Vad göra med PTZ dome-kamera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av FormerMazda »

Fick en Axis 232D+ på bänken som slutat funka.
Konstaterade att nätagget i den gett upp, matar jag den med 12VDC där nätagget annars gör det så hoppar den igång så fint och funkar som den ska.
Har kikat lite på nätagget, men det är ju en såndär switchad historia igen, min ärkefiende.. Ids inte gräva i det.

Men oavsett vilket, vad gör man med en sån här kamera egentligen?
Som kamera duger den inte riktigt längre: "Resolutions: 704x576 to 176x144 (50 Hz)"

Den är ju samtidigt byggd som nåt som verkar kunna landa på månen, och den kan ju en massa. Ser i mörker och full PTZ, rörelsedetektering med mera.
Finns nån kul idé att bygga om en sån här till nåt annat annars? Styrd laserpointer? Byta ut kameran? Bara skrota för delar?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av lgrfbs »

Röstar på att byta kameramodulen till något modernare. :tumupp:
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av FormerMazda »

Det kan ju vara lite intressant att se vad för modul det är och vad för data den lämnar.
Sannolikt en alldeles egen obskyr sak som är på "bit-nivå" integrerad i hela axisen, så en ersättare skulle aldrig kunna fungera ihop med det andra förstås.

Men kanske använda PTZ-mekaniken med en ny styrning? Det är stegisar med fyra tåtar, så det lär vara lätt tänker jag att driva dom.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av guckrum »

För övervakning duger den väl utmärkt med upplösning i paritet med en DVD-inspelning (eller bättre om man väger in interlacefaktorn). Visst, du kan inte zooma in på små detaljer, men å andra sidan sparar du storage och processing. Koppla upp den mot motioneye vet jag!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Även om det är låg upplösning på sensorn så får man mycket bra närbilder på ansikten och regskyltar när den zoomar in 18x.

Montera kameran 2-2,5 meter över mark och programmera så att den zoomar in och följer människor som går in på gården.
Det kommer ge mycket bättre bilder än en kinakamera med 5 megapixel och vidvinkel.

Moderna kameror har ju AI som följer personer och bilar helt automatiskt, på denna får man göra lite mer manuellt arbete och skapa förutbestämda positioner dit den zoomar in vid rörelse i ett visst område, sedan efter 30 sekunder zoomar den ut och väntar på rörelse igen.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av FormerMazda »

Haha, jaa det är sant. Det ät ju som DVD och det var ju enormt bra förr.
Nu idag tycker man det är värdelöst..
Borde egentligen testa lite mer med den, vad det faktiskt duger till. För övervakning vill man ju kunna se ett regnummer på gården tänker jag, och det är ju en fråga om avstånd förstås, men det går ju testa och se verkligheten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Väl inzoomat går det utan problem att läsa regskyltar på 50 meters avstånd med den kameran.

Om du har tur eller bra mjukvara och lyckas pricka in så skylten täcker hela bildytan i bredd så kan det gå upptill 100 meter. Finns det en smal grind eller väg som bilarna måste passera så blir det mycket enklare att detektera och zooma in på rätt plats.

Tänk dig att du har en DVD-film där regissören zoomat in så hela bilden täcks av fronten på en bil.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av FormerMazda »

Detta kanske lutar åt att jag fixar nätagget i den, eller fixar ett annat.
Nu ansluter man 24VAC som nätagget tar ner till 12VDC, men det skulle ju gå att helt koppla förbi och ansluta 12VDC direkt lika gärna.

Nätagget i sig funkar lite, bytte en MOSFET på det och då gick det igång men lät illa, sen dog den feten också. Så det känns ju inte omöjligt att hitta felet.
Kanske skulle ge det en ärlig chans vid nåt tillfälle. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av anders_bzn »

FormerMazda skrev: 6 december 2022, 17:40:39 Det kan ju vara lite intressant att se vad för modul det är och vad för data den lämnar.
Sannolikt en alldeles egen obskyr sak som är på "bit-nivå" integrerad i hela axisen, så en ersättare skulle aldrig kunna fungera ihop med det andra förstås.

Men kanske använda PTZ-mekaniken med en ny styrning? Det är stegisar med fyra tåtar, så det lär vara lätt tänker jag att driva dom.
Det sitter en kameramodul, kanske från Hitachi eller möjligen Sony i den kameran. Kamera modellen är minst 15 år gammal, den har det gamla video API:et och kan inte leverera H264.

Jag jämförde bilden fån en 10 år gammal Axis kamera med en ny, skilnaden är oändlig. Tyvärr hittar jag inte bilderna nu,
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inget fel på MJPEG mer än att det tar stor plats. H264 är i princip bara hårt komprimerad JPEG som sparar data genom att återvinna information från tidigare bildrutor.

Att jämföra en "gammal" och en "ny" kamera säger inte så mycket om man inte vet storlek på sensor, upplösning, bländare och objektiv.
Jag blir ofta chockerad över hur bra bild det är på gamla kameror med bra sensor.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av guckrum »

Jag har en Axis 210 (tror jag) som fortfarande är i drift efter >20 år.
För mig handlar det om slutartid. Man får se till att ha bra belysning
så att slutartiden blir tillräckligt kort för att slippa motionblur.

MJPEG är på sätt och vis att föredra, eftersom alla frames är
I-frames:-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av mrfrenzy »

Axis 210 behöver 1.0 lux, den är bara för väl belysta ytor.
232D+ är en mycket nyare teknik som klarar ned till 0.005 lux. Den ger färgbild ned till 0,3 lux.

En modern kamera ger färgbild ned till 0.0005 lux.

Detta gör att man kan ha helt andra slutartider och faktiskt fånga skarpa bilder på föremål i rörelse, och färgbilder mitt i natten.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av FormerMazda »

Känner att jag hamnat i ett mellanläge på nåt vis här.
Den här kan vara duglig i sitt befintliga skick, men är ju överkörd av nya kameror såklart.
Samtidigt skulle en ombyggnad vara omfattande och all funktion med rörelsedetektering och sånt går förlorat.

Men i slutänden skulle jag sitta med en kamera jag inte riktigt vet om jag faktiskt ens vill ha? Alltså behovet, finns det.
Den verkar ta 8-10W, en dator för att ta emot kommer sannolikt finnas igång ändå, men säg då 10W, x 8760h = 87,6kWh.
Det är kanske inte sååå mycket.

Åh. Beslut.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av guckrum »

Äh, koppla upp den och testa, bilda dig en egen uppfattning:-)

Byta kameramodulen? Njaäe, kaninhål, bättre köpa annan kamera på tex tradera då tror jag. (Vill du ha en okej ny kamera till rimligt pris så kolla tex dlink.)
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Vad göra med PTZ dome-kamera?

Inlägg av guckrum »

Din energikalkyl är förresten ganska rimlig givet en relativt modern CPU. Du vinner här på att upplösningen är låg. Och du kan ju ha en låg framerate kanske?
Skriv svar