Montagelyft för däck
Re: Montagelyft för däck
Rotera det gör man ju medans det hänger på flänsen, efter att man siktat hyfsat.. förvisso enklare med plåtfälgar men inte så svårt även med djupbrunnade alufälgar.
Hjulet hänger bra på flänsen bara man håller det emot, navet tar ju upp tyngden så det gör man ju lätt med ena handen.
Har man riktig tur så finns det även en styrpinne som både hjälper till att hålla kvar hjulet och ser till att hålen hamnar rätt.
Hjulet hänger bra på flänsen bara man håller det emot, navet tar ju upp tyngden så det gör man ju lätt med ena handen.
Har man riktig tur så finns det även en styrpinne som både hjälper till att hålla kvar hjulet och ser till att hålen hamnar rätt.
Montagelyft för däck
Precis det är den styrpinnen man skruvat i tidigare
Ju äldre du blir Glenn ju tyngre och vingligare blir det att få dit hjulet (fälgen).
Edit
Säter han menar nog vissa bilar där det sitter en klenare styrpinne som har ett eget hål i fälgen (stålfälgar).
Ju äldre du blir Glenn ju tyngre och vingligare blir det att få dit hjulet (fälgen).
Edit
Säter han menar nog vissa bilar där det sitter en klenare styrpinne som har ett eget hål i fälgen (stålfälgar).
Re: Montagelyft för däck
Jag menar bilar som har muttrar.
Där blir det svårt att styra upp fälgen på centrumet.
Där blir det svårt att styra upp fälgen på centrumet.
Montagelyft för däck
AndLi du får avbeställa svarven. Finns billigre
Jag fattar det Säter. Men Glenn menar andra styrpinnar.
Edit Jag fattar det Säter. Men Glenn menar andra styrpinnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 931
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Montagelyft för däck
Det är ju inte några problem att "slänga på däck", det har jag gjort i över 50 år. Men när man passerat de 70, är det inte lika lätt att hitta navet, vrida hjulet och vrida på muttern. Men min lilla uppfinning gör jag detta nu med minimal fysisk kraft i lugn. Vilken liten tjej som helst skulle klara detta med min domkraft. Att sedan dra hjulmuttrar med moment osv är inga problem, eftersom detta kan utföras i ryggvänlig position.
Inte fxn skall man behöva åka till däckhotell för att man blivit gammal. Sen kommer väl rullatorn för att ta sig till bilen..
Inte fxn skall man behöva åka till däckhotell för att man blivit gammal. Sen kommer väl rullatorn för att ta sig till bilen..
Re: Montagelyft för däck
Det är väl när man sitter i rullstol, som man får börja med däckhotell, typ.
Re: Montagelyft för däck
Jo, det är ju sant iofs. Men den tiden, den sorgen.
Det är enklare att skifta på hustruns PUG med den medföljande styrpinnen än på TCn med muttrar, men det beror väl på att det är lättare att sikta in med en 150 mm lång pinne än en bunt korta gängpinnar.
Det är enklare att skifta på hustruns PUG med den medföljande styrpinnen än på TCn med muttrar, men det beror väl på att det är lättare att sikta in med en 150 mm lång pinne än en bunt korta gängpinnar.
Re: Montagelyft för däck
Inte nödvändigtvis, finns det många hål på fäljen, så hamnar det alltid snett.
Montagelyft för däck
Till Säter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Montagelyft för däck
Håller med hjulen blir bara tybre med åren.
På förra bilen var det en styrpinne mellan de gängade hålen. Sen var det bra att dra in skruvarna.
Men det funkar inte på aluminiumfälgar, de har ett förs stort utrymme för styrbulten.
Jag har en låg pall att sitta på, 25 cm eller så, därmed kan jag sitta vid hjulhuset och meka, och hänga på hjulen.
Jag brukar få upp hjulet på fötterna och kan lyfta med tårna och tycka in den på navet.
Den senaste bilen har större hjul och mycket bredare så de är tunga, kändes inte bra att göra jobbet.
Ideen med en inskruvbar styrbult var bra, en sån skall jag göra.
Tänkte först köpa en sats hjulskruvar från Biltema, men sågar man av skallen blir det för kort och man får inte ut den när hjulet är på plats.
Styrtappen, på Palle500 bild, njae den blir svår att få¨bort när de övriga fyra skruvarna är på plats.
får mäta upp mått och gängor och se om det går att få tag på en gängad stång.
Alternativt en avsågad hjulskruv med inborrat skaft. en 6 mm axelstump eller så.
Jag tänker på gubbarna som jobbar med detta dagligen byter hjul på kanske 20 bilar per dag, hur går det med ryggen då???
de har bilen upphissad så de kan stå och hänga på hjulen, men då måste de lyfta upp hjulet, phuuuu.
Kanske finns något bra lyftverktyg som balanserar upp vikten.
Roysan
På förra bilen var det en styrpinne mellan de gängade hålen. Sen var det bra att dra in skruvarna.
Men det funkar inte på aluminiumfälgar, de har ett förs stort utrymme för styrbulten.
Jag har en låg pall att sitta på, 25 cm eller så, därmed kan jag sitta vid hjulhuset och meka, och hänga på hjulen.
Jag brukar få upp hjulet på fötterna och kan lyfta med tårna och tycka in den på navet.
Den senaste bilen har större hjul och mycket bredare så de är tunga, kändes inte bra att göra jobbet.
Ideen med en inskruvbar styrbult var bra, en sån skall jag göra.
Tänkte först köpa en sats hjulskruvar från Biltema, men sågar man av skallen blir det för kort och man får inte ut den när hjulet är på plats.
Styrtappen, på Palle500 bild, njae den blir svår att få¨bort när de övriga fyra skruvarna är på plats.
får mäta upp mått och gängor och se om det går att få tag på en gängad stång.
Alternativt en avsågad hjulskruv med inborrat skaft. en 6 mm axelstump eller så.
Jag tänker på gubbarna som jobbar med detta dagligen byter hjul på kanske 20 bilar per dag, hur går det med ryggen då???
de har bilen upphissad så de kan stå och hänga på hjulen, men då måste de lyfta upp hjulet, phuuuu.
Kanske finns något bra lyftverktyg som balanserar upp vikten.
Roysan