Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, det förstår jag men jag måste utgå från något och det är spänningen från trafen likriktad. Men är det inte så att ju högre ström ju mindre sjunker spänningen vid belastning?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av opampen »

Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.

Här en trafo med dubbla utgångar och likriktare som ger +/- utspänning. Detta är den vanligaste koppling. Men du måste alltså ha två utgångar från trafon med mitt nolla. Idetta fall visar bilden 12 V. men om du vill ha 25V. efter likriktning till stärkaren väjer du 18V. växelspänning som ger ca.25V efter likriktning. !,41*18V alltså roten ur.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av opampen »

xmag skrev: 8 december 2022, 16:17:34 Ja, det förstår jag men jag måste utgå från något och det är spänningen från trafen likriktad. Men är det inte så att ju högre ström ju mindre sjunker spänningen vid belastning?
Om du t.ex, har 12V och belastar med 1A. 12W är effekten hälften jämfört med 24 V. med samma ström då kommer effekten vara den dubbla! 24W.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

opampen skrev: 8 december 2022, 17:21:56 Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.

Här en trafo med dubbla utgångar och likriktare som ger +/- utspänning. Detta är den vanligaste koppling. Men du måste alltså ha två utgångar från trafon med mitt nolla. Idetta fall visar bilden 12 V. men om du vill ha 25V. efter likriktning till stärkaren väjer du 18V. växelspänning som ger ca.25V efter likriktning. !,41*18V alltså roten ur.
Jag har konstruerat, eller försöker konstruera, slutsteget att klara singel supply, virtual supply och dual supply. Det går väldigt bra men problemet är att virtual supply inte klarar låga frekvenser utan kondensator på utgången. Jag skall testa om virtual supply behöver mer kräm för att slippa kondensatorn. Dual supply har jag inte testat ännu, det är därför jag frågar om trafons storlek.
Jag har några andra idéer också som inbegriper switchade nätaggregat.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

opampen skrev: 8 december 2022, 17:33:17
xmag skrev: 8 december 2022, 16:17:34 Ja, det förstår jag men jag måste utgå från något och det är spänningen från trafen likriktad. Men är det inte så att ju högre ström ju mindre sjunker spänningen vid belastning?
Om du t.ex, har 12V och belastar med 1A. 12W är effekten hälften jämfört med 24 V. med samma ström då kommer effekten vara den dubbla! 24W.
OK!
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

opampen skrev: 8 december 2022, 17:21:56Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.
OBS dock att om högtalaren är värd mer än en struntsumma så bör man ha skyddskretsar om man inte har utgångskonding.

Visst, skyddskrets som skyddar mot t.ex. stark signal vid hög frekvens är relevant även om man har utgångskonding, men det kanske mest klassiska felfallet på en förstärkare, kortis i nån utgångstrissa, skyddar utgångskondingen rätt bra mot medan om man inte har utgångskonding så är risken stor att man matar matningsspänningen som likström direkt i högtalaren. Förutom en riktig skyddskrets så kan man i princip skydda sig mot detta ifall förstärkaren driver den motstånde trissan hårt nog att även den går sönder eller bara så att säkringar löser ut, och att säkringar sitter före likriktningen så att en trasig säkring bryter båda halvorna av matningen.

Iofs så är väl moderna slutstegs-IC också rätt skyddade mot fel i sig, så där är det kanske inte lika viktigt. Skulle dock inte våga köra en DC-kopplad förstärkare mot finhögtalare utan skyddskrets.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av opampen »

xmag skrev: 8 december 2022, 19:12:19
opampen skrev: 8 december 2022, 17:21:56 Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.

Här en trafo med dubbla utgångar och likriktare som ger +/- utspänning. Detta är den vanligaste koppling. Men du måste alltså ha två utgångar från trafon med mitt nolla. Idetta fall visar bilden 12 V. men om du vill ha 25V. efter likriktning till stärkaren väjer du 18V. växelspänning som ger ca.25V efter likriktning. !,41*18V alltså roten ur.
Jag har konstruerat, eller försöker konstruera, slutsteget att klara singel supply, virtual supply och dual supply. Det går väldigt bra men problemet är att virtual supply inte klarar låga frekvenser utan kondensator på utgången. Jag skall testa om virtual supply behöver mer kräm för att slippa kondensatorn. Dual supply har jag inte testat ännu, det är därför jag frågar om trafons storlek.
Jag har några andra idéer också som inbegriper switchade nätaggregat.
En lämplig trafo till det här projektet är en Ringkärnetrafo 50VA 2 x 18V / 2 x 1.38A. Finns på Electrokit.

