Generator till solcellsanläggning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av AndLi »

Klarar din solanläggning ödrift? Annars kommer väl den också vilja ha nät för att ge något ut ?

Skulle det gå att använda en solcellsväxelriktare för att få igång asynkronmotorn? Och sen varva den med dieseln?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Haralt »

Men är det inte så att en asynkronmotor, när den används just som en motor, att den då matar ut reaktiv effekt ut på allmänna elnätet?
Det kan väl inte heller i så fall elnätsbolaget gilla?

Alltså, precis tvärtom, som då man använder asynkronmotorn(driver den med en dieselmotor) som generator, dvs att den då tar reaktiv effekt från allmänna elnätet.
Men är det då så mycket reaktiv effekt en 3 kW asynkronmotor, som körs som generator, behöver ta från allmänna elnätet? Det kanske bara är ca 0,7 kW?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av AndLi »

Min elmätare säger att jag just nu matat ut ca 50-60VAr och totalt har jag matat ut 1006,2 kVArh och tagit in (förbrukat?) 18.7kVArh

Man blir ju lite sugen på att göra lite experiment med asynkronmotor och brännslemotor... synt att min förbrukning ligger så ojämt mellan faserna..
ZEK
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 december 2022, 19:29:50

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av ZEK »

Nu har jag gjort första testskottet.

Jag körde på genom likriktarbryggan 565VDC enl. förväntan, men fick felindikering på "DC nanogrid volatage". Då tänkte jag att det kunde ha med rippel att göra så jag kopplade in en 10000uF kondensator för glättning.

Felindikeringen försvann men jag får inte SSOn (MPPT) till att belasta generatorn. Effektuttaget pendlade mellan 0 och 0,8 kw.......
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av MiaM »

Sidospår, på denna halvgamla tråd:

Är vindkraft inte längre intressant bland de som idag installerar solel på sina tak?

Frågar för att en inverter som är tänkt att kunna fungera med ett vindkraftverk borde väl också fungera utmärkt med dieselelverk.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av AndLi »

Regelverken runt att sätta upp vindkraftverk är mycket hårdare än runt solceller. Välter masten ska den väl göra så inom egna fastigheten. Blir inte många meter mast i en vanlig trädgård.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av MiaM »

Bra poäng. Fast det är iofs regelverken för att få sätta upp utan bygglov. Dessutom så lär det väl innebära att varenda bonde får sätta upp vindkraftverk på sina åkrar.

Det vore intressant att veta hur bygglov allmänt brukar ges eller avslås för småskaliga vindkraftverk.

Reglerna:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... kraftverk/

Poängen är väl iaf ungefär att om det hade funnits lite mer intresse för vindkraft så hade det sannolikt varit vanligare att sol-invertergrejer också haft stöd för vindkraftverk, vilket sannolikt hade gjort dem lämpligare för att även kunna matas med dieselgenerator.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Castor »

Jag har för mig att det när det var nytt med små vindkraftverk så fanns det några oseriösa företag som lovade alldeles för mycket och ganska snart gick omkull. Riktigt varför vet jag inte, men små vindsnurror ger ju inte så mycket ens när det blåser "lagom".
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 28 mars 2023, 21:54:32 Regelverken runt att sätta upp vindkraftverk är mycket hårdare än runt solceller. Välter masten ska den väl göra så inom egna fastigheten. Blir inte många meter mast i en vanlig trädgård.
Inte ? "på landet" är ju tomter normalt flera tusen kvadrat iofs.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Glenn »

Castor skrev: 29 mars 2023, 14:47:05 Jag har för mig att det när det var nytt med små vindkraftverk så fanns det några oseriösa företag som lovade alldeles för mycket och ganska snart gick omkull. Riktigt varför vet jag inte, men små vindsnurror ger ju inte så mycket ens när det blåser "lagom".
Dels lovade dom mer än dom klarade, dels gick dom sönder hela tiden.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av AndLi »

Glenn skrev: 3 april 2023, 08:21:14
AndLi skrev: 28 mars 2023, 21:54:32 Regelverken runt att sätta upp vindkraftverk är mycket hårdare än runt solceller. Välter masten ska den väl göra så inom egna fastigheten. Blir inte många meter mast i en vanlig trädgård.
Inte ? "på landet" är ju tomter normalt flera tusen kvadrat iofs.
Jämför du mängden villor du kan sätta upp solceller på jämfört med de som lämpar sig för vindkraft är det väldigt väldigt många fler som kan sätta solceller.

Och det är väl mest icke avstyckade gårdar som fortfarande har någon såndär storlek på fastigheten, många gårdar har styckats av till 1-2hektar (vilket ju iof är 10-20 000 m2)

Villor som ligger på landet ligger ofta på relativt små tomter, avstyckat från något lantbruk nån gång... 2000 kvm tomt ger ju "bara" en 22 m mast(med optimalt utformad tomt), och sen vill du säkert inte ha den fallande på ditt hus heller..
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av Knut »

Dessutom, när jag läste reglerna för bygglovsfrihet gällande just vindkraft, så måste avståndet till tomtgräns vara minst 1.5 gånger höjden på vindkraftverket. Dvs en ganska ordentlig marginal.

Man får heller inte (bygglovsfritt) montera ett vindkraftverk på en byggnad. Måste vara fristående.

Jag läste iof dessa regler för ett gäng år sedan... Innan jag insåg att även om det var bygglovsfritt så var det så mycket att uppfylla att det inte skulle ge något. Efter min läsning av reglerna har max diametern på rotorn ökat till 3m. Men det är ju fortfarande ganska litet om man ska få någon reell nytta av genererad energi. Eller snarare, det måste blåsa hårt och mycket för att det ska vara användbart/tillräckligt i ett modernt hushåll.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Generator till solcellsanläggning

Inlägg av MiaM »

Det relevanta är väl vad det kostar (i pengar och ansträngning) att ordna bygglov?

Säkerligen inte gratis, men ändå.
Skriv svar