Symaskin pedal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Hej!

Har köpt en äldre symaskin (Husqvarna CB-N) från 40-talet.
Efter att ha smörjts upp och fått maskinen att rulla lätt, så kopplades motorn in (rem) och allt var frid och fröjd, tills det började fräsa och bubbla i pedalen. Öppnade och såg där en kondensator som hade börjat "smälta" och av modell 0,05 uF 250 V samt 2,2 MHz, 60°C samt ett namn Leclanchés?
Vart hittar jag en ny och vad bör jag veta om det inteäffade? Kan motorn ha skadats?

Tack på förhand
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Symaskin pedal

Inlägg av SM4UKE »

Ett vanligt problem med kondensatorer i äldre saker. Ofta är de inte hermetiskt täta och det kommer in fukt som bryter ner isoleringen där inne.
Du hittar säkert något passande på Electrokit eller Elfa. 0,05 uF finns inte längre, det är 0,047 uF (=47 nF) som gäller. Se till att ersättaren minst
har samma spänningstålighet. Det har nog inte hänt något med motorn. Däremot bör du nog kolla om det sitter någon avstörningskondensator
vid motorn. I så fall bör den också bytas som förebyggande åtgärd.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Tack ska du ha SM4UKE för snabbt svar. Då ska jag försöka göra som du skriver och hitta en som passar därifrån :-)
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Fick problem direkt. Det finns ju mängder av olika sorters kondensatorer? Vilken ska jag välja? Är väl en modernare variant som gäller?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Symaskin pedal

Inlägg av breflabb »

En bild på den gamla så löser vi problemet :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Marta »

Du skall ha en 47nF X2 kondensator.

X2 är viktigt, det betyder att den är godkänd att tåla elnätets 230V växelström samt lite andra viktiga egenskaper.
Det finns många som är märkta 250V, men det betyder likström och de kommer att gå sönder.

Skall det bytas kondensatorer i motorn som är anslutna mot dess hölje så _måste dessa ovillkorligen_ vara av typ Y2. 4700pF = 4.7nF är det vanliga här. Det är bokstavligen dödsfarligt om sådana blir fel.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Tack för svaren. Här kommer lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32782
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEN HÄR ska funka.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Marta »

Den som huggis länkat till är alldeles utmärkt, men den måste installeras av någon som vet vad hen gör. Extra viktigt om pedalen har en metallplatta på undersidan.

Den gamla är en oljeimpregnerad papperskondensator. Kladdet som kommer ut från den är synnerligen onyttigt och kan innehålla PCB och andra obra ämnen.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

:bravo:
Stort tack för en imponerande hantering och hjälp i min fråga Marta, Huggbävern, SM4UKE m.fl.
Var väldigt skeptisk till den bubblande massan där Marta så jag tvättade mig x antal gånger och torkade rent.
Kommer återmontera med en bra skarv den nya kondensatorn då jag klippte av nära så jag slipper löda.
Än en gång...tack så mycket.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32782
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett tips till. istället för att köpa EN ENDASTE konding och betala frakt, expeditionsavgifter och annat, kan du efterlysa en sådan konding på forumet och chansen är nog ganska stor att någon skickar dig mot billigaste brevportot.
Jag letade men har inget som funkar.

jag tvättade mig x antal gånger
Klokt! Elektronik är skitigt. Oljor och skit i komponenter kan vara riktigt otrevligt och när man lött med tenn/bly rekommenderas en handtvätt innan man drar i sig ett gäng wienerbröd (och slickar fingrarna sen).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Marta »

Utan lödning är det nog tyvärr omöjligt att montera kondensatorn på ett godtagbart sätt. Kanske någon här på forumet bor i närheten och kan hjälpa Dig om Du berättar i vilken stad Du bor.

Pinnarna på den nya kondensatorn är så korta och hårda att bara tvinna ihop trådarna är ogörbart. Tvinnade trådar är för övrigt i princip aldrig acceptabelt. Nätspänning är farligt och bör utan undantag hanteras korrekt.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Huggbävern, jag gjorde Precis som du trodde, men beställde två iaf. ha ha ha.
Marta, jag ska se till att få hjälp om jag inte kan löda själv och som sista utväg kommer jag be någon här 🙂
Alltid bäst att kontakta proffs om man inte kan eller vill lära sig. Men min ambition är att löda fast två trådar och skruva fast den ena som var så innan och sen löda den ena.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32782
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskin pedal

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dra krympslang över trådar som är blottade eller åtminstone skala en gammal kabel och dra den isoleringen över.
Talgoxen
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 november 2022, 22:04:52

Re: Symaskin pedal

Inlägg av Talgoxen »

Åter igen tack!

Det verkar fungera :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar