Laga gammal elbil (barn)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

HUGGBÄVERN skrev: 30 november 2022, 14:33:48 Den här ramlade in nyss. Tyvärr sägs inget om motorstyret men en början: https://www.instructables.com/Solar-Gol ... ng-Batter/

Några fler:
https://www.instructables.com/Adventure ... Wheel-Xav/

https://www.instructables.com/Diagnose- ... -Ride-Ons/ <----------- DEN HÄR verkar riktigt bra!

https://www.instructables.com/WSU-GoBab ... ttachment/
Helt klart bättre kvällsläsning - tack!
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av zwanzig »

docholiday skrev: 29 november 2022, 22:47:15 hur ansluter jag kabeln du länkade ... till flatstifthylsorna?
Med en kabelskotång. Ungefär såhär fast vanligen utan skruvstäd
Glöm inte att använda den medföljande sladdsäkringen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

docholiday skrev: 30 november 2022, 22:29:38 Helt klart bättre kvällsläsning - tack!
Instructables är en bra sajt. Gör-det-självare lägger upp sina projekt med en beskrivning (av variernade kvalitet) hur det gjort. Jag sökte på "electrical toy cars", men om man hittar en bättre sökfras kanske du får upp mer exempel på skapliga lösningar.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

zwanzig skrev: 30 november 2022, 22:58:24
docholiday skrev: 29 november 2022, 22:47:15 hur ansluter jag kabeln du länkade ... till flatstifthylsorna?
Med en kabelskotång. Ungefär såhär fast vanligen utan skruvstäd
Glöm inte att använda den medföljande sladdsäkringen.
Tack men jag fattar fortfarande inte hur jag sedan ansluter på påkopplade kabelskorna (det som är markerat gult i bild nedan) till mitt batteri som jag köpt.
strömsladd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla noga hur anslutningarna ser ut på batteriet och hur kabelskorna ser ut. Kolla (på Biltema t ex) om där finns andra kabelskor som kanske funkar bättre.

Titta på sakerna och försök förstå hur saker ska sitta ihop och problem ska lösas istället för att enbart titta på problemen. :wink:

Det finns en del anELfabeter härinne som med lite stöttning och en massa eget arbete och utforskande nu slår många elexperter på fingrarna ibland. Att inte kunna ett dugg må vara illa men vi kan alla lära oss, och nån gång måste man släppa rinken och ...

Bild
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av LeCanard »

Tycker mej se att bilden på ditt batteri visar att det har flatstiftsanslutningar. Nu finns det förvisso olika storlekar av dessa. Jag skulle dock gissa att det är samma storlek som de du anslöt de runda stiften till drivmotorerna till ( de med ”två hylsor förbundna med ett bleck”). Dessa är egentligen avsedda för flatstift och finns i olika utföranden, isolerade/oisolerade/rullcrimp/hylscrimp/etc. Köp inte de allra billigaste om du vill undvika problem.
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av zwanzig »

Jag tror att du ska skaffa ett par "flatstiftshylsa 6,3" (googla gärna). Och använda de istället för ringkabelskorna som du ringade in.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

LeCanard skrev: 1 december 2022, 14:28:32 Tycker mej se att bilden på ditt batteri visar att det har flatstiftsanslutningar. Nu finns det förvisso olika storlekar av dessa. Jag skulle dock gissa att det är samma storlek som de du anslöt de runda stiften till drivmotorerna till ( de med ”två hylsor förbundna med ett bleck”). Dessa är egentligen avsedda för flatstift och finns i olika utföranden, isolerade/oisolerade/rullcrimp/hylscrimp/etc. Köp inte de allra billigaste om du vill undvika problem.
Tack! Tror att jag förstår hur jag ska ansluta batteriet med inköpt kablage nu.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

Tror mig nu ha kläm på hur jag ansluter kablage med batteri. Så, över till nästa fråga...

När jag köpte batteriet (se bild) så köpte jag även till en, av Batteriexperterna, rekommenderad batteriladdare (se bild). Bilen har ju en ingång för laddare som använts en gång i tiden (se bild). Tror ni att man kan hitta (och vågar man peta i?) en laddare som använder detta uttag istället för den något knöliga lösning som den rekommenderade batteriladdaren kommer med...
IMG_5085 Stor.jpeg
IMG_5086 Stor.jpeg
IMG_5083 Stor.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

HUGGBÄVERN skrev: 1 december 2022, 13:32:26 Kolla noga hur anslutningarna ser ut på batteriet och hur kabelskorna ser ut. Kolla (på Biltema t ex) om där finns andra kabelskor som kanske funkar bättre.

