Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Berätta om dina pågående projekt.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Jag tänkte fräsha upp min gamla rörradio. Status nu är att det går att ratta in några FM-stationer men efter några minuter försvinner dom. En del knaster vid vågländgsknappar. Skalbelysning är dött.
Tänkte börja med rengöring. Duger vilket kontaktspray som helst? Tips och tricks?
Jag har läst att man ska byta kondensatorerna. Det ska vara elko, rätt?
Vad mer ska man göra/byta om detta inte räcker?
På sikt ska jag även bygga in en BT-mottagare. Har sett några filmer så det kanske går bra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
Det skulle underlätta åtskilligt om du berättade vilken modell det handlar om och hur mycket du själv kan och vet om att arbeta med rörbestyckade pjäser.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Det är en Neckermann Brilliant. Vet ej om den fanns i Sverige men jag tog med den på 80-talet från Tyskland. Se här:
https://www.radiomuseum.org/r/neckerman ... 82120.html
Löda elektronik har jag gjort i min ungdom men vet bara lite om rörradio.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Glenn »

Finns ju jäkligt smidiga och billiga BT-enheter avsedda för inbyggnad som i princip bara har +5V och linjeutgång, jag har moddat in en sån i en bilstereo och det fungerade riktigt bra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av hcb »

Tack!

Om det är "E"-rör (6.3V glödspänning) i den har den en nättransformator vilket gör det betydligt säkrare att arbeta med den. (Till skillnad från "allspänningsapparater" där chassiet var förbundet till ena branschen i nätet.)

Jag har inte så mycket klokt att tillföra just nu annat än att man skall låta bli att försöka "trimma" radiodelen om man inte vet exakt vad man gör.

Knaster och glapp i knappsatsen hade jag försökt avhjälpa genom att motionera dem, eventuellt med någon form av elektronikrengöringsspray i små doser. Andra har bättre koll på vad som fungerar, men jag tror inte jag skulle använt 5-56 eller liknande.

För att felsöka radioapparater av det här slaget hade jag börjat i antingen audiodelen eller radiodelen och arbetat mig bakåt/framåt för att se var signalen försvinner. En liten audiogenerator hjälper i lågfrekvensdelen för att se att signalen tar sig fram till högtalaren.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Ska man byta bara elektrolyterna eller alla konningar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blåtand och Rö?(=?57¤&%#¤%¤#%/#/5807 kan inte finnas i samma mening, du ser ... :wink:

Rätt: elektrolyter kan med fördel bytas. Vill du ha kvar vintagelooken, gröper du FÖRSIKTIGT ur de gamla elektrolyterna och stoppar in en modern elektrolyt. Likaså, men kolla var de sitter, kan du byta gamla papperskondingar i tjära och byta mot moderna polypropylen t ex. Ha god koll på spänningarna och lägg dig helst 10-15% över spänningarna i maskinen. Har du 200V, kör på 250V och är det 400V, använd 450V på spänningståligheten.

Leta också efter trådar här på forumet där folk har fräschat upp gamla rörradioapparater - finns massa goda tips i dessa trådar. :tumupp:
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Jag har läst några av dom andra trådarna med stor beundran. Jag vill få en bra funktion och ett oförstört yttre utseende. Men utseende på konningarna inuti är inte så viktigt för mig. Är papperskonningarna dom som betecknas med två lika streck i kopplingsschema? Har för mig att elektrolyter har ett fett streck och ett ihåligt.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Leif_J »

Om ljudet försvinner efter en stund är troligtvis kopplingskondensatorn till slutröret (EL 84) kass och läcker så den bör du byta innan du slår på radion igen då du riskerar slutröret och/eller utgångstransformatorn. Har du gula elko kondensatorer så kan du räkna med att få byta alla.
När det gäller BT i rörradio kan jag bara rekommendera en Youtube-kanal som heter electronics old and new m. Caldeira. Han har gjort mycket för att lösa egenheter som blir med störningar och lågt ljud.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Glenn »

Det finns många standarder för komponentsymboler så det beror på vilket land och vilken tidpunkt (och tillverkarens preferenser) hur det är ritat, men polariserade kondingar (som elyter) är ju ritade på ett sätt så man kan skilja polariteten, exempelvis med ett "ihåligt" streck.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Leif_J »

Jag var visst inte inloggad på radiomuseum.org så jag fick bara en provbild men elektrolyterna är ritade med ett fyllt och ett "ihåligt" streck och jag får c413 till att vara kopplingskondensatorn, 0,01uf.
Vill tillägga att du har 2 kondensatorer innan primären på transformatorn, dessa måste bytas ut till säkerhetskondensatorer och någon annan hoppas jag vet bättre vad som krävs.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Dessa två konningar ska enligt schemat vara "5000". Är det 5000 uF eller nF? Vid den spänningen (240 V/2) blir dom ju skitdyra. Vilken typ av kondensator ska jag köpa?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar nog kondingar.
De kondingarna kallas något i still med X- eller Y-kondingar och är under 1uF. De är där mest för att ta upp spikar till eller från apparaten. Och som jag nog nämnde, du kan inte välja en spänningstålighet EXAKT med den spänning du förväntar dig att hitta där.
Tittar du på Electrokit (https://www.electrokit.com/produkt-kate ... natfilter/), ser du kondingar på 275V och högre, välj sådana!
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Leif_J »

Det är nog pf och idag är nog 47 nf närmast om jag inte blandat ihop det. hade hoppas någon kvalificerad svarade men du skall ha en x, tror det skall vara x2 kondensator och jag tror att du kan sätta en mellan linjerna istället för att ha en på var linje och jord.
Man hade vanliga kondensatorer som skyddskondensatorer på den tiden för man hade inget annat men när dom blir gamla och börjar läcka blir det farligt.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Stopp! Glöm de där kondingarna.Finns de redan där så ta bort dem.
Sådana här skydds eller avstörningskondingar får numera vara max 5nF(=5000pF)

Byt kopplingskondensatorn så länge.Kan vara 0.01 eller 0.022 beroende på vilket Neckermann/Körting-schema man tittar på (schemat på rm är nämligen inte riktigt det rätta).Men kolla vad som sitter i just din apparat.
Skriv svar