Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6930
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av Marta »

Allt beror ju på hur mycket det skall anvöndas och till vad. Även en bättre digital saknar det väldigt viktiga djupseendet. Bilden är helt "död" jämfört med en Mantis eller mikroskop. Ryggen och nacken klarar inte okular en längre stund, även om bilden där är bäst. En ung rygg klarar sig kanske, men det räcker den är 40 så blir den mör redan efter en liten avsyning.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av Bjaellerud »

Ja var går gränsen mellan mikroskop och lupp?
Jag vill nog mena att en lupp är ett handhållet enklare linssystem, ett förstoringsglas helt enkelt.
Medan ett mikroskop, med en eller två tuber, är ett mer komplicerat system med överlägsna optiska egenskaper och med möjligheter att byta objektiv och okular för att få önskad förstoring.
Men ord byter ju betydelse med åren, så.....

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av TomasL »

Det är väl förstoringsgraden och sättet man använder det på som avgör om det är en lupp eller mikroskop.
Det vi här använder är Stereo-luppar, inte mikroskop.
Luppar har i regel en förstoring upp till 90x mikroskop betydligt högre.
Mikroskop belyses i regel underifrån, luppar ovanifrån.

Men gränsen är väldigt diffus.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av helmut »

Fick problem med synen på ena ögat av Coronan "gråstarr typ" Så jag märker hur svårt det är att veta var spetsen på lödkolven befinner sig och så är det hopplöst att borra hål i kretskorten. Använder glasögon av samma typ som tandläkare använder
https://www.amazon.se/Silver-Tandkirurg ... 7011&psc=1
Har testat optiska mikroskop som kan vara svår att rigga upp på borrmaskinen och så är det svårt att bedömma avståndet.
'
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av bigmac »

Mina synpunkter.

För några år sedan upptäckte jag att jag behövde se bättre när jag lödde. Tittade direkt på ett digitalt mikroskop och mitt val föll på ett Andonstar ADSM302.
Det mikroskopet kopplade jag sedan till en vanlig 19" skärm för att få lite storlek på bilderna. Detta har hjälpt mig rejält i mitt arbete och har varit helt avgörande för flera typer av jobb. Framförallt har mikroskopet bra belysning på svanhalsar vilket gör det det enkelt att ställa in ljuset på ett bra sätt.

Efter att jag använt mikroskopet ett tag så har jag dock upptäckt några brister.
Framförallt:
• För kort arbetsdjup. Stora kretskort får helt enkelt inte plats under mikroskopet eftersom armen där optiken sitter monterad är i vägen.
• Ingen autofokus. Detta har varit väldigt stökigt och man måste alltid skruva på focusen för att det ska komma i bild.
• Svårt löda under mikroskopet eftersom det står på en fot.


Jag bestämde mig därför för att gå vidare och titta på något bättre.
Krav:
• Bättre optik
• Bättre belysning
• Möjlighet att svänga undan mikroskopet så det inte tar plats på bordet.

Valet föll på ett amscope SM-4NTP ("alla" använder det ju)
Det visade sig dock vara väldigt stökigt och tungt. Svårt att ställa in och klantigt byggt. Utöver detta så var optiken svår att ställa in, man var tvungen att sitta exakt rätt med ögonen för att öht se något och rörde man sig minsta lilla så såg man inget mer. Det tog lång tid för ögonen att ställa in sig.
Jag sålde skräpet samma kväll jag fick hem det.

Efter att ha rådfrågat här på forumet så fick jag lite tips om leverantörer, och sist föll valet på ett digitalt mikroskop från svenska Inspectis och ett av deras 4K kameror med arm och fjärrkontroll. Den har en HDMI.utgång till skärmen plus att den har belysning med roterbar polarisationsfilter så det blir enklare vid komponentidentifiering.

Kameran sitter på ca 55cm över arbetsbänken så den är aldrig i vägen heller. Dock har jag beställt en adapter så jag får upp den 15cm till vilket ger lite mer plats för skärmen "under" kameran. Kameran har autofokus och optisk zoom. Enda nackdelen är väl priset då ett sånt här kit går på ca 100kkr. Buy once cry once.

