Kylskåp och termostater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

De mekaniska termostaterna, vad är de fyllda med? Gas, eller vätska?

Kompressorn i mitt gamla Husqvarna 360 05 42-11 går numera konstant har jag upptäckt, och de stift i termostaten som jag tror är reläkontakterna, där är det kontakt hela tiden, oavsett temperatur och inställning på ratten. Sensorn sitter klamrad mot förångaren längst in i kylskåpet, också standardförfarande vad jag lyckas utröna?
I änden på sensorn var en oljig substans, varför jag började misstänka att den var fylld med vätska och att denna läkt ut.
20221117_150215.jpg
Jag har på chans beställt en sådan:
https://www.nettoparts.se/shop/servicet ... 5653p.html

Sedan står det TF57F1H på termostaten och med detta nr kommer man till en del sidor i Tyskland, där termostaterna antingen är slut, eller så skickar de inte utrikes. Här står data på termostaten:
https://www.ersatzteil-portal24.de/cont ... rsell.html
Temperaturen:
kalt aus: -25,0° C
kalt ein: +4,5° C
warm aus: -12,0° C
warm ein: +4,5° C Fanal'


Det känns som om data borde vara icke-kritiska och den universal del jag beställt borde fungera om jag bara kan mickla den på plats, men om någon vet hur pass kinkigt det brukar vara med temperaturområden osv, får ni skrika.
Supporten på "nettoparts" reagerade som fullständiga frågetecken när jag uppgav modellbeteckningen på kylskåpet och numret på termostaten och kunde inte hjälpa till alls.

För övrigt, kylsåpet befinner sig i "Skogslabbet", vårt lilla extrahus på tomten och det har som enda funktion att inhysa mitt öl-lager :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Glenn »

Men kompressorn går när du sluter kontakterna och slutar gå när dom bryter ? isåfall borde ju vilken termostat som helst som klarar manöverspänning/ström fungera ja.

..Skulle iofs inte förvåna mej om danny kan svara på var du kan köpa en original.
Oskar skrev: 17 november 2022, 15:09:31 För övrigt, kylsåpet befinner sig i "Skogslabbet", vårt lilla extrahus på tomten och det har som enda funktion att inhysa mitt öl-lager :D
Högprioriterad utrustning med andra ord :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Japp, direkt jag stoppar in stickkontakten startar kompressorn och om jag rycker ut stiftet från switchkontakterna, då stannar kompressorn.

Jag upptäckte det genom att titta på elförbrukningen för huset, vilket jag har hyfsat bra koll på och den steg förra månaden .. samt att förra veckan hade en öl frusit. Idag lade jag ihop ledtrådarna :) lade in en termometer och såg att det var ju kallare än -5 i skåpet!
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Prins Valiant »

Du måste öppna dörren och dricka öl oftare :lol:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Ja, det är ju en av anledningarna att jag inte upptäckt det tidigare, jag är inne och plockar i kylskåpet en gång per helg, ibland ingen gång. Det är fredagsölen som är en högtidsstund, ibland hoppas den över.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Prins Valiant »

Skall jag vara seriös så tror jag att termostaten från Nettoparts kommer att fungera bra. Det är ju bara till/från som gäller, och jag antar att om den estetiskt eventuellt inte ser perfekt ut, har det inte någon betydelse efter ett antal "dörröppningar i skogslabbet
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Danny »

Denna brukar passa till 99% av de gamla kylarna
https://www.reservex.se/artiklar.asp?id ... u8EALw_wcB
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Bra tips Danny :tumupp: , jag tror jag beställer en sådan också, för säkerhets skull.

Jag körde fast för ett par år sedan när termostaten till kylen gick sönder i huset vi bodde i förut. Där beställde jag först en universal termostat, men temperaturområdena blev fel. I ren tjuskallighet byggde jag en egen elektronisk termostat av delar jag hade hemma, det blev en fristående låda med IEC don för inkoppling av nätspänning och utgång till kompressor, som fick stå ovanpå kylen bara. Bestod av en teensy, DS1820B och ett plugg in industrirelä som gav ett mysigt :klonk, vid start. Jag började bygget kl 15 och var kl l 1 på natten, då hade jag borrat lådan och skrivit programmet samt testkört!
Undrar om jag gjorde ngn tråd om den?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av ghu »

