Laga gammal elbil (barn)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av Sijoh »

Det ser ut som samma kontakt som vi har till styrboxarna på jobbet, men har ingen möjlighet att läsa och mäta på en sån förrens på måndag.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

RadarEnt skrev: 2 december 2022, 21:31:05 Mät storleken på laddkontakten så noggrant du kan och avståndet mellan stiften.
Då kanske någon kan lista ut vad du ska koppla in där.
Tack - måtten är:
I höjdled 14mm (innermått)
5 mm mellan stiften
8 mm brett (innermått)
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

Sijoh skrev: 2 december 2022, 22:14:49 Det ser ut som samma kontakt som vi har till styrboxarna på jobbet, men har ingen möjlighet att läsa och mäta på en sån förrens på måndag.
Ah, hittat något?
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av Sijoh »

Nu kom jag ihåg att mäta. Jag har mätt på honan. Ca 13mm bred, höjd ca 7mm och ca 7mm CC-mått på stiften. Tyvärr inga märkningar alls.

Men om du ändå ska bygga om och inte ha den helt original kanske ett byte till XT60-kontakt eller något liknande kan vara tänkbart?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett snarlikt projekt so du bör titta på är Klickmans räsermojäng: viewtopic.php?t=97452
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

Har nu lejt ut felsökandet till min svärfar som kommit fram till att den ena av de två motorerna är kaputt och enklast ersätts. Här behöver vi dock hjälp med att hitta en lämplig och måtttanpassad motor. Nedan finns specifikationen;

Vår motor har spec: längd: 59 mm utom själva kuggdrevet som sticker ut 22 mm.
Kuggdrevet själv har 22 kuggar och är 12 mm brett.
Motorns diameter (bredd) är 47 mm. Avstånd mellan två diametralt motstående skruvhål för fastsättning är 31 mm. Motorn går på 6V. Obs att den ligger dikt mot den andra motorn, dvs de 47 mm i diametern får inte vara större.
Min sökning på nätet har hittills visat på en dominans av motorer märkta Rs 390 och Rs 550 där den förra ligger i underkant och den senare i överkant i dimensioner. T ex Rs 550 har måtten 10x5x5 cm, tyvärr inte i mm eftersom 5 cm kan vara avrundade uppåt.

Någon som har tips på vart man kan hitta en passande motor?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av Glenn »

LeCanard skrev: 1 december 2022, 14:28:32 Tycker mej se att bilden på ditt batteri visar att det har flatstiftsanslutningar. Nu finns det förvisso olika storlekar av dessa. Jag skulle dock gissa att det är samma storlek som de du anslöt de runda stiften till drivmotorerna till ( de med ”två hylsor förbundna med ett bleck”). Dessa är egentligen avsedda för flatstift och finns i olika utföranden, isolerade/oisolerade/rullcrimp/hylscrimp/etc.
Nej, det är faktiskt inte flatstiftshonor utan dubbelkontakter för något som brukar kallas "japanese bullet connectors", oerhört vanliga på japanska motorcyklar från 80/90-tal och förekommer även i bilar och diverse annat, tex leksaker :)

Se här för exempel: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ ... category/6

På batteriet ser det dock mycket riktigt ut som det ska vara flatstiftshonor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av Glenn »

RS540 är ju den absolut vanligaste i familjen och sitter i oerhört många RC-bilar, eller satt iaf.

Det kan skilja några millimeter i diameter på kannan beroende på fabrikat (även om mabuchi är dom som hittade på dessa finns det många motsvarande).

Är det en mabuchi som sitter i så kanske det står på den vilken modell det är, men jag gissar att en 540 passar.
Skriv svar