Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Testade nu att starta upp strax under klippning med 8 ohms last. Det ser helt synkront ut.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Bild

Frågan är alltså om kondensatorerna som är rödmärkta i bilden behövs eftersom jag har de tidigare kondensatorerna i strömdelningen?
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av vaxfan »

Enligt exemplet i databladet till LM1875 behöver du inte 100uF kondingarna.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

OK!
TACK :tumupp:
Fint att du såg det, skämmigt att jag inte såg det. Hursom, nu kör jag vidare med mitt projekt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av ie »

Får du inte problem med jorden? Ser väldigt "svag" ut då R7-R8 är så pass stora. Jag kanske missar något men som jag tolkar det...

Strömmen in vid plus, genom förstärkaren till lasten. Tillbaka till din "svaga" jord och sen via R8 tillbaka till minus.

Du får ett spänningsfall över R8 på 1V för varje mA (8uW vid 8 Ohm) du kör ut. Jorden borde gunga ordentligt om du vill ta ut någon effekt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit:

Kondensatorerna minskar förstås problemet, med resultatet blir ju frekvensberoende. Och magkänslan säger att 1000uF knappast räcker när förstärkaren är på 20W. (Orkar inte räkna på det.)
Senast redigerad av ie 30 november 2022, 17:06:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Icecap »

Jo, du får teknisk sett en konding på 1100μF.

MEN - det kan vara så att 100μF sitter nära ett kretslopp och matningsledningen mellan de 2 kondingar är ju rent teknisk ett motstånd så för att säkra (ofta ifrån självsväng) är det ganska ofta vettigt att sprida ut kondensatorer.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

ie skrev: 30 november 2022, 15:37:02 Får du inte problem med jorden? Ser väldigt "svag" ut då R7-R8 är så pass stora. Jag kanske missar något men som jag tolkar det...

Strömmen in vid plus, genom förstärkaren till lasten. Tillbaka till din "svaga" jord och sen via R8 tillbaka till minus.

Du får ett spänningsfall över R8 på 1V för varje mA (8uW vid 8 Ohm) du kör ut. Jorden borde gunga ordentligt om du vill ta ut någon effekt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit:

Kondensatorerna minskar förstås problemet, med resultatet blir ju frekvensberoende. Och magkänslan säger att 1000uF knappast räcker när förstärkaren är på 20W. (Orkar inte räkna på det.)
Min idé har jag hämtat här: https://sound-au.com/project43.htm
Har haft den igång och drivit ett 4 ohms motstånd med 36v (+-17v) strax under slutstegets klippning i 7 timmar (glömde av att stänga av när jag lade mig att sova) utan problem. Har tittat på oscilloskopet när jag med samma nivå som jag somnade ifrån abrupt stängt av och satt på. Sinuskurvan startar upp helt synkront. I övrigt vet jag inte hur jag bäst testar detta.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Icecap skrev: 30 november 2022, 16:16:14 Jo, du får teknisk sett en konding på 1100μF.

MEN - det kan vara så att 100μF sitter nära ett kretslopp och matningsledningen mellan de 2 kondingar är ju rent teknisk ett motstånd så för att säkra (ofta ifrån självsväng) är det ganska ofta vettigt att sprida ut kondensatorer.
Att ledningar mellan komponenter också tar aktivt del i processen har jag lärt mig den hårda vägen. Just nu kör jag utan de där kondingarna och jag kan inte se något konstigt. THD och brus ligger väldigt lågt, det lägsta jag mätt upp i ett slutsteg (ok, jag har inte mätt så många).
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

THD vid olika nivåer med 8 ohms last. Överst, ca 6 Watt, ligger farligt nära klippning ändå låg dist:
2022-11-25 2019 THD 0,1 till 6 Watt med 8 ohms last.png
Om det vore något fel på strömförsörjningens uppdelning borde det ge spår i mätningarna tycker jag.
.
.
.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

De mindre kondingarna kan kanske ha bättre egenskaper vid högre frekvenser?

Den där mittjorden känns vansklig - om du driver en osymetrisk signal till klippning så blir det nog inte jättebra.

Angående kondingarnas storlek så var tumregeln att utgångskondingar bör vara på minst 2200µF och AC-mässigt ligger ju dessa två 1000µF-kondingar parallellt vilket motsvarar ungefär en utgångskonding på 2000µF, så borde funka acceptabelt. Men det skadar ju inte att öka värdet en del.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, jag har funderat på att kanske öka lite. Men upphovsmannen bakom just denna koppling säger att det räcker gott med 1000uF. Skadar dock inte att testa.

Jag testade med ett dubbelt nätaggregat hur det ser ut när slutsteget klipper, den klipper också osymmetriskt. Jag testade att öka på ett av motstånden lite i taget och fick till slut ett symmetriskt klipp både med singel supply och dual supply. Frågan är om man kan ha det så?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Normalt sett så är ju musik osymetrisk. Matningen ska ju vara stabil och inte variera nämnvärt. Eftersom du har oscilloskop är det ju väldigt enkelt att mäta matningarna och se om de suckar mycket när du drar på. Kondingarna orkar inte hålla emot fullt ut speciellt inte vid kraftigt baspådrag i musiken. Ser det inte bra ut så prova att koppla in flera kondingar parallellt med de befintliga.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag kan inte se något osymmetriskt eller annat alls i oscilloskopet oavsett last eller frekvens. Sinuskurvan står helt still.

Ett problem har jag men jag tror inte det har med detta att göra. Med 4 ohms motstånd måste jag börja från 30Hz med en svepande sinuston med fullt pådrag. Om jag börjar från 3-30Hz slår skyddskretsen i IC'n ifrån. Men om jag gör samma sak med ett 4 ohms element går det bra. Jag tror dock inte det beror på kondensatorernas storlek utan det är nog för lite spänning för att orka driva 4 ohms last från så låga frekvenser nära klippning. Eller?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Sinuston är enormt krävande när det gäller effekt/uppvärmning. Kör du dessutom låga frekvenser så är det bra att överbelastningsskyddet slår ifrån.
PÅ matningsspänningen ska du inte ha en sinuston! En sinuston på några mV är ok. Det du vill ha på matningen är DC +/- 30 V. Har du en markant växelspänning där (sinusvågen) håller inte kondingarna emot. De ska ge 30V utan nämnvärd variation. Vad som är nämnvärd variation är svårare att säga. 1% kanske är vettigt vid större effektuttag. Här får gärna någon komma med en vettigare siffra.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av svanted »

sinuston genom en förstärkare säger inte så mycket, annat än att nätdelarna verkar vara underdimensionerade.
men med 30V matning får man 20W maxeffekt med sinus men det stressar allt onödigt mycket..
vanlig musik som ger 20 W i bastopparna har kanske 5- 7 W i medel musikeffekt.
så kondingarna behöver bara ge max ström till korta bastoppar.
Skriv svar