T: Adapter till vevaxel

Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Halloj!

Så jag har en elkonverterad Piaggio Ape vars modifierade axel som ansluter den nya borstlösa motorn till originaldifferentialen var lite underdimensionerad och slets av på grund av olika anledningar. Nu söker jag en ny bättre lösning och fått lära mig att jag borde ju så klart använda en krysskil som det faktiskt finns spår för på vevaxeln. Innan satt där bara två setskruvar.

En video som förklarar mina behov bättre :rofl


Jag vill kolla om det finns någon här som är intresserad och har tid att hjälpa mig att tillverka en ny bättre variant. Jag gjorde en CAD-ritning som försvann så jag blev lite sur, men här är en halvdan skärmdump som jag har kvar. Självklart är den ofullständig så jag behöver ju göra en ny ritning ordentligt om vi skulle komma överens om något.
Skärmavbild 2022-11-14 kl. 13.02.48.png
Röda delen är den som ska tillverkas. Gula delen ska bara modifieras för att enkelt kunna svetsas ihop med den röda. Den röda delen ska kunna monteras på följande vevaxel (vevaxeln är 47mm lång, 22mm diameter) på min motor:
Skärmavbild 2022-11-14 kl. 13.09.37.png
Krysskilspåret är väl det kanske som inte varje person med svarv har. Men kanske övriga delar går att ordna och så kan jag på något sätt ordna med krysskilspåret själv :D Man får vara lite kreativ. Jag kan bistå med material om det behövs.

Pris: Ingen aning. Vad tycker du?

/ Oskar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Uttis »

En stum axel blir nog inge bra, nånting i mellan motor och diff som klarar lite snedställ (knut, klokoppling, hardyskiva) funkar nog bättre.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av malman »

Halvfabrikatalternativ.. typ bygga på färdiga axelkopplingar för att slippa tillverka kilspåret.. :)

https://www.remlagret.se/products/1108- ... gKq8PD_BwE
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Uttis skrev: 14 november 2022, 19:05:04En stum axel blir nog inge bra, nånting i mellan motor och diff som klarar lite snedställ (knut, klokoppling, hardyskiva) funkar nog bättre.
Okej, tack för tipset!! Denna kopplingen ser ju riktigt lovande ut:
Skärmavbild 2022-11-15 kl. 08.42.42.png
Ovan koppling kostar cirka 2000kr vilket ju är ganska saftigt. Alternativet är att gå på samma typ av koppling som inte är lika kompakt.

Så här monteras motorn till diffen (när motorn är montera på röda delen, så bultas den även fast i ställning av fyrkantstål som är bredvid)... Jag är oerfaren, men tycker att monteringen av motor känns riktigt stum, och då borde också kunna tillåta en stum koppling? Vad tycker du?
Skärmavbild 2022-11-15 kl. 08.41.50.png
malman skrev: 15 november 2022, 01:21:36 Halvfabrikatalternativ.. typ bygga på färdiga axelkopplingar för att slippa tillverka kilspåret.. :)
Jag älskar idén och har varit inne på det också :D Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av jihe »

Med det där primitiva, men ändå stumma, fästet vill jag påstå att flexkoppling är helt nödvändigt. Hade motorn suttit i gummikuddar hade det kanske gått att förhandla bort.

Men det borde finnas billigare än 2 000 kr. Har du kollat Aliexpress?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jo det gör det. Men röda röret har bara en innerdiameter på typ 50mm. Så riktigt svårt att få plats med något. Men har hittat denna nu som har en ytterdiameter på 45mm, så borde fungera.
Skärmavbild 2022-11-15 kl. 10.38.52.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Är det klämkoppling på den också?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Nej, det är de inte. Så på motorns vevaxel så får jag väl se till att shimma med något om det skulle glappa. Det finns en setskruv på kopplingen också enligt bild.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av danei »

