Borra hål i stator (220v AC motor)

SuperNova
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 november 2022, 22:47:01

Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av SuperNova »

Hej!

Fick mig en funderare när jag skulle fixa till en maskin jag kom över. Tidigare ägare har slagit emot kopplingsdosan på motorn så denna har lossnat och gängorna är totalpaj.

Problemet är att man bara borrat och gängat i aluminiumhuset vars godstjocklek är typ 3-4mm. Innanför dessa hål sitter statorn (gissar att den är av den "laminerade" typen). Detta förklarar också varför skruven till jord-skon bara är halvt iskruvad och fladdrar runt.

Nu har jag inte rivit isär allt men jag antar att det blir ett helsike att få ur statorn (utan att skada den eller lindningarna) ur huset.

Gänga med botten-tapp? Brukar ju inte vara några problem men då godset är så tunt blir det knepigt. Gissar att jag får gå upp till M6 och det blir inte många varv i 3mm gods där detär tvärstopp bakom så att säga.

Så frågan är (äntligen):

Kan jag borra in i statorn några millimeter så jag kan gänga om hålet i huset?
Några uppenbara nackdelar? Speciellt om det är en laminerad typ vilket jag bara antar att det är på en modern motor.
Kan inte tänka mig att det skulle påverka funktionen och fälten i statorn men lika bra att dubbelkolla med er!
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av Prins Valiant »

En motor är en ganska massiv järnklump. Jag kan inte tänka mig att ett exempelvis M4 gänghål skulle störa magnetfältet på ett märkbart sätt. Vad jag däremot funderar på är ifall laminatskivorna skulle separera när du drar åt din skruv?
Kan du inte fästa dosan med ett rejält tvåkomponents superlim. Och i så fall kolla så att god jord finns förbundet mellan limmat hus och motorhus. Jord från motorhus kan du ju fixa var som helst från motorhuset.

Du kommer aldrig att kunna få ur statorn i en vanlig hemmamiljö. Det kan vara ipressat, men vanligtvis värmer man huset och trycker i statorn, en krymppassning.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av svanted »

det finns en anledning till att statorn består av laminat med isolering emellan, så jag tror att förlusterna ökar om man får en kortslutning mellan dessa.
nu är en skruv bara en liten sådan men iaf...
och längs periferin är det nog väldigt litet fält som passerar.
SuperNova
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 november 2022, 22:47:01

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av SuperNova »

Jag hade inte tänkt att gänga eller fästa skruven i statorn utan bara aluminium-godset.
Att jag borrar in lite i statorn skulle bara vara för att underlätta gängningen av aluminium-huset. Jag måste ju lixom igenom aluminium-godset med gängtappen för att få ut så många varv som möjligt då det är så tunnt.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av svanted »

ok, det påverkar knappast statorns funktion.
statorn går knappast att få ut, som någon skrev...
men du kan nog gänga in i den och låta skruven stanna i huset.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av grym »

en bild kan ge mer infallsvinklar

men man bör inte göra något med statorplåtar
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av Teknikern »

Plåtskruv i aluminiumhuset funkar, skulle du råka skada statorplåtarna lite när du borrar för plåtskruven så märks det inte på driften, det tål motorn.
SuperNova
Inlägg: 5
Blev medlem: 3 november 2022, 22:47:01

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av SuperNova »

Ritade en liten illustration.
Svårt att få till en bra bild så man ser in i hålen.
illustration.png
Som sagt problemet är att godset i aluminium-huset är så tunt så man måste hänga hela vägen om det skall hålla. Knappt så det räcker tycker jag.

Plåtskruv blir samma problem. Man kan ju försöka få skruven att starta och sen kapa den och fortsätta men det blir ändå samma problematik som att gänga...

Sen så blir det lättare mex en gängad stav (som det är original) då man först trär på kopplingsplinten, på med varsin mutter, sen trär man på kåpan och en varsin mutter till. Det är altså samma två gäng stavar som fäster kopplingsplinten och skyddskåpan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Borra hål i stator (220v AC motor)

Inlägg av grym »

borra på, det lär inte hända speciellt mycket, som sagt, man bör inte,men ju mindre motor ju mindre problem
Skriv svar