Du kan ju göra en ful temporär snabblösning och sätta en timer mellan vägguttaget och kylen.
30 minuter på ,30 minuter av brukar fungera OK på äldre kylar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Så här såg mitt termostatbygge ut, till det andra kylskåpet. Enligt de nya ägarna till huset är det fortfarande i drift :)
20150824_213237.jpg
20150824_010009.jpg
20150824_005113.jpg
Angående kylen jag pysslar med nu:
Hittade en justerskruv baktill på termostaten, verkar ställa någon slags fjäderförspänning, men jag kan inte få den att slå av även hur jag trixar med justerskruven. Jag kan få kontakten att slå av om jag delar på termostaten och trycker ned fjäderplattan med tummen. Krävs en hel del kraft!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Palle500 »

Skruven ställer oftast intervallen när termostaten skall slå på/av. Den skall du inte röra! Är fabriksjusterad.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av MiaM »

Om jag fattat rätt så innehåller dessa termostater ett media som expanderar/krymper baserat på temperatur, och trycket på mediat styr i sin tur termostaten. Så att du såg nåt som läckt visar rätt tydligt var den gått sönder.

Som gravt sidospår så finns/fanns även denna typ av givare för vattenburna element. En grej som ser ut som en elektrisk termostat med förvuxet reglage som man monterar på väggen, och denna "tråd" går sen till en mojäng som monteras där termostat normalt sitter på den typen av element.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Provade timertricket (30min på, 30min av) och startade igång kylen igen idag på förmiddagen. Nu blir inte kylen kall längre :(
Kompressorn går, men förångaren i kylen blir knappt kall och termometern jag lade in visar 24 grader efter en hel dag i drift .. så .. det blir varmare i kylen än utanför. Tyvärr verkar det som om kompressorn tog skada av att stå igång någon månad eller så?? Köket är byggt på 60-talet, så man har byggt skåp omkring kylen. Går sådana kylar över huvud taget att köpa idag? Den måste ju klara en viss form av inbyggnad, inte behöva stå helt fristående för att få nog med luftcirkulation. Inyggnadkylar har jag sett att det finns. Även bänkmodeller, vilka troligen finns i rätt mått, men frågar är om de klarar stå inklämda i köksinredningen.

Finns en plan B och det är en kyl i samma format och som står i ett hus jag vet skall rivas till sommaren, känner ägarna och jag fick ta det. Passar in åldersmässigt med resten av huset.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av MiaM »

Nej, otur, synd :(

Antar att du tänker på att äldre kylskåp har ventilationsgaller nedtill och upptill? Tror att den moderna lösningen är att ha galler dels vid sockeln under nedersta skåpet och dels ovanför översta skåpluckan. Om det finns mellanrum mellan vägg och baksidan av skåpen ovanför/under kylen så kan du kanske efterhandsmontera denna typ av ventilationsgaller.

Om det inte finns nåt utrymme för luftflöde så får du kanske modifiera skåpen ovanför och under kylen för att kunna leda luftflöde där.

Eller om det går så kanske sätta galler på sidan av skåpet som kylen står i.

Den kyl du eventuellt kan få ta av nån annan låter ju annars som en utmärkt grej.

P.S. om kompressorn dog men köldmedlet inte läckt ut så kanske du kan sälja den du har till nån som behöver denna gamla typ av köldmedel. Bättre än att "sopgubbar" hanterar allt ovarsamt på återvinningscentral eller liknande.

Sextiotal är väl det mest otydliga gällande hur kök är byggda. Det kan dels vara klassiskt som kök var gjorda förr, men det kan också vara gjort som ett nytt kök är idag med färdiga moduler. Modulsystemet som folk brukar tro är en IKEA-grej togs fram via statlig forskning för att optimera husbyggandet och det var väl i miljonprogrammet det slog igenom först men slog snabbt igenom även för enfamiljhus osv.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Kompressorn brummar ju och låter som vanligt, så jag undrar om påfrestningen i att gå så länge fick något att brista så att köldmedia läkte ut? I början provade jag lite olika saker och hade kylen avstängd kortare perioder, då blev den ändå kall när man startade den igen. Det verkar som om den gav upp helt när jag haft den avstängd länge nog för att allt skulle bli rumstempererat.

Ja precis, jag menar att kylen har ventilation upptill och nedtill. Det verkar som om det är monteringsdetaljer som följde med kylen och jag vet inte om det konceptet finns idag.

Det är precis det där att börja modifiera skåpen osv som jag vill undvika, har verkligen inte tid med ytterligare ett projekt. Jag åker kanske och hämtar plan B kylen på en gång, vi får se.
Skriv svar