Glenn skrev: ↑21 november 2022, 08:44:39
Ja det är viktigt att borsta rent av flera skäl, jag brukar sen dra på ett tunt lager kopparpasta på flänsen, alltså inte den plana ytan. (och liiite på gängorna på bultar/muttrar)
Men det är stor skillnad mellan olika bilar hur mycket hjulen fastnar. Oklart varför.
Är nog som du säger att det är inget större problem med kopparpasta och aluminiumfälg. Har provat båda och ser ingen större skillnad. Har använt Biltemas pastor men inte sett några stelningstendenser. Alpastan är dock inte lika smot som koppardito. Nu kanske tiden är för kort för att få några korrisionsskillnader.
Har en bil som vi bara kör med i skogen under sommarhalvåret vi har bara sommardäck på den. Ska prova alpasta på dom nästa gång jag lossar däcken. Brukar bli efter 2 år vid besiktningen. Är en gammal 245. Nästan aldrig problem med bromsarna brukar bara vara att sätta i batteriet efter vintern. Bromsa några ggr innan besiktningen så klarar bromsarna besiktningen. Andra bilar jag har haft har mest alltid problem med kärvande bromsar ständig handpåläggning för att de inte ska kärva. Ser alltid till att ha frächa gummidammasker och fetta in glidbultarna. Salt är ett otyg.
På cittran och de bilar jag varit ansvarig för, har jag lackat bromsskivan där fälgen ligger emot. Sen kör jag en tunn hinna med metallfri pasta eller aluminiumpasta. Hjulskruven duttar jag på lagom mängd "Loctite blå" eller 222 / 243(?) kanske den hette förr. Väldigt lite rost som kan bildas. En fröjd att byta däck jämfört med att ta reda på en massa rostiga grejer.
Köpte både 14 och 12 bults styrpinnarna från Bilia.
Är som jag misstänkte
Den för 14 mm bult är för M14 hjulskruvar alltså en diameter på 12,3 mm och diameter 14,3 på styrtappen.
Den för 12 mm bult är för M12. hjulskruvar alltså en diameter på 10,3 mm och diameter 13 mm på styrtappen.
IMG_4227.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej ser du några gängor på bilden?
Men dom är verkligen grovsvarvade. Det är det som är bra att dom inte är gängade. Lätt att sätta dit och ta bort.
Mercedes original var ju skruvade och blev då lite mera bökiga att använda. Har för mig att det var spår i dom så man körde med en spårmejsel.
Pinnen som följde med Audi 100 var i plast. Det var lite spel i gängorna så det var enkelt att lossa för hand. Fungerade utmärkt fram till den dag jag skrotade bilen 15 år gammal.
4kTRB skrev: ↑25 november 2022, 21:09:50
Vad ska man med styrpinne till?
Hålet för styrpinnen räcker gott och väl att ha som referens.
Annars är man väl hel urkopplad?
Många alufälgar jag råkat ut för supportar antingen inte pinnen eller är väldigt glappar
Men visst kör man fälgar som supportar dessa och de är hela så funkar det ju.