Typen av koppling är inte kritisk! Enkel eller dubbelmatning. Att använda dubbel matningsspänning är för att slippa utgångskondingen. Om du bygger enligt det schemat jag skickade igår kommer det gå bra! Skippa resten! Enkel matning har du ju redan provat på! Eller hur? Du slipper utgångkondingen som begränsar frekvensen framförallt i basen!

Däremot ska du sätta en snabb säkring på högtalar utgången innan högtalaren på typ 2A snabb. Alltså 2AF. Det är tillräckligt för att inte skada stärkaren och högtalaren om det blir likström på utgången!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av opampen »

MiaM skrev: 8 december 2022, 23:31:47
opampen skrev: 8 december 2022, 17:21:56Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.
OBS dock att om högtalaren är värd mer än en struntsumma så bör man ha skyddskretsar om man inte har utgångskonding.

Visst, skyddskrets som skyddar mot t.ex. stark signal vid hög frekvens är relevant även om man har utgångskonding, men det kanske mest klassiska felfallet på en förstärkare, kortis i nån utgångstrissa, skyddar utgångskondingen rätt bra mot medan om man inte har utgångskonding så är risken stor att man matar matningsspänningen som likström direkt i högtalaren. Förutom en riktig skyddskrets så kan man i princip skydda sig mot detta ifall förstärkaren driver den motstånde trissan hårt nog att även den går sönder eller bara så att säkringar löser ut, och att säkringar sitter före likriktningen så att en trasig säkring bryter båda halvorna av matningen.

Iofs så är väl moderna slutstegs-IC också rätt skyddade mot fel i sig, så där är det kanske inte lika viktigt. Skulle dock inte våga köra en DC-kopplad förstärkare mot finhögtalare utan skyddskrets.
Placerar man en säkring på högtalar utgången så är det ingen risk!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av opampen »

xmag skrev: 8 december 2022, 19:12:19
opampen skrev: 8 december 2022, 17:21:56 Det bästa är att mata förstärkaren med +/- spänning för att slippa den klumpiga utgångs kondingen från förstärkaren. Den ska man inte ha med om absolut inte måste.

Här en trafo med dubbla utgångar och likriktare som ger +/- utspänning. Detta är den vanligaste koppling. Men du måste alltså ha två utgångar från trafon med mitt nolla. Idetta fall visar bilden 12 V. men om du vill ha 25V. efter likriktning till stärkaren väjer du 18V. växelspänning som ger ca.25V efter likriktning. !,41*18V alltså roten ur.
Jag har konstruerat, eller försöker konstruera, slutsteget att klara singel supply, virtual supply och dual supply. Det går väldigt bra men problemet är att virtual supply inte klarar låga frekvenser utan kondensator på utgången. Jag skall testa om virtual supply behöver mer kräm för att slippa kondensatorn. Dual supply har jag inte testat ännu, det är därför jag frågar om trafons storlek.
Jag har några andra idéer också som inbegriper switchade nätaggregat.
Nej! Du ska inte använda switchade nätagg till en förstärkare då switchagget kan störa. Ett switch agg. har en switch frekvens få omkring 80-100kHz. Det hörs inte men kommer i värsta fall ligga som en överlagrad spänning på högtalar utgången! Inte bra! Så glöm den metoden även om dessa sw. har blivit populara på sistone.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag skall använda slutsteget i en mätapparat som jag kallar Matrojig som används till att mäta högtalare med REW. Jag har redan en Matrojig som jag kört dagligen med switchat nätaggregat i ett par år. Jag såg på realtidsanalyskurvan att aggregatet producerar någon skit. Men jag experimenterade en del med att få bort skiten. När jag var klar hade jag ett filter som tog bort det. När jag mätte med vanligt nätaggregat och detta switchade gick det inte se på kurvan vilken som var vilken. Dessutom har de blivit mycket bättre på senare tid.

Hur som helst skall jag på ren test köpa två switchade nätaggregat på 25 Volt vardera. Dessa kan jag sätta ihop dels till en på 50 Volt och dels en på 2x25 Volt. Sedan kan jag testa vad som är bäst. En ringkärnetransformator går på 320kr. Det är mer än vad två switchade aggregat kostar och då är strömmen redan likriktad och stabiliserad. Dessutom får man med kortslutningsskydd, överbelastningsskydd och överhettningsskydd. Det kliar i fingrarna att testa det. Jag kommer i vart fall ändå att köpa en eller några ringkärnetransformator för att bygga ett testaggregat som orkar driva det jag bygger i framtiden.

