Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mique
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 november 2022, 17:27:09

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Mique »

Palle500 skrev: 2 december 2022, 12:11:01 Kör så det ryker Bild
En tydlig mekanisk "flagga/pinne" som visar att det rör sig och att man vet när det är i fullt låst läge. Då kör man motorn så länge det rör sig.
Det stora problemet jag upplever med dessa gamla låsningar är väl mest att det kärvar då allt inte är i rätt läge för att låskolvarna skall komma på plats. Man får tilta lite och ha sig, beroende på redskap m.m.
Hej, intressant idé du har, tack ska du ha :)

Jag tänkte faktiskt på nåt liknande idag, dvs en "pekare" som sitter på den rörliga armen och två färgade markeringar nånstans där armen passerar och att jag kan se detta från traktorhytten förstås :D
En röd som visar olåst läge och en grön som visar låst läge.
Väldigt simpelt utan nån extra elektronik eller kablar.

Men jag har också fått många andra intressanta svar.

Vänliga häsningar
/mique
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har för övrigt monterat en backkamera på frontlastaren på min gamla traktor.
Oerhört användbart, dels för att sikta när man tex kör med gafflar, eller sikta när man ska koppla på redskap.
Men man ser även spaken till låsningen väldigt väl i kameran, så vore inga problem att hålla koll på en sån här funktion där igenom.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Prins Valiant »

säter skrev: 2 december 2022, 09:40:57 Hur är det gjort på elektriska fönsterhissar till nyare bilar?
Jag råkade läsa ett inlägg i senaste numret av Vi Bilägare där man beskrev hur man skyddar motorn på bilars fönsterhissar. Man lägger helt enkelt ett lagom stort PTC -motstånd i serie med motorlindningen. När man fortsätter att köra motorn mot topp eller bottenläge sker en strömrusning i motorn, vilket värmer upp PTC-motståndet. Vid uppvärmning ökar motståndets resistans drastiskt och därmed räddas motorn.

I tillägg till mitt tidigare inlägg angående fönsterhissar, spjällmotorer m.m. på bilar så har de nästan alltid 5 ledare anslutna. 2 till lindningen, och 3 st som kommer från en i motorn inbyggd encoder för att veta rörelseriktning och position. Hade en Volvo som tyckte om att glömma de inprogrammerade lägena på förarsidan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av Klas-Kenny »

Prins Valiant: PTC-motståndet får nog ses som en "worst case" sista utväg för att undvika att saker brinner upp...
I normalfallet så används som du är inne på, positionsencoders och någonstans finns det en dator som tar emot och räknar dessa pulser.


Men sen är de också dimensionerade så att de tål att köras mot ändläge under en kortare tid.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Strömbegränsa elservo för redskapslås på en traktor

Inlägg av mrfrenzy »

Ofta med så drivs de av hydraulik, det är alltid tryck på i antingen ena eller andra riktningen beroende på i vilket läge man ställt spaken.
På så vis kan man aldrig tappa skopan oavsett vad som händer, till exempel om något kommit i kläm vid stängningen så det bara hakat i några millimeter och skopan sedan flyttar sig när man kör.

Att ha något som känner motståndet och stoppar motorn eller att stoppa automatiskt efter viss tid ser jag som en mycket dålig idé.

Ska man ha eldrivet ställdon bör man ha riktiga ändlägesgivare som stoppar när motorn verkligen gått hela vägen, eller en jättestor mekanisk flagga som föraren kan se lika tydligt som när man står på marken och manövrerar.

Kör man med ändlägesgivare och det går så tungt att säkring/PTC löser ut bör det finnas någon form av indikering i hytten för detta.
Skriv svar