Var kilarna för låga?
T: Adapter till vevaxel
Re: T: Adapter till vevaxel
Näää höjden antar jag är okej. Men djupet… vet inte hur jag ska beskriva du ser på filmen hur jag gör den fram å tillbaka lite i djupled. Eller iallafall vad jag anser är djupled!
Re: T: Adapter till vevaxel
Hehe. Ja. Jo! Kilen är för kort! Eller snarare. Den är kortare än spåret.
Re: T: Adapter till vevaxel
Max 1 mm skulle jag säga. Det är inget problem. Problemet är att den glappar i sidled några hundradelar, kanske 5 hundradelar.
Jag trodde min Karlebro tog upp axelkopplingar, men icke!
Vill veta hur bra man kan överföra moment på en klämkoppling innan den börjar slira. Och om vilken yta på axeln som är bäst.
Jag trodde min Karlebro tog upp axelkopplingar, men icke!
Vill veta hur bra man kan överföra moment på en klämkoppling innan den börjar slira. Och om vilken yta på axeln som är bäst.
Re: T: Adapter till vevaxel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
T: Adapter till vevaxel
Har kollat litet på Rotex 24.
Jag skulle välja TB1 på båda halvorna och axeldiameter 22 på båda. Svarva ned 25 mm slutväxelaxeln en bit till 22 mm.
Sen är bredden l1:l2 22 mm och då din motoraxel är 22,5 blir detta utmärkt.
Den ser ut att ha kilspår enligt DIN 6885 och upp till och med axel 22 använder kil 6 x ? mm så det borde duga med dina köpta kilar.
Sen är klämskruvarna tumgängade 1/4" så du behöver en insex i tum till dessa.
Skulle man vilja så går det att slicka av någon mm på kopplingens ytterdiameter för att matcha röda struten.
Kapa, svarva inget innan du har kopplingen i handen och kan dubbelkolla att allt stämmer!
https://www.ganternorm.com/uploads/tx_r ... 5-1_01.pdf
Edit korrigerat text efter nya måttuppgifter på motoraxelns djup 22,5 mm.
Jag skulle välja TB1 på båda halvorna och axeldiameter 22 på båda. Svarva ned 25 mm slutväxelaxeln en bit till 22 mm.
Sen är bredden l1:l2 22 mm och då din motoraxel är 22,5 blir detta utmärkt.
Den ser ut att ha kilspår enligt DIN 6885 och upp till och med axel 22 använder kil 6 x ? mm så det borde duga med dina köpta kilar.
Sen är klämskruvarna tumgängade 1/4" så du behöver en insex i tum till dessa.
Skulle man vilja så går det att slicka av någon mm på kopplingens ytterdiameter för att matcha röda struten.
Kapa, svarva inget innan du har kopplingen i handen och kan dubbelkolla att allt stämmer!
https://www.ganternorm.com/uploads/tx_r ... 5-1_01.pdf
Edit korrigerat text efter nya måttuppgifter på motoraxelns djup 22,5 mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Palle500 19 november 2022, 22:13:02, redigerad totalt 1 gång.
T: Adapter till vevaxel
@Oskar kan du mäta om dessa mått?
Speciellt bredden på den delen av axeln som är 22 mm?
Det du anger som 18 kanske menas kilens längd?
Speciellt bredden på den delen av axeln som är 22 mm?
Det du anger som 18 kanske menas kilens längd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
God morgon!!
Gick ner å mätte lite nu! Ska svara ordentligt till dig, men här kommer lite bilder först.
Biten på axeln du menar är 22.5mm så det är ju himla bra.
Gick ner å mätte lite nu! Ska svara ordentligt till dig, men här kommer lite bilder först.
Biten på axeln du menar är 22.5mm så det är ju himla bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Jepp! och nu kom snön så det går ändå inte att dra ut och åka (om jag inte monterar snöskor på den). Så blir väl bra. Då finns det tid att ta det lugnt och göra rätt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: T: Adapter till vevaxel
Det är viktigt att motorn linjerar med slutväxeln. Både i centrum och parallellt. Om centrum hamnar fel så kommer axeln att wobbla.
Centrum får du fram genom att centrera rörets slutväxelända i en svarv, på en adapterplatta sen kan du svarva till en styrning för det grövre röret.
Jag antar att röret är ursvarvat så att det passar (centrerar) på slutväxelns fläns?
Är svårt att beskriva med ord men se gröna pilen.
Centrum får du fram genom att centrera rörets slutväxelända i en svarv, på en adapterplatta sen kan du svarva till en styrning för det grövre röret.
Jag antar att röret är ursvarvat så att det passar (centrerar) på slutväxelns fläns?
Är svårt att beskriva med ord men se gröna pilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.