Sorry för stökigt bord haha
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av cittra49 »

Själv funderar jag på ett sådand på amazon https://www.amazon.se/TOMLOV-HDMI-mikro ... C92&sr=8-1

Leker ju bara lite på hobby basis, men troligen bättre än pensionärslampan jag kör med nu, kollade även på adonstars och denna verkade va bättre. Tyvärr har man inte en sjö att ösa ur så denna kanske "duger", man kan ju hoppas på black friday erbjudande kanske.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av Castor »

Ni som börjar bli äldre, välj något med bra belysning eller möjlighet att komplettera/ersätta befintlig. Jag har märkt att med tilltagande ålder behöver man mycket mera belysning för att se lika bra, det gäller väl förmodligen även om man tittar genom ett mikroskop.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av TomasL »

Och belysningen skall helst vara fri från skuggor och reflektioner, det bästa är en ring runt objektivet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av mrfrenzy »

bigmac skrev: 21 november 2022, 18:17:03 Valet föll på ett amscope SM-4NTP ("alla" använder det ju)
Det visade sig dock vara väldigt stökigt och tungt. Svårt att ställa in och klantigt byggt. Utöver detta så var optiken svår att ställa in, man var tvungen att sitta exakt rätt med ögonen för att öht se något och rörde man sig minsta lilla så såg man inget mer. Det tog lång tid för ögonen att ställa in sig.
Jag sålde skräpet samma kväll jag fick hem det.
Ett sånt har jag använt mycket, det tog ju flera dagar att bli duktig på att ställa in optiken optimalt.
Efter nån vecka kan man göra det i sömnen och gör det naturligt utan att tänka på.
Ger man upp efter en dag finns ju ingen chans att lära sig.

Ett digitalt i den prisklassen du nämner är säkert mycket bättre på många punkter, men det får ju aldrig djupseendet, det kanske det kan vara värt för många om man slipper hantera den manuella optiken.
Mantis är också mycket enklare att använda och vilsammare för ögonen än ett vanligt steroomikroskop.
millen
Inlägg: 64
Blev medlem: 8 april 2010, 13:14:02
Ort: Katrineholm

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av millen »

TomasL skrev: 21 november 2022, 16:10:45 Hmm, har två Leicor, funderar på att sälja ett.
Vilken modell? Det är till jobbet jag ska köpa in. Pris? mvh
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av TomasL »

Har skickat PM
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av Glenn »

cittra49 skrev: 21 november 2022, 20:40:29 Själv funderar jag på ett sådand på amazon https://www.amazon.se/TOMLOV-HDMI-mikro ... C92&sr=8-1

Leker ju bara lite på hobby basis, men troligen bättre än pensionärslampan jag kör med nu, kollade även på adonstars och denna verkade va bättre. Tyvärr har man inte en sjö att ösa ur så denna kanske "duger", man kan ju hoppas på black friday erbjudande kanske.
Jag har ett liknande, fast det kostade bra mycket mindre (typ 600:- tror jag) och är säkert sämre.

Det är bra för avsyning men jag tycker det är opraktiskt att löda under det av flera skäl.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av lgrfbs »

Köpte för ett tag sedan:
BMS Art# 760955
https://bmsmicroscopes.com/Stereo-BMS-S-05-L-LED-(2x)
från en svensk webbshop som jag inte minns namnet på och den har fungerat tillräckligt bra för mitt behov.
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Marta skrev: 21 november 2022, 09:04:23 Glöm digitala mikroskop. Du måste ha stereoseende och Du måste ha noll fördröjning och Du måste ha hög och pixelfri upplösning och Du måste ha dynamik. En billig pannlupp är mycket bättre än dessa USB-mikroskop.

Skall Du jobba mycket så är en Mantis definitivt att föredra om ekonomin orkar, det frestar på att kika i okular.
Är det för hobbybruk så en bra vanlig pannlupp. Har lödat 0402 med sådan innan jag blev invalid. 0406 var enkelt med den. Billiga teleluppar av plast är 100% sk*t. Hopplöst att få bilderna att sammanfalla. Blev bara yr.
Nej. Man "måste" inte ha stereoseende. Jag är blind på ena ögat och jag klarar att löda relativt små komponenter med hjälp av digital förstoring. Det som verkar vara absolut viktigast för mig är belysningsvinkeln. Men jag har ju i och för sig varit utan syn på ena ögat i 22 år så hjärnan har väl lärt sig att hantera det på ett annat vis än stereo.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mikroskop - optiskt eller digitalt?

Inlägg av Teknikern »

Jag håller med dig Lemuren, det är en vanesak och jag kan inte ens använda en kikare längre då ena ögat inte sitter på samma plats där det en gång satt så jag har ett billigt digitalt som funkar förträffligt, det fick ett hårkors också på skärmen som tillägg och det används när jag borrar kretskort eftersom borren sitter undertill så den syns inte.

Oftast löder jag enbart med förstoringslampans hjälp och starka glasögon, den har ringbelysning och bantades ner från en stor klumpig sak så enbart lins och arm är original, resten ett hemmabygge och som tidigare nämnts är ljuset det viktigaste, är det taskigt så spelar det ingen roll hur fin optik man har.
Skriv svar