Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 3 november 2022, 11:48:36 Vitsen med de nya elmätarna handlar ju om att spara pengar och energi.
Dra ledningar från källaren upp till varje lägenhet i ett gammalt hus skulle kosta tiotusentals kronor, därför gör man det bara på nybyggda hus.
Nej, det skulle snarast kosta ett par hundra att dra en partvinnad kabel mellan plats för mätare och kopplingsplint för inkommande telefoni som näst intill ingen använder. Detta förutsätter att huset har någon annan form av bredbandsförbindelse. Den som är såpass intresserad att den vill ansluta sig till HAN-kontakten lär väl också vara händig nog att kunna ansluta sig på ledningen när den når lägenheten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Såvida du inte bor i en by där analog telefoni är nedlagt så äger Telia/Skanova dessa kablar fram till första jacket i lägenheten, det är inget man kan koppla in sig på.
"Ett par hundra" täcker för övrigt inte ens framkörningsavgiften för en elektriker idag.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Biker »

4kTRB skrev: 5 november 2022, 09:25:44 Hemma hos mig har de gjort något väldigt konstigt enligt mig.
Jag tog hit en elektriker på grund av att det luktade bränt i gaderoben där elmätaren sitter.

Han hittade inga fel och jag passade samtidigt på att fråga om det skulle gå
bra att sätta i en 10A passdel på en slinga som går till ett uttag på
utsidan (en bod vid altanen där frysen finns). Jo det gick bra efter att
ha kollat kabelarean 1.5 mm2 De flesta säkringar är på 6A.

Efter att jag kom hem från semesterrn så drog jag ur proppen men fryen funkade ändå.
Det visar sig att nu är en annan propp kopplad till frysen!!
Det finns någon typ av skåp ute i förråden på gaveln av huset där jag starkt misstänker
att kretsen till frysen går via.
Någon har varit där och kopplat om utan att veta vad de sysslar med.
De är ju bara o knipa käft så har du lite gratis ström.

Var nån som köpt ett hus på landet.

Halva kåken hade elmätare på sig o andra halvan gick på skogsbolaget som dom köpt av o ute i en mätare i skogen i en stolpe.

Dom missbruka det inte så men ändå men ändå , länge sen så o inte dagens sving med elpriser

Måste vatt nått gammalt med nått hus som inte fanns som låg kvar i abb
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 13 november 2022, 00:09:31Såvida du inte bor i en by där analog telefoni är nedlagt så äger Telia/Skanova dessa kablar fram till första jacket i lägenheten, det är inget man kan koppla in sig på.
Det beror på hur fastigheten byggdes. Visst, det är vanligt att Telia äger ledningen ända till första jacket men i vissa fastigheter så har byggaren dragit teleledningarna snarare än Telia.

Sidospår: Minns att jag läste om nån nybyggd rätt stor fastighet då telekommarknaden öppnades, som drog alla ledningar själva och sen begärde offert från Telia. Ingen rabatt. Sen begärde de offert från Tele2. Mycket billigare .

Dessutom, finns det något fall där Telia drivit process mot någon för att denne gjort åverkan på ledning före första jack på ett avslutat abonnemang? Jag misstänker att om Telia skulle processa mot en fastighetsägare så är det väl inte osannolikt att fastighetsägare i allmänhet kommer begära hyra av Telia för att husera deras oanvända kablage. Det vill nog inte Telia riskera, för resultatet skulle bli att Telia avsäger sig ägarskapet för detta kablage inne i byggnaderna och därmed förlora vad som kan komma vara en resurs i framtiden.
mrfrenzy skrev: 13 november 2022, 00:09:31"Ett par hundra" täcker för övrigt inte ens framkörningsavgiften för en elektriker idag.
Varför ta ut en elektriker för att utföra klenspänningsarbete? Förutom att elektriker inte är minsta garanti för att signalkablage ska bli rätt installerat så är det också att gå över ån för att hämta vatten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Glenn »

Hur många fastighetsägare skulle våga göra åverkan på telias kablar då ? ..knappast att rekommendera.

Sen är det väl inte så vanligt att det sitter ingående plintar i samma utrymme som elmätarna heller för den delen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av 4kTRB »

Biker skrev: 13 november 2022, 01:50:15
4kTRB skrev: 5 november 2022, 09:25:44 Hemma hos mig har de gjort något väldigt konstigt enligt mig.
Jag tog hit en elektriker på grund av att det luktade bränt i gaderoben där elmätaren sitter.

Han hittade inga fel och jag passade samtidigt på att fråga om det skulle gå
bra att sätta i en 10A passdel på en slinga som går till ett uttag på
utsidan (en bod vid altanen där frysen finns). Jo det gick bra efter att
ha kollat kabelarean 1.5 mm2 De flesta säkringar är på 6A.

Efter att jag kom hem från semesterrn så drog jag ur proppen men fryen funkade ändå.
Det visar sig att nu är en annan propp kopplad till frysen!!
Det finns någon typ av skåp ute i förråden på gaveln av huset där jag starkt misstänker
att kretsen till frysen går via.
Någon har varit där och kopplat om utan att veta vad de sysslar med.
De är ju bara o knipa käft så har du lite gratis ström.

Var nån som köpt ett hus på landet.

Halva kåken hade elmätare på sig o andra halvan gick på skogsbolaget som dom köpt av o ute i en mätare i skogen i en stolpe.

Dom missbruka det inte så men ändå men ändå , länge sen så o inte dagens sving med elpriser

Måste vatt nått gammalt med nått hus som inte fanns som låg kvar i abb
Gratis ström kan det väl inte bli bara för att slingorna bytt plats?
Elektrikerns som satte i 10A passdelen kollade och godkände att det var ok.
Nu går ju 10A-proppen på en slinga som han inte har godkänt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Biker »

Ah ,löste fel trodde en slinga låg utanför ditt skåp o mätare.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av 4kTRB »

Alla slingor går genom min elmätare men en slinga går genom väggen till utsidan (2 slingor tror jag annars skulle de ju inte gå att växla)
och alldeles ganska säkert till, som de sa på elverket, ett låst skåp.
Det knepiga är att de verkar inte vilja åtgärda det hela. Men enligt
försäkringsbolaget så räcker det med att jag varit i kontakt med elverket och beställt åtgärd.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av swesysmgr »

danei skrev: 2 november 2022, 18:50:41 Nej, mätaren är nätbolagets. Kravet på dem är att ha en mätare med en port åtkomlig för abonnenten. (Om det inte är en udda lösning med el debiterad via fastighetsägaren)
Så udda är inte den lösningen t.ex. har stora bolag som Wallenstam elen inköpt centralt och gemensamt.

Skall en hyresgäst stå i skåpet och koppla in saker då behöver en fastighetsskötare hela tiden bevaka vad hyresgästen gör för att inte någon dåre skall försöka koppla förbi mätaren för att vara "smart" eller kopplar in sin avläsning på någon annans mätare. Den kostnaden skall naturligtvis inte grannarna behöva dela på via sina hyror.

Fjärravläsning är framtiden, går som flera andra skrivit redan idag att se timstatistik i elbolagets app eller på hemsidan.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av maDa »

Problemet är att i många fall är el-leverantörens lösning/portal rätt dålig, summerar per dag eller timme som bäst, och ger inte en direkt tillgång till datan utan endast titta på grafer på en hemsida. HAN-porten ger ju en tillgång till rå realtids data.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av swesysmgr »

Jo visst men det räcker för att du skall kunna se om det sparar någon nämnvärd el t.ex. genom att stänga av en massa saker som ligger på standby.

Vill du ha avancerade lösningar med styrning timme för timme är det nog egen fastighet som gäller. Jag tror att öppna API för avläsning till Nest, Alexa, Homey m.fl. kommer men har ingen aning om hur det ser ut med standarder idag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Syftet med standarden är just att öppna för smart styrning i ”realtid”.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

För smart styrning i realtid behöver man en apparat som hämtar timpriset via internet och styr laster efter det.

HAN-porten ger ingen information om elpris.
I en villa kan den underlätta för att hålla nere effektaviften, men det är knappast ett behov i lägenhet med centralvärme.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av maDa »

Såklart, det är begränsad nytta med kunna styra förbrukningar i en lägenhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är det nytt på gång hos oss: https://www.vattenfalleldistribution.se/matarbyte
Skriv svar