Vad heter plasten och var köper man?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Den sortens lite segare cellplast som ofta används som förpackningsmaterial för elektronik? Den är segare än frigolit, men inte så mjuk som skumplast. Skulle behöva skivor, ca 25mm tjocka.

Använder till att förpacka fördigmonterade HPDisk-kort. Har litet som kommit i andra förpackningar. Skär ut ett hål som passar för kortet och lägger en styv kartongskiva på var sida. Hela härligheten får inte vara tjockare än 30mm för att gå som brev.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av sodjan »

I alla fall i Sverige togs portotillägget över 30 mm för "skrymmande" bort för något/några år sedan.
Idag inkluderar alla brevporton även skrymmande.
Det är väl så att nästan alla "brev" idag från privatpersoner innehåller tradera eller blocket varor...

Men, har för mig att du bor på Åland... ☺️
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Japp och det är de internationella reglerna för brev som gäller då jag sänder över hela världen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av sodjan »

OK. Då har Finland lite annorlunda regler än dagens svenska.
Postnord har idag bara ett porto för "brev inrikes" och ett för "brev utrikes" och det är samma maxmått i båda fallen.
"Längd: max 60 cm. Längd + bredd + höjd: max 90 cm.".
De har även slagit ihop de tidigare "EU" och "Resten av världen" till enbart en "Utrikes" kategori.

Men angående packningsmaterialet, ibland används något som verkar vara expanderat/gjutet direkt i kartongen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Ett brev är skrymmande då det är större än ett vanligt brevinkast. Det vill säga när kortaste sidan är över 25 cm, eller den längre sidan är över 40 cm och/eller när brevet är tjockare än 3 cm.
Posttaxa 2022

Så de kort jag skall sända till England i morgon kostar 14,20€. Rekommenderat
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan det vara en skiva som heter XPS? Den är lite "biffigare" än frigolit. Jag köpte på Byggmax: https://www.byggmax.se/cellplast-xps300

Det finns också en skön historia som påminner om frigolit men är mer "plastig" och smular inte heller. Vet inte vad den heter men jag har plockat på jobbet när den kommit som packmaterial, men jag lagrar mina IC itryckta i sådana skivor )med alufolie).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Blå frigolit. Kallas "Solimate" här och används för att isolera grunder här. Vi har använt bitar för att testfräsa krejer i CNC--fräsen. Men det är inte den jag tänker på.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av Pucco »

Sök på emballageskum eller specifikt cellpolyeten.
Är det sånt här du söker. https://www.nefab.com/sv/sverige/forpac ... lpolyeten/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Ser ut att vara åt det hållet ja!

Men :(
Nefab säljer till företag och offentlig sektor. Minsta ordervärde 5000 kr.
Verkar vara ett återkommande tema :) https://www.rajapack.se/fyllnads-och-sk ... _9118.html

Tror att typ en skiva räcker ganska länge för mig :)
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av Joe »

Liggunderlag är i cellpolyeten.

Se även: viewtopic.php?t=103122
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av Fortran »

Flygfyren har.
Jag tror den jag köpte är 25-30mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Å katten! Skall kolla med dem. Flygfyren här hemma, således?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av Fortran »

Ja stållagret. :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av AndersG »

Var via, men de hade tyvärr slut och visste inte om de skulle få in mera.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vad heter plasten och var köper man?

Inlägg av E Kafeman »

förpackningsmaterial typ PE (polyetylen) plastskum använder jag när jag skicka tyngre instrument, typ 19" instrument 20-50 kg.
Det finns i av försäkringsbolag specade kvaliteter vad gäller bärighet, densitet aoch chockabsorberande egenskaper relativrt det man fraktar.
En för hård eller för mjuk PE och g-krafterna ökar på innehållet när instrumentet tappas från lastbryggan.
Likande skum kan du kanske hitta i sopcontainern bakom någon TV-butik, eller fråga, de brukar vara glada att bli av med sådant.
Vid ett tillfälle när jag behövde lite styvare PE, nära på stumt, fick jag det gratis från butik som sålde utombordare då sådana ibland är förpackade i PE.
Vissa som jag skickar till kräver att PE ska var ESD-säkert, vilket oftast är rosa-färgat.

Här är några varianter https://www.pregis.com/us-solutions/by- ... laminated/

Är det ett lätt kretskort utan tyngre laster påmonterat brevpaketerat så är kanske mer värt med böj-marginaler/skydd.
Kretskortet i ESD-påse och sedan några varv bubbelplast runt påsen som seddan förpackas i en rymlig wellpapp-kartong ger deformations-zoner.
Vid något tillfälle har dessutom två korta vp-rör fått ingå i förpackningen. Finns från 10 mm och upppåt. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... or-009188/

Vill man förstärka böjskyddet och ge mottagaren en liten överraskning så kan detta förstärka förpackningen:
https://varuhus1.se/bricka-carl-larsson ... erfonstret
Detta gäller särskilt till norra USA där svenkanknytning är vanligt och inte sällan har sådan förpackning lett till fler affärer.

Det är inte alls så tokigt som det kan verka, tvärs om så kan det bli ännu tokigare.
I USA kan man t.ex. sälja dessa djur: https://www.etsy.com/il-en/listing/1203 ... ooden-dala
Skriv svar