Problemet jag började denna tråd mer var att enkelmatning lägger inte av hur mycket jag än pressar grejerna medan dubbelmatning inte orkar med hela vägen. IC'ns skyddskretsar slår ifrån av någon anledning. Jag gissar att det är för lite Ampere med 1,5A för både plus och minussidan vid 2x18 Volt. Detta var ursprungsfrågan.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

opampen skrev: 8 december 2022, 17:33:17
xmag skrev: 8 december 2022, 16:17:34 Ja, det förstår jag men jag måste utgå från något och det är spänningen från trafen likriktad. Men är det inte så att ju högre ström ju mindre sjunker spänningen vid belastning?
Om du t.ex, har 12V och belastar med 1A. 12W är effekten hälften jämfört med 24 V. med samma ström då kommer effekten vara den dubbla! 24W.
12V och 1A ger 12W jaa. Vid 24V och samma belastning blir strömmen 2A. Då blir effekten 24 * 2 = 48W. Begränsar du strömmen till 1A i strömförsörjningen får du distorsion innan du uppnått max effekt. Detta gäller märks mest vid låga frekvenser att nätdelen inte orkar med. Vid högre frekvenser orkar kondingarna i nätdelen leverera ström.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Palle500 »

xmag skrev:Problemet jag började denna tråd mer var att enkelmatning lägger inte av hur mycket jag än pressar grejerna medan dubbelmatning inte orkar med hela vägen. IC'ns skyddskretsar slår ifrån av någon anledning. Jag gissar att det är för lite Ampere med 1,5A för både plus och minussidan vid 2x18 Volt. Detta var ursprungsfrågan.
Och du har fått många bra svar på detta redan.
Vid dubbelmatning använder du ett nätaggregat som inte orkar ge tillräckligt med effekt (ström) och därför får du problem.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av svanted »

Problemet jag började denna tråd mer var att enkelmatning lägger inte av hur mycket jag än pressar grejerna medan dubbelmatning inte orkar med hela vägen
förklarar igen...
nätdelen till en förstärkare måste kunna leverera samma spänning och ström som du vill kunna ta ut från förstärkaren...
alltså samma spänning och ström in som ut.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Mindmapper skrev: 10 december 2022, 03:55:17
opampen skrev: 8 december 2022, 17:33:17
xmag skrev: 8 december 2022, 16:17:34 Ja, det förstår jag men jag måste utgå från något och det är spänningen från trafen likriktad. Men är det inte så att ju högre ström ju mindre sjunker spänningen vid belastning?
Om du t.ex, har 12V och belastar med 1A. 12W är effekten hälften jämfört med 24 V. med samma ström då kommer effekten vara den dubbla! 24W.
12V och 1A ger 12W jaa. Vid 24V och samma belastning blir strömmen 2A. Då blir effekten 24 * 2 = 48W. Begränsar du strömmen till 1A i strömförsörjningen får du distorsion innan du uppnått max effekt. Detta gäller märks mest vid låga frekvenser att nätdelen inte orkar med. Vid högre frekvenser orkar kondingarna i nätdelen leverera ström.
Exakt, (läste fel första gången det nämndes) det är vad som händer under 20Hz, strömmen räcker inte till. Så långt är allt ok, Problemet (för mig) är att med kondensator på utgången fungerar det med för lite ström utan problem. Varför?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

svanted skrev: 10 december 2022, 08:23:55
Problemet jag började denna tråd mer var att enkelmatning lägger inte av hur mycket jag än pressar grejerna medan dubbelmatning inte orkar med hela vägen
förklarar igen...
nätdelen till en förstärkare måste kunna leverera samma spänning och ström som du vill kunna ta ut från förstärkaren...
alltså samma spänning och ström in som ut.
Ja, det har jag förstått länge. Det är följdfrågan jag är intresserad av. Se nedan.

Palle500 skrev: 10 december 2022, 04:06:02
xmag skrev:Problemet jag började denna tråd mer var att enkelmatning lägger inte av hur mycket jag än pressar grejerna medan dubbelmatning inte orkar med hela vägen. IC'ns skyddskretsar slår ifrån av någon anledning. Jag gissar att det är för lite Ampere med 1,5A för både plus och minussidan vid 2x18 Volt. Detta var ursprungsfrågan.
Och du har fått många bra svar på detta redan.
Vid dubbelmatning använder du ett nätaggregat som inte orkar ge tillräckligt med effekt (ström) och därför får du problem.
Ja, jag har fått många svar och förstår svaren. Min följdfråga är då: Varför fungerar för lite ström i de lägre registren när man lägger till en utgångskondensator?
Jag vet att kondensatorn laddas upp och kan leverera ström när det behövs, men räcker verkligen en liten kondensator på 2200uF till det?

När Julbestyren är över skall jag bygga ett kraftigare nätaggregat och testa.
Jag vill veta om den "konstgjorda" dubbelmatningen kräver mer ström/spänning än den riktiga dubbelmatningen och enkelmatning.
Skriv svar