Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mique
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 november 2022, 17:27:09

Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Mique »

Hej
Jag tänkte bygga ett väldigt enkelt elstyrt "servo" för ett redskapslås på en frontlastare på en traktor och jag vill styra detta inifrån traktorhytten.

Idag måste jag kliva ut/in i traktorn när jag ska byta redskap, t.ex. från en skopa till en pallgaffel och sedan tillbaka till skopa igen. Det blir en massa klättrande upp och ned i traktorn...
Det sitter alltså en kort spak längst fram på frontlastaren som jag kan dra åt höger eller vänster och den styr då 2 sprintar som låser fast eller lossar på redskapet.

Nu har jag kommit över en liten manick från en husbil som skjuter ut eller drar in ett fotsteg.
Den består av en 12-volts motor med några kugghjul som i slutändan får en kort arm att vridas ungefär ett kvarts/halvt varv.
Denna arm tänkte jag koppla ihop med spaken för redskapslåset.

Sedan drar jag fram 2 kablar från redskapslåstet in i hytten på traktorn och på instrumentpanelen ska jag montera en 3-läges vippomkopplare där ytterlägena är återfjädrande.
Ytterlägena matar sedan 12-volt till min "servomotor" men antingen med +- 12 volt eller med -+ 12 volt.
Så när jag vippar omkopplaren till något av ytterlägena så drar motorn och så fort jag släpper vippomkopplaren så stannar motorn i det aktuella läget.

Eftersom det kan vara lite svårt att exakt se läget på var armen befinner sig så tänkte jag att jag vippar omkopplaren åt önskat håll och håller så tills armen befinner sig i något ändläge och väl där så ska motorn inte dra längre.
Och det är där som strömbegränsaren kommer in i bilden.
Jag anar nämligen att om jag håller fast vippomkopplaren i ena eller det andra läget och när ändlägena på spaken nås så kommer nåt att gå sönder. Antingen brinner motorn upp eller så pajar något kugghjul.

Det är här nån slags strömbegränsare kommer in i bilden för jag tror att strömmen ökar rejält när motorn inte kan snurra fritt.

Tips tas tacksamt emot :)

Vänliga hälsningar
Mique
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av metric »

Sätt ett lämpligt effektmotstånd i serie med motorn, motorns kraft kommer att minska men det gör kanske inget.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Klas-Kenny »

Om man *antar* att motorn faktiskt tål att bli tvärlåst för en liten stund, så kunde ju en kanske enklare lösning vara någon slags timer.
Tryck på en knapp så kör motorn i x sekunder åt ena hållet. Tryck på en annan knapp så kör motorn i x sekunder åt andra hållet.

Är den gjord för att köra fotsteg på en husvagn får man nog ändå anta att den är mekaniskt väldimensionerad så att den inte kör sönder sig själv om det hamnat någonting i kläm för fotsteget.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Prins Valiant »

Man kan göra mycket automatik, men hur mycket skall man satsa? I en enkel form kan jag tänka mig att sätta ett billig amperemätare vid din vippströmställare. Då vet du genom strömförbrukningen att det tar emot. Du lär dig snabbt vad som är normalt eller fel.
Är det svårt eller dyrt att hitta ett sådant instrument, montera ett effektmotstånd i serie med motorn, och mät spänningsfallet över motståndet.
Hittade denna länk: https://se.rs-online.com/web/p/ammeters ... lsrc=aw.ds
Senast redigerad av Prins Valiant 2 december 2022, 09:41:17, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av FormerMazda »

Jag hade hellre byggt det mekaniskt, med kraftiga fjädrar som servot drar i.
Då kan sprinten tjura bäst den vill, motorn kommer aldrig bli stoppad, bara fjädern som spänns, och när saker hamnar i rätt läge så drar fjädern det sista så det hoppar rätt.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av electronix »

Varför inte bara en ändläges brytare vid varje läge som bryter någon av utgångarna ifrån vippbrytaren?
Exempel: Du kör servot åt höger, när ändlägesbrytaren(normalt sluten) påverkas så bryter den signalen(höger) ifrån vippbrytaren, vilken nu bara kan manövreras mot vänstra läget.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av säter »

Hur är det gjort på elektriska fönsterhissar till nyare bilar?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Skulle föreslå att man säkrar mot ofrivillig manövrering p.g.a. misstag eller kortslutning mm som kan leda till olyckor genom att seriekoppla manövern med en tryckknapp som behöver hållas inne samtidigt.
Likt hur man kontrollerar höjdtrim på vissa flygplan.

EDIT:
Visning av motorström för att se vad som händer, skulle det gå att lösa genom att seriekoppla en lampa med lagom effekt till motorn? Ger både strömbegränsning och indikering av strömmen som flyter på samma gång. :) Lampan täcks med kåpa så att lagom ljusstyrka erhålls för indikering.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Prins Valiant »

säter skrev: 2 december 2022, 09:40:57 Hur är det gjort på elektriska fönsterhissar till nyare bilar?
De använder motorer med återkoppling. Dessa är kalibrerade för positionen uppe och nere. Om positionen inte kan nås, exempelvis genom att något är i kläm, vänder fönsterhissen. Finns säkerligen andra system, men detta är vanligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av grym »

en enkel konstantströmsgenerator är vettigt
sedan indikering på öppet och stängt så man vet Att den låst eller är öppen

kolla vilken storlek det är på motorn så kan man se vad det behövs för ström. eller hellre prova irl
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5679
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av pi314 »

Mique:
Har du någon information om motorns effekt eller strömförbrukning vid normal drift?

Antag att den, t.ex. är på 240 watt och drar ca 20 ampere.

Om du då driver den via en enkel krets som begränsar strömmen till, t.ex. 25 ampere, så kommer strömmen aldrig att överstiga detta värde. Inte heller när motorn stoppas. Försök kolla startströmmen, som troligen är större.

En krets som begränsar strömmen kan man göra med t.ex. en transistor, tre dioder och två motstånd,

Ungefär så här.
221202_CL_www.png
Med t.ex. R2=0,07 Ω blir strömgränsen ca 10 ampere.

Detta kan göras på flera sätt.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Icecap »

En strömbegränsning hade jag vald - men då med lite fördröjning då en motor oftast har en solid startström.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Palle500 »

Kör så det ryker
En tydlig mekanisk "flagga/pinne" som visar att det rör sig och att man vet när det är i fullt låst läge. Då kör man motorn så länge det rör sig.
Det stora problemet jag upplever med dessa gamla låsningar är väl mest att det kärvar då allt inte är i rätt läge för att låskolvarna skall komma på plats. Man får tilta lite och ha sig, beroende på redskap m.m.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av GFEF »

>manick från en husbil som skjuter ut eller drar in ett fotsteg.

Vad ingår i denna "manick"

Borde var behov av gränslägen, överström skydd med mera "för att skjuter ut eller drar in ett fotsteg"?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Palle500 »

Finns många sorters fotsteg till husbilar.
Men oftast är det gräslägesbrytare som begränsar rörelsen. Säkringen fungerar som överlast när den fastnat.
IMG_4274.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar