Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Skumt att kräva att elbolaget monterar en mätare med kundport men inget krav på att inte blockera möjligheten att använda den.

I förordningen nämns det inte. Det står bara att det ska finnas ett kundgränssnitt.

Bland remissvaren till ändringsförslag finns följande ”Ett par remiss- instanser, bland andra Konsumentverket och EDF, påpekade även att problemen med åtkomsten till elmätare i flerbostadshus måste lösas så att fördelarna som de nya smarta elmätarna förväntas föra med sig kan erbjudas alla konsumenter oav- sett boendeform.

Det är kanske inte uppenbart att nuvarande lagtext kräver det. Men krävs ett kundgränssnitt så har jag svårt att se det uppfyllt om det är blockerat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Glenn »

Nu minns jag inte var jag läst det, troligen var det i infotidningen jag fick när jag bodde i lägenhet (från hyresbolaget), och då vill jag minnas att det stod att kunden ska ha
möjlighet att läsa av elmätaren om det är MÖJLIGT, men om det inte är så pga att det är ett gammalt hus där mätarna sitter centralt så finns det undantag för det.

Det faller väl på sin egen rimlighet att man ska bygga om hela elsystemet i ett gammalt hus för att folk ska kunna läsa avelmätaren, som ju dessutom ofta kan fjärravläsas numera.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Det skulle ju kunna lösas med en ledning tex.
Det märks om det kommer förtydliganden om det i framtiden.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du egen undercentral i lägenheten? Finns det plats för denna:
Kjell&Company: 52104
Dock, det blir en hög kostnad, men ska man bo kvar en längre tid och är intresserad så….
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Vitsen med de nya elmätarna handlar ju om att spara pengar och energi.
Dra ledningar från källaren upp till varje lägenhet i ett gammalt hus skulle kosta tiotusentals kronor, därför gör man det bara på nybyggda hus.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Synesthesia »

Det finns 5V ut på kontakten på elmätaren så man skulle kunna driva något trådlöst med den, förutsatt att både hyresvärden och radiovågornas räckvidd tillåter det.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av ajje »

5 V matning ut från mätaren är inget krav enligt branschstandarden i Sverige.
De flesta har den men inte alla, jag vet att Kamstrups mätare inte kan spänningsmata kringutrustning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Glenn »

danei skrev: 3 november 2022, 10:01:24 Det skulle ju kunna lösas med en ledning tex.
Det märks om det kommer förtydliganden om det i framtiden.
Vem ska betala den enorma kostnaden att dra kablage till alla lägenheter för något som ytterst få är intresserade av ?

Jag skulle gissa att det är billigare att flytta mätarna in i lägenheten än att dra separat kablage för detta.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

mrfrenzy skrev: 3 november 2022, 11:48:36 Vitsen med de nya elmätarna handlar ju om att spara pengar och energi.
Dra ledningar från källaren upp till varje lägenhet i ett gammalt hus skulle kosta tiotusentals kronor, därför gör man det bara på nybyggda hus.
Sätter man inte elmätaren i lägenheten nu för tiden när de går att fjärravläsa och man inte behöver tillträde till lägenheten, dvs alla satt i ett vaktmästarutrymme så elbolaget kunde läsa av dem oberoende om hyresgästen var hemma eller ej?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

De ska fortfarande bytas ut var tionde år ungefär, det kostar dubbelt så mycket om man ska springa runt i en massa olika lägenheter, boka tider och komma tillbaka till de som inte gick att få tillträde till etc, precis som med villor ska nätägaren kunna byta mätare utan kontakt med de boende.

Det är krav att alla elmätare ska sitta i gemensamt utrymme i markplan eller källarplan.
Vid stora renoveringar kräver nätägarna att mätare som sitter i lägenhet flyttas ned till källaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Glenn »

I den lägenheten jag bodde i flyttades elmätaren upp från källaren till lägenheten precis innan jag flyttade dit.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Det jag skrev ovan gäller iaf de stora nätägarna https://www.vattenfalleldistribution.se ... regler.pdf

Kanske var det så att du fick elräkning från fastighetsägaren/BRF, eller någon liten lokal "Söderköpings El och Vatten AB"?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Glenn »

Nej, men jag vet ju inte hur det var innan flytten, det skedde som sagt precis innan jag flyttade in, skåpet märkt "ELMÄTARE" (i stencilfont) i källaren fanns kvar men stod öppet och tomt :)

Detta var ju får se.. jag flyttade hit 2012, och jag tror jag bodde där 6 år ? så kanske runt 2005 ?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av limpan4all »

Motsägelsefulla krav egentligen.
Den nya mätarlagen säger att slutkunden skall ha tillgång till mätdata utan att behöva gå via nätägaren.
Samtidigt så kan inga slutkunder som har sin mätare i fastighetens utrymmen kräva att få ansluta sig direkt till elmätaren.

Här ser jag en möjlighet för en produkt. Den skall helt enkelt ta alla mätdata (från "lösa" mätare i mätarutrymmet) och packa ihop dessa dessa från ett flertal elmätare, 4, 16, 32 eller ännu flera och kunna fungera som en webserver mot slutanvändare som vill se sina elmätardata.
Den borde inte behöva bli särskilt dyr att vare sig utveckla eller producera. Eventuellt med en lokal webansluten "portklon" så att slutanvändarna kan ha en egen "elmätarport" i sin lägenhet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av 4kTRB »

Hemma hos mig har de gjort något väldigt konstigt enligt mig.
Jag tog hit en elektriker på grund av att det luktade bränt i gaderoben där elmätaren sitter.

Han hittade inga fel och jag passade samtidigt på att fråga om det skulle gå
bra att sätta i en 10A passdel på en slinga som går till ett uttag på
utsidan (en bod vid altanen där frysen finns). Jo det gick bra efter att
ha kollat kabelarean 1.5 mm2 De flesta säkringar är på 6A.

Efter att jag kom hem från semesterrn så drog jag ur proppen men fryen funkade ändå.
Det visar sig att nu är en annan propp kopplad till frysen!!
Det finns någon typ av skåp ute i förråden på gaveln av huset där jag starkt misstänker
att kretsen till frysen går via.
Någon har varit där och kopplat om utan att veta vad de sysslar med.
Skriv svar