hjälp med FreeCad...

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

hjälp med FreeCad...

Inlägg av Marta »

Vill sträcka ut det som är ritat på datum plane så det får ett djup en bit längre fram än det avlånga hålet. Markerar sketchen och linjerna blir gröna. Väljer Pad och figuren döljs.

Antar att figur eller datum plane är förankrade på fel sätt, men vad är fel och hur är rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Kronberg »

Hade det varit Solidworks så hade jag sagt att är för att du ritat två ”rutor” för varje objekt och inte tagit bort linjen mellan dem, så att du bara har den yttre begränsningslinjen kvar.

Sen ser det nästan ut som att de inte är ritade på planet, men det kanske bara är en synvilla när man inte kan vrida på modellen eller vet hur den ska se ut.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Marta »

Men nu är det FreeCad för Linux.
Jag har ritat annat med datum plane och det har fungerat perfekt. Där fanns också ritat på två ställen på samma plan. Har prövat utan datum plane också och samma resultat. Verkar ha att göra med de lutande linjerna, sp snart de är med blir det sk*t, men hade lutande linjer innan och det fungerade. Den ritningen finns nog avbildad i någon annan tråd här.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av ds77 »

Kronberg skrev: 29 november 2022, 16:15:46 Hade det varit Solidworks så hade jag sagt att är för att du ritat två ”rutor” för varje objekt och inte tagit bort linjen mellan dem, så att du bara har den yttre begränsningslinjen kvar.
Jag tror också på det här, men har du lust att lägga upp fcstd så går det att se lättare?
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av ds77 »

Efter att ha testat lite är jag tämligen säker på ovan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Marta »

Testade att ria om som en kantlinje i ett stycke, fortfarande kass. Kom ihåg en instruktion från YT och lät de två strukturerna sticka ned i den underliggande, fungerade! :D

Avrundningar skapar en infinitesimal spalt mellan objekten och då blir det sk*t...
Utvecklarna skall ha all heder av att de gör programmet, men de saknar en professionell attityd. Småpågar som sätter häfftiga effekter före funktion.

En väl fungerande renderingsalgoritm är en av grundpelarna i ett CAD-program. Samma gäller strukturering av hur objekten hänger samman, Där är FreeCad en salig röra. Skall något mitt i avlägsnas så blir det helknas.

Där borde de satsat sin tid, inte på häfftiga tonade bakgrunder, glidande menyer och annat kontraproduktivt bjäfs som användaren får lägga tid på att i görligaste mån få bort så det blir någorlunda vettigt att jobba med.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Gimbal »

Det finns en programmerare som kallar sig RealThunder som kör ett eget spår av freecad där det påstås att många av de värsta problemen är lösta.
Legenden säger att han är FÖR produktiv så ordinarie freecad hann inte med att ta in alla ändringsförslag så hans egna version av freecad skenade iväg i ett eget spår, och där spinner det fortfarande iväg. Kan vara något att kika på.
se
https://www.youtube.com/@OficineRobotica/videos
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av mrfrenzy »

Jag är mycket mycket imponerad av vad FreeCAD åstadkommer med sina volontärer jämfört med alla tusentals programmerare som jobbar med de kommersiella programmen, för mig är det ännu lite för krångligt att använda så jag kör vidare med SolidEdge tills deras licens blir för restriktiv.
Om jag blev tvingad skulle jag dock kunna byta till FreeCAD idag men väntar helst några år tills det värsta GUI-krånglet arbetats bort.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av ds77 »

Det måste ju bli en sammanhämgamde solid, annars fungerar det inte.

Jag måste göra något fel för jag har ytterst sällan problem när jag gör ändringar på saker....

Men visst det gäller ju att tänka till hur man bygger upp modellen, bygger man en feature på en annan feature och sedan bygger en feature på denna och några steg till och vill ta bort en i mitten så blir det ju inte bra oftast, men har man bara en grundtanke hur man vill ha det och vad man vill kunna ändra brukar det ju gå att bygga upp saker lite smart.

Freecad har ju utvecklats väldigt mycket genom åren, och det verkar ju inte vara slut än. För mina enkla behov så är det väldigt användbart, speciellt med tanke på att alternativen för linux inte är så många.

