Cnc plasma funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Jaa nu är den igång min ccn plasma. Har inte gjort något för att skydda mot störningar, som sagt sladdar ligger huller om buller. Kanske det är så det ska vara.
En sak är dock väldigt känsligt märkte jag efter en stunds felsökning och det är att man måste jorda. Arbetsstycket.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Härligt att den är igång! Och att det är så störningsfritt. Jag är rätt säker på att jag kommer att behöva gå samma väg. Gör de flesta av mina inköp på blocket och liknande men det är väldigt sällan liknande maskiner dykt upp där (vad jag sett i alla fall). Får nog köpa nytt den här gången :lol:

Haha, ja det underlättar nog en hel del att arbetsstycket är jordat :rofl
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Såå.. nu har även jag provkört... Funkar som det skall.. :)
Måste bara fundera igenom varför jag inte fick några z-moves med i g-code filen från fusion360. Första cam körningen i fusion, men börjar hitta skapligt i Inventors cam... Men då för milling... Cutting/fabrication innebar lite nyheter....

Men det bidde användbart resultat i princip direkt... 1a försöket försöktes det skäras med 28mm z höjd...(inte så mycket åverkan på plåten då. Avsaknad av z värden i gcode filen).... 2a med manuellt satt 4mm höjd... och 3e bidde med 1.5mm höjd över plåten... Typ 1.8mm plåt, 25A och 4bar lufttryck... En del skägg på de två skurna delarna.. mindre på den andra.. men vi har nåt att labba med nu.. :)


Sen skall det byggas egen logik för torch height controll... Men baserat på ett Mesa THCAD-300 kort för spänningsavkänning av ljusbågen... O sen en teensy 4.1. I avdelningen.. vi tager vad vi är mest van med för tillfället... (Gott om overkill på den)

P.s. tryckluftnippeln var kompatibel med brors tryckluftkopplingar.. ;). D.s.
20230730_195918.jpg
20230730_195926.jpg
20230730_200513.jpg
Edit... Visade sig via googling att postprocessor default inställning är att z-styrning är avslaget till förmån för maskiner som är utrustade med TorchHeightControl....
Edit2.. Ja... man borde uppdatera webbläsarens sida innan man postar Edits..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 31 juli 2023, 00:29:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Om du kör Qtplasma så kan man inte ge Z koordinater, de tas helt enkelt bort om de finns i g-kod filen. Det finns en höjd där man flyttar sej runt och sedan är de andra höjderna definierade i Settings. Behövs ingen Z. Efter att ha pillat lite med den så ser man att detta är en dedikerad cnc plasmaskärare. Inte en anpassad 3d fräs. På gott och ont, bl a Z.
Fast jag ser att du nog inte kör linuxcnc utan grbl. Ta då en titt på FluidNC, bara ett tips.
Thcad omvandlar spänning till frekvens. Du måste då kunna läsa frekvensen och skala om den till spänning. Jag har en ledig enkoderingång som läser frekvensen från THCad. Och linuxcnc har inbyggd thc reglering så det räcker med att läsa spänningen.
Jag tror jag sökte efter thc i grbl/FluidNC men att de inte klarade reglerloop med feedback men jag kan ha fel på det. Jag hittade inte det iaf.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Hmm... Skrev Edits i tidigare inlägg innan jag noterade ytterligare trådinlägg...

Som du skrev hawkan, det är grbl som gäller i mitt fall. Och från Fusion hade jag inga som helst Z-moves i G-code filen
Men som jag skrev ovan.. verkar vara en setting i postprocessorn.

Tror jag skall försöka använda z-moves från Fusion, och sen hoppas jag att det funkar med att probe-ing sätter z-height till 0 höjd i grbl. Och att det sedan funkar med Pierce height och initial cut height inställningarna från fusion utifrån denna nolla. Sen får TorchHeightControl systemet styra höjden utifrån detta tills nästa probing. Återstår att se om det går att få till som jag hoppas.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Ja jag fyllde på i mitt inlägg, trodde ingen var uppe för att svara så sent.
Hur fungerar thc i ett sånt fall? Styr den en andra Z axel som sitter på Z axeln?
För det blir väl en separat thc isf?
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Jag tänkte sätta teensyn imellan grbl-arduinon och stegmotordrivaren... Å så får den reläa step+direction signalerna i normalfallet .. å generera egna när den fått 'arc on' signalen å mäter via thcad'en... Funderade först på att ha lite separat hw-logik för att summera pulser mm från de båda... Men jag räknar med att teensyn hinner läsa och återgenerera grbl-controllerns pulser... Då den har typ 40 ggr högre klocka än Arduino'n. 600 vs 16 MHz..

Man tappar bort sig i absolut z-höjd.. men om man probar vid varje återstart så hittar man ju på nollan igen varje gång .. och råkar man köra upp den till mekaniskt stopp så är det inte hela värden.. stegmotor får tugga över. I värsta fall får teensyn hålla reda på hur mycket den justerat upp och ned och justera tillbaka det när ljusbågen slocknat...

Det är iaf min plan.... Å sen återstår att se om, (som dottern brukar säga) verkligheten samarbetar med mig.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

En liten sidofråga: kan man köra fusion 360 gratis som hobbyanvändare fortfarande? Om inte, vad kostar det i runda slängar?
Jag körde det för kanske 5 år sedan, då var det gratis för hobby…
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Ja och det finns plasma cnc beredning. 5k/år ca annars men då får du ha ganska speciella behov om det inte ska räcka med hobbyversionen.

Sheetcam är vad andra rekommenderar för plasma beredning i linuxcnc-kretsar.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Toppen!! Då ska jag ta hem det igen, ny dator sen jag körde det sist :)
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Har nu fått till ź-height och 3-axis moves från fusion .. grbl postprocessorn från open builds krävde en del prov o försök innan jag fick rätsida på det. Har också fått till Z-axis probing.... Så nu återstår TorchHeight Controll... Men det är användbart som det är nu. :)

Idag bidde det div plåtar för att bygga lite extra inkapsling till laserskäraren som jag gör retrofit på.... (Nya laser-assemblyt var typ 400mm längre än tidigare dito, så det behövs en 'liten' extra bula på befntligt kabinet.)

Lite video-exempel på dagens skärning


Å lite resultat:
20230809_204605.jpg
20230809_204558.jpg
2mm bilplåt från Biltema.


Sen var detdär med skärparametrar...
* Strömstyrka
* Pirece height
* Skärhöjd
* Vattennivå under plåten
* Skärhastighet

Å alla varierar beroende på material och tjocklek...

Vattnet i badet blir ganska äckligt i stort sett direkt...(rostbrungrumligt) Undrar om man borde hälla i nåt i det för at man inte skall få allt för mycket odling i det på sikt...?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Kul! Det ser riktigt bra ut. Fy vad roligt att ha en fungerande maskin :) grymt jobbat! :bravo:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av hawkan »

Ser jättebra ut! :bravo:
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Du hade rätt Hawkan… plasman var försedd med en förliten tryckluftkoppling…
Funkade med en av slangarna… men förra veckan kördes med en annan slang och den passade inte… så då visade det sig att njo… det sitter nån konstig koppling där…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar