Reparera HiFi-slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hoffa_
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 februari 2010, 01:03:50
Ort: Sollentuna

Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av Hoffa_ »

Svärfars HiFi-slutsteg har packat, så nu är det ganska tyst hos honom. Jag åtog mig uppdraget att få fart på förstärkaren, men har kört fast lite.

Slutsteget består av åtta bipolära transistorer, fyra på varje kanal. På varje kanal sitter två NPN på plus-sidan med varsitt litet effektmotstånd från emittern till ljudutgången. På minus-sidan sitter på motsvarande sätt två PNP med varsitt effektmotstånd till ljudutgången. Alla effekttransistorerna har varsitt motstånd på basen, som går till emittern på en transistor som är gemensam för båda slutstegstransistorerna. Det är likadant på plus- och minus-sidan.

Det som har hänt är att ett NPN/PNP-par har packat. Jag har mätt på alla andra transistorer, både effekttransistorerna och de som driver basarna. Inget annat än dessa två transistorer verkar ha gått sönder, förutom säkringen på primären. Tack för det.

Slutstegstransistorerna är 2SD388A (NPN) och 2SB541A (PNP). Jag har letat på ebay, och har hittat några exemplar, men då utan "A" på slutet.

+ Vad betyder "A"-et på slutet? I en gammal bok med ersättningstransistorer, verkar det som att A generellt betyder att de tål högre spänning C-E. Törs man stoppa i transistorer utan A?
+ Jag hittar ingen bra ersättare. Spontant skulle det kännas som att det skulle bli obalans i förstärkaren om man skulle byta ett NPN/PNP-par, till transistorer av en annan typ med annan spec. Eller går det bra att byta ett NPN/PNP-par till en annan typ? Det skulle bli dyrt om man skulle byta alla åtta.
+ Skulle det fungera om man skulle ta bort hälften av transistorerna och därmed sänka uteffekten till hälften? Det skulle givetvis innebära att man skulle få trimma om återkopplingen så att den blir dubbelt så stor, så att även drivningen till basarna halveras.

Tacksam för tips.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av svanted »

Skulle det fungera om man skulle ta bort hälften av transistorerna och därmed sänka uteffekten till hälften?
Det går men då behöver du sänka drivspänningarna till vad de kan driva i 4 eller 8 ohm. Annars kommer de att smälla om du skruvar upp.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av opampen »

"Skulle det fungera om man skulle ta bort hälften av transistorerna och därmed sänka uteffekten till hälften?"

Nej, det är inte någon bra lösning! Även om det i princip går så blir det att konstruera om förstärkaren!
Senast redigerad av opampen 20 november 2022, 19:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av grym »

enklast är nog att börja leta efter nya trissor, googla på dom och kolla om du får hjälp här på forumet till ställen som har mycket trissor som man kan koll där på
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av opampen »

Bhiab brukar vara bra på att hitta lite svårare transistorer.

Titta på länken: https://www.bhiab.se/perl/index.cgi

Även om dom inte finns i lager brukar han ha känningar och lyckas få tag på det mesta!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av 4kTRB »

De här har de där trissorna
https://www.littlediode.com/
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av breflabb »

Jäklar vilka priser, 150 kronor plus moms plus frakt för bar en trissa :shock:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av breflabb »

Här har du två eom är parade, och det är nog det rätta vägen att gå för att slippa otrevligheter
Men det kommer att kosta
https://www.newegg.com/p/2A3-0050-010K3
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av MiaM »

Angående att ta bort trissor så kan du i princip kanske provköra den med väldigt lätt last för att se att inget annat är dött.

Rekommenderar starkt att du ersätter säkringar för DC-matning till sluttrissorna med glödlampor vars maxström blir lägre än vad trissorna ska tåla. Är nåt knas så märker du direkt vad som hänt.

Den intressanta frågan är varför trissorna gått sönder. Det kan visserligen hända att det varit något tillverkningsfel / åldrande i en trissa, den dog och tog med sig den andra. Men mer sannolikt är väl att något annat är knas, fel på lasten (kablage som tagit stryk, högtalare vars impedans sjunkit för att den gått sönder) och/eller fel på drivningen (tomgångsströmkretsen gett upp så att du får max tomgångsström, något som oscillerar, något som driver DC-läget fel eller liknande).

Sen är det ju frågan om vad som är värt att laga och vad som är värt att vara försiktig med. Om det är ett slutsteg med samlarvärde så är det förstås värt både att laga och vara försiktig med. Om det inte har så högt värde så kan man ju chansa på lite av varje. Om du byter till annan typ av trissor kan det kanske vara bra att byta alla fyra på en kanal så att du inte riskerar ojämn last pga olika karaktäristik, och dessutom om allt går åt skogen så har du stekt fyra trissor som var lätt att köpa istället för att också steka de två återstående av de mer svårfunna (som kan få agera framtida reservdelar för andra kanalen). Jag skulle inte bry mig om att byta på båda kanalerna. Blir det hörbar skillnad mellan kanalerna så är det istället värt att jaga rätt trissor skulle jag säga.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av ziw »

TIP35C (npn) och TIP36C (pnp) är billiga, ca 30kr, och har fungerat för mig när jag lagat slutsteg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av 4kTRB »

Trissor i TO-3 tror jag inte tillverkas längre.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av MiaM »

Är alla 2N3055 som säljs typ restlager/NOS, eller? :o
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av 4kTRB »

De finns i andra kapslar också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av grym »

dom tillverkas men är inget vanligt nuförtiden
Hoffa_
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 februari 2010, 01:03:50
Ort: Sollentuna

Re: Reparera HiFi-slutsteg

Inlägg av Hoffa_ »

Tack för alla svar! Det lutar mot att köpa begagnade trissor av samma sort som sitter där. När jag sökte på ebay för ett par veckor sedan hittade jag inga lämpliga ex, men nu verkar de finnas. Dessutom från de företag som nämns ovan.

Jag törs inte byta till TIP35C/TIP36C, även om de ser ut att ha motsvarande eller bättre spec, eftersom det sitter två NPN och två PNP på samma kanal. Då skulle man antagligen vilja byta alla fyra, så att det inte blir obalans. Och kanske byta alla åtta så att båda kanalerna låter lika starkt. Och trimma om basströmmar och återkoppling? Eller går jag för långt? Å andra sidan är fyra plus fyra TIP billigt.

Det ser ut att finnas nytillverkade 2SD388 och 2SB541 (utan -A) i TO-3 från Kina. Men man vet ju inte hur lika de är originalet.

Bra tips att undersöka varför slutsteget pajade. Förstärkaren hade glömts på över natten, troligen utan insignal. När den skulle slås på nästa dag var strömbrytaren redan i läge ON, men det kom inget ljud. Kanske är det så att det är obalans i tomgångsströmmen, så att NPN- eller PNP-sidan drar mer vid insignal noll. Det finns en pot som man ska trimma. Eller att en högtalare eller kabel har fått kortis, som nämnts ovan. Bra tips.

Om det är värt att reparera... ja, den här har ingen USB eller WiFi, inga lysdiodstaplar som blinkar, ingen touchskärm som inte svarar, dvs bara skönt analogt ljud - ja, troligen värt att reparera.
Skriv svar