PS skulle det gå att få .FCStd som en tillåten filtyp att bifoga?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av lgrfbs »

Vilka versioner har ni som referens när ni skriver FreeCAD har problem... och så vidare?
Själv så har jag stannat på version:
OS: Windows 10
Word size of OS: 64-bit
Word size of FreeCAD: 64-bit
Version: 0.18.4 (GitTag)
Build type: Release
Branch: releases/FreeCAD-0-18
Python version: 3.6.6
Qt version: 5.6.2
Coin version: 4.0.0a
OCC version: 7.3.0
Locale: Swedish/Sweden (sv_SE)

Denna info finns i About/Om rutan.
Då den fungerar tillräckligt bra som "drivrutin" till min mini CNC fräs, att jag få göra lite handpåläggning på ISO-koden som FreeCAD skapar är inget ovanligt med de systemen jag jobbat med förr, det var alltid något som skulle finjusteras i efter hand.

Edit:
Håller koll på varje ny version för att se om GUI:et för verktygen i FreeCAD:s Path är hanterbart för mig, då blir det uppgradering. :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Gimbal »

Ex. när man håller på med path och har fixat till en massa inställningar, och sedan gör någon liten ändring i modellen och vips har alla edges bytt namn och allt man fixat i path-delen blir totalt kaos.
Det är lagom kul, den där omnumreringen skulle man vilja slippa.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Micke_71 »

mrfrenzy skrev: 30 november 2022, 10:34:03 Jag är mycket mycket imponerad av vad FreeCAD åstadkommer med sina volontärer jämfört med alla tusentals programmerare som jobbar med de kommersiella programmen, för mig är det ännu lite för krångligt att använda så jag kör vidare med SolidEdge tills deras licens blir för restriktiv.
Om jag blev tvingad skulle jag dock kunna byta till FreeCAD idag men väntar helst några år tills det värsta GUI-krånglet arbetats bort.
Samma här. Är jäkligt imponerad men tycker de har krånglat till det så man har ett litet helsike o hitta funktionen för det man vill göra.

Jag har ju jobbets hemlicens på SW men de slutade med den möjligheten 2019 så jag kan inte uppgradera eller installera om. Hemlicensen gäller så länge man inte frisläpper licensen så det blir att klona hårddisken inför kommande haveri.... Sen kommer bekymret att jag inte kan flytta hem jobb som är i SW2022 format. Jag får göra hela jobbet hemma.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av mrfrenzy »

Om ni har nätverkslicens på Solidworks 2022 kan du använda det på hemdatorn när du jobbar hemifrån via VPN (självklart så länge ingen annan använder licensen samtidigt).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av Marta »

"Vilka versioner har ni som referens när ni skriver FreeCAD har problem... och så vidare?"

OS: Debian GNU/Linux 11 (bullseye) (XFCE/xfce)
Word size of OS: 64-bit
Word size of FreeCAD: 64-bit
Version: 0.19.
Build type: Release
Python version: 3.9.2
Qt version: 5.15.2
Coin version: 4.0.0
OCC version: 7.5.1
Locale: English/United States (en_US)


Jag är givetvis mycket imponerad av arbetet utvecklarna lägger ner, men samtidigt förvånad över vissa obraheter. En del av dem till och med avsiktligt skapade, som den förfärliga bakgrunden innan den konfigurerats om.
Antagligen begriper jag för lite, men finner det förvånande att nästa objekt har föregående som referens, istället för ett absolut koordinatsystem. Tas något bort kan ritningen förvandlas till ett abstrakt konstverk värdigt en plats på Moderna Museet...
Problemet med min ritning nu, antagligen att avrundningar(?) skapar infinitesimala spalter som bryter av objekt känns rent spontant som något de kunnat åtgärda. Avstånd som är just infinitesimala borde kunnat fixat till så de blev exakt noll och objektet inte fragmenterades.
Det finns för mycket sådant. Nästan, men inte riktigt ända fram.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hjälp med FreeCad...

Inlägg av mrfrenzy »

>Antagligen begriper jag för lite, men finner det förvånande att nästa objekt har föregående som referens, istället för ett absolut koordinatsystem

Detta är normalt förfarande och helt nödvändigt för att få användbara 3d-modeller. Alla komponenter ska vara låsta till andra komponenter till exempel via en yta, kant eller ett hål.
Att ha lösa komponenter som bara har referens till ett koordinatsystem skapar stort elände, detta är möjligt att göra i många CAD-program och därmed skjuta sig själv i foten.
Skriv svar