Titta på sakerna och försök förstå hur saker ska sitta ihop och problem ska lösas istället för att enbart titta på problemen. :wink:

Det finns en del anELfabeter härinne som med lite stöttning och en massa eget arbete och utforskande nu slår många elexperter på fingrarna ibland. Att inte kunna ett dugg må vara illa men vi kan alla lära oss, och nån gång måste man släppa rinken och ...

Bild
"hehe"
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av RadarEnt »

docholiday skrev: 1 december 2022, 21:29:21 Tror mig nu ha kläm på hur jag ansluter kablage med batteri. Så, över till nästa fråga...

När jag köpte batteriet (se bild) så köpte jag även till en, av Batteriexperterna, rekommenderad batteriladdare (se bild). Bilen har ju en ingång för laddare som använts en gång i tiden (se bild). Tror ni att man kan hitta (och vågar man peta i?) en laddare som använder detta uttag istället för den något knöliga lösning som den rekommenderade batteriladdaren kommer med...

IMG_5085 Stor.jpeg
IMG_5086 Stor.jpeg
IMG_5083 Stor.jpeg
Vad är det för anslutningskontakt till original laddning?
Är det samma som för att ansluta t.ex. rakapparat eller radio till nätet?
I så fall ska du kanske titta efter om det finns någon transformator och likriktarbrygga någonstans på bilen. Följ kablarna från kontakten och se vad som finns där.
Om det går direkt till batteriet är det inga problem att klippa klämmorna och sätta dit en passande kontakt i stället.
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av zwanzig »

Jag tycker mig se ett kilspår i laddkontakten, d.v.s. den går inte att polvända. Det är en ledtråd att det rör sig om direkt likspänning anslutning till batteriet. Har för mig att jag sett sådan kontakt på någon laddare från mascot nån gång.
Att mäta är bättre än att gissa. Har ts en multimeter?
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

RadarEnt skrev: 2 december 2022, 10:48:08
docholiday skrev: 1 december 2022, 21:29:21 Tror mig nu ha kläm på hur jag ansluter kablage med batteri. Så, över till nästa fråga...

När jag köpte batteriet (se bild) så köpte jag även till en, av Batteriexperterna, rekommenderad batteriladdare (se bild). Bilen har ju en ingång för laddare som använts en gång i tiden (se bild). Tror ni att man kan hitta (och vågar man peta i?) en laddare som använder detta uttag istället för den något knöliga lösning som den rekommenderade batteriladdaren kommer med...

IMG_5085 Stor.jpeg
IMG_5086 Stor.jpeg
IMG_5083 Stor.jpeg
Vad är det för anslutningskontakt till original laddning?
Är det samma som för att ansluta t.ex. rakapparat eller radio till nätet?
I så fall ska du kanske titta efter om det finns någon transformator och likriktarbrygga någonstans på bilen. Följ kablarna från kontakten och se vad som finns där.
Om det går direkt till batteriet är det inga problem att klippa klämmorna och sätta dit en passande kontakt i stället.
Originalladdningen är borta sen länge tyvärr. Eller inte helt säker på att jag förstår vad du menar.

Kablaget från laddningskontakt ser ut att gå rakt mot batteriet utan transformator. Du menar att jag isåfall bara ska hitta en laddare som passar in i min något udda laddningskontakt?
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

zwanzig skrev: 2 december 2022, 17:03:37 Jag tycker mig se ett kilspår i laddkontakten, d.v.s. den går inte att polvända. Det är en ledtråd att det rör sig om direkt likspänning anslutning till batteriet. Har för mig att jag sett sådan kontakt på någon laddare från mascot nån gång.
Att mäta är bättre än att gissa. Har ts en multimeter?
Nej tyvärr ingen multimeter, men det kan jag säkert få fatt i. Dock inte en susning om jag använder den att felsöka laddkontakten?
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av RadarEnt »

Mät storleken på laddkontakten så noggrant du kan och avståndet mellan stiften.
Då kanske någon kan lista ut vad du ska koppla in där.
Skriv svar