Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mimja
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2022, 08:46:29

Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Mimja »

Hej,

Jag har tänkt koppla in en pulsmätare i vår elmätare, problemet är att elmätaren sitter i en låst garderob i gemensamt utrymme i vårt hyreshus.

Mailade fastighetsägaren att jag behöver komma åt mätaren och idag ringde han tillbaka. Svaren från honom var ungefär:
-Nej? Varför skulle du få komma in där, nej absolut inte? Elcentral och undercentraler finns i samma garderob, du fattar väl att du inte kan vara där och rota?

Vad jag snabbt läst mig till (tror jag) så har man rätt att kontrollera sin elmätare, vilket jag även sa till fastighetsskötare. Jag bad om att få återkomma när jag läst på ytterligare. Även han sa att han skulle läsa på ytterligare, låt mig tveka...

Han lär inte återkomma till mig så var kan jag läsa mer om vad som faktiskt gäller så att jag eventuellt har något att kontra med? För visst borde man ha rätt att kontrollera sin elmätare själv (eller med fastighetsägarens närvaro)?

Mvh
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Ett krav på de nya elmätarna är att de ska ha en dataport med momentan förbrukningsdata tillgänglig. Då låter det konstigt om fastighetsägaren kan hindra tillgång till den datan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Marta »

Moderna elmätare skall ha fjärravläsning. Tag kontakt med Din elnätsleveantör och hör med dem vilka tjänster de erbjuder för att hålla koll på sin förbrukning. Du kanske kan få efterfrågad information via internet eller mobilapp, utan att det rotas i husets mätarcentral.
Mimja
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 november 2022, 08:46:29

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Mimja »

Förtydligar med att elmätaren mycket riktigt har en port för detta och när jag kollat med elnätsbolaget så är det bara att koppla in och sedan be dom öppna porten från deras håll.

Enda bekymret är alltså att fastighetsägaren gav ett distinkt NEJ till att släppa in mig i det utrymme där elmätarna sitter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Men det är ju ett myndighetskrav att mätaren ska ha en tillgänglig dataport. Då borde det även gälla fastighetsägaren.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Hobbyisten »

Om du ingår i de som ska få de nya elmätarna så är hela vitsen att du ska ha realtidsmätning på förbrukningen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av rvl »

Intressant fråga och trist inställning hos fastighetsägaren.

Här (Finland) har vi vad jag vet inte tillsvidare några krav på att mätarna ska få dataport. I vårt hus var mätarna tidigare också bakom lås, men i samband med stambyte för några år sen förnyades också en del av elen och mätarna finns numera i källaren i plåtskåp som inte är låsta. Sen om mätaren skulle få öppen port, eller om jag skulle vilja räkna pulser, så blir det en annan femma att lösa strömförsörjning och pålitlig kommunikation upp till lägenheten. På nätet går det att få icke realtidsdata med en timmes upplösning som räcker rätt långt. Är jag intresserad av nån specifik last, så kan jag ordna egen lokal mätning.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av StureS »

Raderad
Senast redigerad av StureS 2 november 2022, 18:26:21, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Jag äger min egen fastighet.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av StureS »

Mimja skrev: 2 november 2022, 15:09:45 Hej,
Jag har tänkt koppla in en pulsmätare i vår elmätare, problemet är att elmätaren sitter i en låst garderob i gemensamt utrymme i vårt hyreshus.

Mailade fastighetsägaren att jag behöver komma åt mätaren och idag ringde han tillbaka. Svaren från honom var ungefär:
-Nej? Varför skulle du få komma in där, nej absolut inte? Elcentral och undercentraler finns i samma garderob, du fattar väl att du inte kan vara där och rota?
Vad jag snabbt läst mig till (tror jag) så har man rätt att kontrollera sin elmätare, vilket jag även sa till fastighetsskötare. Jag bad om att få återkomma när jag läst på ytterligare. Även han sa att han skulle läsa på ytterligare, låt mig tveka...
Han lär inte återkomma till mig så var kan jag läsa mer om vad som faktiskt gäller så att jag eventuellt har något att kontra med? För visst borde man ha rätt att kontrollera sin elmätare själv (eller med fastighetsägarens närvaro)?
Din fastighetsägare är totalt ointresserad och oinformerad om ny teknik. Tyvärr händer det att fel människor får makt när de inte förstår vad den makten innebär. I ditt fall är det så.
Kolla med din elleverantör om du har tillgång till fjärravläsning som Marta föreslog. Annars får du fråga efter chefen för den inkompetenta person (din fastighetsägare) som enbart vill visa att han/hon bestämmer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Man har rätt att komma in för att läsa av sin elmätare, inget annat. Om den då är inlåst (inte olagligt) så kan man behöva betala för vaktmästarens arbetstid för att komma dit och öppna.
I vissa nyare fastigheter har det satts upp skärmar i varje lägenhet som visar aktuell mätarställning och förbrukning för att slippa det problemet. En del löser det genom att sätta mätaren fullt synlig för alla i korridoren.

Nu spelar det ju dock ingen större roll längre eftersom mätarställningen står på varje faktura och inom kort kommer kunna läsas av via nätägarens app dagligen eller oftare.

Att fastighetsägaren skulle tillåta dig att dra kablar från källaren upp till din lägenhet och göra anslutningar till deras mätare (du hyr den bara) är tämligen uteslutet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av danei »

Nej, mätaren är nätbolagets. Kravet på dem är att ha en mätare med en port åtkomlig för abonnenten. (Om det inte är en udda lösning med el debiterad via fastighetsägaren)
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av StureS »

danei skrev:
"Nej, mätaren är nätbolagets. Kravet på dem är att ha en mätare med en port åtkomlig för abonnenten. (Om det inte är en udda lösning med el debiterad via fastighetsägaren)"

Precis!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av Hobbyisten »

Jag fick en ny elmätare installerad för bara något/några år sedan som gjorde att förbrukningen kunde fjärravläsas. Lite tragikomiskt att de nu ska byta igen. Men jag tror på detta koncept, kan man läsa effektförbrukningen direkt så blir det mycket roligare att spara på el.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bör man få tillgång till sin egen elmätare i hyresrätt?

Inlägg av mrfrenzy »

Såhär skriver elnätsleverantören Mälarenergi:
Kan alla använda HAN-porten på elmätaren?
Nej. Sitter din elmätare ej tillgänglig för dig som kund kommer du inte att kunna använda HAN-porten även om du har fått den nya elmätaren från Kaifa.

T ex om din elmätare sitter i ett kabelmätarskåp i trottoaren utanför din tomt tillhörande Elnätsbolaget kommer du ej att kunna komma åt din elmätare och ansluta till HAN-porten. Lika så om din elmätare sitter i en låst elcentral i källaren på ett flerbostadshus kan det vara problem att komma åt HAN-porten på din elmätare.
Skriv svar