Första lagret är inte solid.

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

Hej.

Köpte för några veckor sedan en Raise3d Pro3, jo, den var alldeles för dyr :shock:

Den fungerar i stort sätt jättebra, förutom att dom satt in fläktar som låter som ett mindre reaplan. (Ska se om jag kan byta någon av dom mot Noctua). Tyvärr 24V fläktar.

Det som inte blir bra är första lagret. Verkar som om mängden plast är för lite. Finns en del inställningar i Ideamaker (First layer settings) Flowrate mm, mm, men inget av dom verkar påverka utskriften.

Har någon här på forumet någon ide vad som ska ställas in. Som sagt förutom detta fungerar den kanonbra.

20221117_135929.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av Bobbox »

Min första tanke är att den fysiska nozzlen är mindre än programmets nozzle.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av svanted »

justera upp plattan.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av oskars »

Ja det ser ut som att bädden är kalibrerad eftersom det är mer tillplattat högre upp i bilden än längre ner.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror också att du skall titta på plattans kalibrering och flathet. Uppe är det väldigt kompakt, medan det är svagt till höger.
Jag antar att du är medveten om att första lagret blir ganska randigt, skall dock aldrig vara genomskinligt som ett galler.
Randigheten fixas i lager 2. Så min uppfattning är att nere till vänster är det inte så dumt....
Vad har du för typ av skrivarplatta?
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

Hej, jo jag tänkte detsamma. Har kört deras kalibreringsprogram och resultatet blir lika. Det har inte heller någon betydelse om jag flyttar objektet i X/Y led.

Ju det stämmer att precis i början blir det bättre, men sedan blir det lika på alla utskrifter.

Ska testa med lite högre temperatur och se vad som händer. Jag kör inte med Raise3d:s egna filament, men för övrigt ser det bra ut, även övre lagret.

En annan utskrift:
20221117_173350.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av oskars »

Aha okej!

Vad kör du för temperatur, material och hastighet? Tjocklek på nozzlen etc? :)
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

PLA, 3D prima value och Raise3d:s som följde med. (205 grader, Nozzle diameter, 0.4mm)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av tecno »

205°C kan vara lite kallt, detta är individuellt från skrivare till skrivare.

Kör ett temperatur torn så du kan bedöma vilken temperatur är bäst för just det filamentet.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

Tjohooo. Hittade problemet :-)

Jag hade ändrat y-led global offset istället för z-led. När jag satte ned det till -0.15 så blir utskrifterna kanon. Ändrade temperaturen till 210 för Prima Value filamentet också.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har tittat på dina bilder med rejäl förstoring.
Ibland verkar strängen som den lägger ut få stopp i munstycket. Den blir olika fet vid en ordinarie diagonalkörning. Kan vara för låg temperatur, men även något skit i munstycket .
Sedan något annat som gör mig konfunderad, på en ren diagonalkörning är höjden och "fetheten" på strängen bitvis olika om den går från ena hållet, eller det andra. Saker som jag kan tänka mig för detta är att din skrivare inte är helt hundra monterad i rakhet, glapp osv. Än sträng som läggs från vänster till höger skall i rimlighetens namn vara lika en sträng som läggs från höger till vänster.
Sitter munstycket med dess vagn absolut vinkelrätt mot skrivplanet?
Oavsett vem som monterat skrivaren, fabrik eller du eller båda, hade jag tagit fram skjutmått, vinkelhake m.m. för att kontrollera att allt är hundra monterat och glappfritt i hjul. Att portalen är fullständigt rak och allt är i linje och det som skall vara 90 grader verkligen är 90 grader.
Är hjulens glapp lika, d.v.s. glappfritt med samma friktion i samtliga om du vrider enstaka hjul med fingrarna.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

Hej, jo som jag skrev, när jag skruvat på rätt parametrar i ideaMaker, så blir resultatet riktigt bra.

Första lagret är inställt till att bli 0.3mm. Skrivaren lägger till ytterligare 0.12mm som säkerhetsmarginal (enligt info på raise3d:s forum). En rekommendation är att kompensera för detta
alltså ändra Global Offset till -0.12 i Z-led. Jag hade tyvärr ändrat fältet bredvid (Y-led ) till -0.12mm. Jag ökade också flow-rate till 110% för första lagret och höjde temperaturen till 210 grader för Prima Value filamentet.

Skrivare är ju som sagt färdigmonterad från fabrik och det finns inte mycket att "skruva" på mer än ev grovjustering av byggplattan. (precis vad jag var ute efter)

Jag upptäckte att efter många års utskrifter med Creality 3D Pro att jag fick göra om cad-filerna lite. Med den nya skrivaren blev hålen lite för stora, resp lite glapp (låda/lock).

Det berodde på att Creality inte har/hade samma precision som den nya. :evil: Med Creality fick jag lägga på några 10:ndelar medan med Raise3d blir det exakt vad jag angivit i Inventor.
Det kan ju också vara en inställningsfråga för Creality skrivaren, så inget negativt om den. Den har verkligen varit en arbetshäst under många år med mycket lite problem vid utskrifterna.

Ska testa idag med ABS och se hur det blir.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av svanted »

bed levelling är alltid en mekanisk inställning, man måste fram med verktyg och justera bädden plant.
har du gjort det?
det finns säkert någon beskrivning från tillverkaren hur det ska gå till.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Första lagret är inte solid.

Inlägg av pstrand »

Hej, jo jag vet efter att ha haft en Creality CR-10S Pro.. :mrgreen:

Det är vad jag kan se gjort från fabrik och vad jag kan se efter att ha kört dom inbyggda initiala kalibreringsprogrammen, bed leveling, så är den riktigt bra utan några justeringar.

Det finns en grovinställning, men inget som jag behöver skruva på. :-)

Annars finns det inte så mycket att skruva på i skrivaren.
Skriv svar