Vågor i utskrift

Allt som rör 3D-skrivare.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har en Ender3 och använder Cura-programmet. Ibland uppstår det vågor som bifogad bild visar, detta är första lagret. De kan vara betydligt bredare än på bilden. Ifall jag ej gör något åt detta, kommer vågbildningen att fortsätta på nästa lager.
Jag har sökt överallt på alla forum, och ingen har tagit upp detta problem. Vad beror det på?
Vad jag däremot har lärt mig är att ifall jag under körningen går in i "tune" babysteps, höjer 1 steg, så försvinner det, och nästa lager blir helt ok. Det är helt vanlig PLA, körd med 212C och bädden håller 70C på första lagret.
Det jag tycker är att det blir konstigt att det blir just vågor som breder ut sig, inte ett konstant fel. Någon som sett fenomenet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Gimbal »

Märklig effekt. :humm:
Vilket håll rör sig byggplattan på i detta exempel? (Tänker att den kanske är lite glappig vilket syns mer ju närmare kanten utskriften kommer.)
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

I exemplet på bilden är objektet så långt att det ligger diagonalt över byggplattan. Men även om objektet ligger "rakt i linje" uppstår fenomenet, oftast då med mjukare vågtoppar, men lik väl mjuka ovälkomna vågor.
Det förekommer inget glapp, vare sig i platta och dess rem. Det faktum att det räcker att använda "babystep" 1 steg upp borde eliminera tankar på glapp.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av TomasL »

Om du höjjer munstycket med ett babystep, så borde det väl betyda att Z0 ligger ett babystep fel. Om du justerar Z0 med ett babystep, vad händer då.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

Som TomasL skriver, visst kan jag flytta Z0 ned = 1 babystep. Det som gör mig konfunderad att den fungerar numera bra för det mesta. Parametrar som påverkar är babystep och även trådmatningshastighet.
Men vad är det som gör att detta kommer ibland, det funderar jag över. Och att när det väl kör igång, verkar det som om föregående rad "smittar av sig" och sprider vågen vidare för att med tiden dö ut. Ifall jag mitt i en körning höjer med babystep, upphör fenomenet.
Men som sagt, jag har lösning hur att stoppa, men funderar hur kan det uppstå. Jag vill hitta källan till detta skall vi kalla det inkonsekventa problem. Vad som triggar igång det?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Marta »

Är rörelsen absolut perfekt jämn utan oregelbundenheter om Du flyttar den steg för steg? Kör motorn lugnt och utan att låta grovt vid en större förflyttning?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av svanted »

jag tror att skrivarhuvudet sitter löst...
eller ivf sviktar litet.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Gimbal »

Ja jag står fast vid min första teori, något är löst och det blir värre utåt kanten. En första darrning skapar en liten knöl som munstycket slår i vid nästa passage och istället för att bara plöja igenom skakar plattan/huvudet till. Ju längre ut åt kanten du kommer desto rangligare blir det, vilket tyder på plattan.
Men om inte den teorin duger så har jag andra, för att parafrasera Groucho Marx.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

Jag håller med Gimbal: En första darrning skapar en liten knöl som munstycket slår i vid nästa passage och istället för att bara plöja igenom skakar plattan/huvudet till
Men vad skulle sitta löst på plattan? Spel för hjul är =0. Remmen är spänd. Skrivarhuvud sitter fast, Även dess gummihjul har spel =0

Jag skall se imorgon ifall jag kan lyckas igen med en misslyckad körning, där objektet ligger parallellt plattan. Som jag nämnt, i bilden ligger objektet i 45 grader för att utnyttja den diagonala maximala längden.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

Nu har jag gjort en testutskrift igen. Efter drygt halva utskriften ändrar jag "babystep" höjd 1 steg upp = 0.099. Två körningar, och alla vågor är borta.
Som ni ser blir allt perfekt då. Det som gör mig konfunderad är alltså de vackra icke önskvärda vågorna som uppstår. Lösningen är naturligtvis att ändra Z=0 höjden, men....
Jag tycker glapp, drivning och spel kan uteslutas, det kan ju inte påverka av "babystep"

Men jag är nog inne på idéer som att ifall skrivarhuvudet helt tydligt är för lågt, så är det väl föregående rad som tvingar upp ett fjädrande skrivarhuvud. Men intressant, ingen här på forumet som sett något liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Bobbox »

Det är väl så att Ender3 bara har en Z-motor på ena sidan, då blir den nog ganska känslig nere vid munstycket.
Kolla gummihjulen på den sidan som inte har motor, är det så att det är nån bös på hjulet så kommer det ju alltid vara i början av printningen om det är helt glappfritt.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av Prins Valiant »

Bobbox skrev: Det är väl så att Ender3 bara har en Z-motor på ena sidan, då blir den nog ganska känslig nere vid munstycke
Detta problem med vågor har alltid uppstått, speciellt mycket i början när jag försökte lära mig och inte visste hur jag kunde undvika det.
Men sedan något år har jag dubbla skruvar på Z-rörelsen, en motor förbundna med tandrem. Har faktiskt inte stött på problemet så ofta under denna tid, och inte lika mycket. Så det kan ligga mycket i vad Bobbox säger. Men nu när det dök upp igen tänkte jag ventilera problemet hör på forumet.

Igår kväll bestämde jag mig för att testa lite mer med en sådan provkörning som min sista bild visade. Jag justerade ned skrivplattan 0.1 mm, då behövdes inget babystep, vågorna borta. Men då kunde tidvis det första skrivlagret bli lite glest. Kunde ana ljus igenom på några ställen. Detta kompenserade jag med att öka filamentmatning med 5%. Nu blir utskrifterna mycket bra utan någon extra tuning.

Men som jag skrev när jag startade tråden, finns det ingen annan där ute som råkat ut för detta?

Redigerat: Lägger in min senaste testkörning. Som ni kan se mot ljus bakgrund finns 3 linjer där det bryter igenom ljus, men jag antar att det är ok. Med lager 2 blir det bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Vågor i utskrift

Inlägg av ds77 »

Jag har faktiskt sett liknande på en anycubic kossel men har inte dykt djupare i orsaken...
Skriv svar