En elmotor har ingen vevaxel. Det där är väl dessutom utgående axel från växellådan?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

danei skrev: 15 november 2022, 10:56:50 En elmotor har ingen vevaxel.
Nehe, "pinne som sticker ut då"? :D
danei skrev: 15 november 2022, 10:56:50 Det där är väl dessutom utgående axel från växellådan?
Det har du helt rätt i, ja! Axeln på motorn kommer ut från motorns planetväxel. Ja! :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

säter skrev:Är det klämkoppling på den också?
För att spinna vidare på detta. Du måste ha krysskil i kopplingen, är det detta med rätt mått i kinakopplingen?
Sen måste du nog ha klämkoppling som säter säger. Bara dra åt med en/två stoppskruvar hjälper inte det kommer ovillkorlig att röra lite på sig som på sikt ger haveri.
Sen ser inte din utgående axel från motorn speciell fin ut och du kan inte shimsa glapp mellan axeln och kopplingen om det är det du menar med att du får shimsa om det behövs.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Tog två mått nu för att visa skicket på axeln. Tycker inte det ser så himla illa ut :)

Skulle väldigt gärna slippa klämbussning. Jag måste bygga om hela anslutningen mellan motor och diff annars. :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Ok på din första bild såg axeln rätt sårig ut. Hur du än gör så kommer det att röra sig mellan kopplingen och axeln.
För att miniminera detta problem måste du ha bra tolerans på krysskilen och toleransen mellan kopplingen och axeln. En liten stoppskruv orkar inte hålla emot för momentet som skapas vid gaspådrag och motorbroms.
Jag skulle nog gänga för fler stoppskruvar för att få bästa friktionen/spännkraft mellan ytorna.
Men börja med att försiktigt ta bort all skador på axeln. Endast avverka höga punkter ingen negativ avverkning så du får oval axel.
Rensa även kilspåret.
Sen är nog mättoleransen med ditt skjutmått max 5 hundradelar, men för differansmätning av tex axelns rundhet kan det prestera bättre.
För att få plats med större koppling än rörets diameter på 50 mm så kan man ju montera motorn med distanser mot flänsen om man inte kan svarva en adapterplatta.
Du kan även kapa av den gängade biten på motorn och gänga invändigt tex M8 för att dra fast kopplingen med en skruv.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 Ok på din första bild såg axeln rätt sårig ut. Hur du än gör så kommer det att röra sig mellan kopplingen och axeln.
För att miniminera detta problem måste du ha bra tolerans på krysskilen och toleransen mellan kopplingen och axeln. En liten stoppskruv orkar inte hålla emot för momentet som skapas vid gaspådrag och motorbroms.
Okej, förstår. Tack!

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 Jag skulle nog gänga för fler stoppskruvar för att få bästa friktionen/spännkraft mellan ytorna.
Ja men detta är en bra idé. Det är något jag i alla fall kan åstadkomma själv med dom verktygen jag har hemma. Borde jag också plana ut på motoraxeln där setskruvarna skruvas mot?

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 Men börja med att försiktigt ta bort all skador på axeln. Endast avverka höga punkter ingen negativ avverkning så du får oval axel.
Rensa även kilspåret.
Jag har ingen svarv, men kan iaf försiktigt fila av förhöjningarna runt kilspåret! Tack för tipset!

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 Sen är nog mättoleransen med ditt skjutmått max 5 hundradelar, men för differansmätning av tex axelns rundhet kan det prestera bättre.
Japp, skjutmått från Clas Ohlson så det har väl kanske inte så hög precision.

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 För att få plats med större koppling än rörets diameter på 50 mm så kan man ju montera motorn med distanser mot flänsen om man inte kan svarva en adapterplatta.
Jag gillar denna idén, men jag har tyvärr inget mer utrymme i djupled för denna operationen.

Palle500 skrev: 15 november 2022, 12:40:34 Du kan även kapa av den gängade biten på motorn och gänga invändigt tex M8 för att dra fast kopplingen med en skruv.
Också en rätt bra idé. Man skruvar fast den med typ en bricka? Eller en skruv med väldigt bred skalle kanske.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Du behöver inte fasa av för stoppskruvarna. Använder du riktiga (härdade) stoppskruvar och drar åt dom en gång för alla med en kvalitets insexnyckel. Då får du deformation i axeln av stoppskruvens skålform som håller bättre än en lite felplacerad (vinkelfel) avfasning. För du har ju krysskil förutsätter jag.

Att gänga invändigt i axeln kräver en ordentlig bricka (tjock) som spänner kopplingen mot bakre avfasningen. Men detta kräver nog lite maskiner för att fixa utrymme inuti kopplingen för skruv och bricka.
Skriv svar