växelriktaren till att ge max 3KW så blir väl strömmen begränsad samtidigt :-)
Växelriktaren "äter" väl inte mera ström än den behöver/klarar av?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Haralt »

osse99,

OK, du nämnde inte allt, men kompletterade med info i ditt inlägg ovan.

Nu vet jag inte vilket märk-varvtal asynkronmotorn är på, som du använder som generator, men om det skulle vara 3000 varv/min. Då behöver du inte driva den med dieselmotorn vid 3000 varv/min + ca 150 varv/min. Detta eftersom du inte behöver just precis 50 Hz ut från asynkronmotorn, utan går väl lika bra med 45 Hz.

Räcker det verkligen med 100 mikrofarad efter likriktaren för glättning av likspänningen?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Janson1 »

En annan kanske brasklapp är att vissa solcellsinvertrar kortsluter sin slinga en kort stund (väldigt kort) utav någon anledning precis innan den skall igång och leverera ut på nätet. Jag har själv mätt att det är så. Detta kan i praktiken ställa till det en del?
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av osse99 »

Hej igen!

Nej, jag nämnde inte allt och vill nog inte berätta så mycket mera än nedan nu.
Vill inte locka in någon i detta, det är farligt och sannolikt inte alls tillåtet.

Jag hade en växelriktare extra, med garanti kvar, är nyfiken, testade på chans och det verkade funka.

Vad gäller varvtal på asynkronmotorn är det en 1430 varv/min.
Hade inte varvräknare när jag testade men tror jag körde drygt 1500 varv och 2500 varv, frekvensen har ju ingen betydelse eftersom jag likriktar.

Vad gäller rippel/glättning så ger ju en 3-fas likriktare rätt jämn DC till att börja med, har inte mer än 100uF så jag tog det :-)
Måste ju tåla höga spänningar så använder ett antal parvis seriekopplade 450V.

Kostal PIKO 5.5 verkar inte kortsluta däremot "tränar" den en bra stund innan den börjar arbeta men det handlar om uttag på mA, inte kortslutning.
När jag ökade varvtalet och därmed ökade spänningen slog växelriktaren ifrån omedelbart och började träna om.
Om man kortsluter en asynkronmotor med kondensatorer för magnetisering slutar den fungera och kan bli tjurig att få igång igen dessutom (ingen kvarvarande remanens)

Bara för att vara extra tydlig upprepar jag:

OBS 1 att detta råkar funka för mig kan vara en slump, ni kopplar helt på eget ansvar!

OBS 2 "solelsmatningen" måste vara galvaniskt skild från jord, kan kräva trafo om man använder vanligt elverk. Därför jag inte gör det och har ingen aning om det funkar med trafo.

OBS 3 så här får man väl absolut inte göra utanför ett el-labb?

M.V.H

/AO
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Haralt »

Med den asynkronmotorn märkvarvtal 1430 varv/min, om den är en 400 V 50 Hz, och med din dieselmotor, skulle du väl lika gärna kunnat koppla asynkronmotorn direkt till ditt 400 Volt elnät. Sedan driva asynkornmotorn med dieselmotorn, med varvtal ca 1500 varv/min och du skulle få ut 400 Volt 3-fas växelström ut från asynkronmotorn. De 3 st 40 mikroFarad-kondensorerna behövs inte då. Någon likriktare behöver du heller inte, inte heller någon växelriktare.
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av osse99 »

Hej!

Javisst, men det är ju en helt annan grej :-)
Kräver också att det finns reaktiv kraft att tillgå på nätet.

Kraven för att få ansluta något sådant till elnätet är mycket väl reglerade i elsäkerhetsföreskrifterna.
Tror det är här SS-EN 50549-1

/AO
Skriv svar