Solenergi och felaktiga installationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av TomasL »

Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker TomasL tar upp något mycket intressant här, elsäkerheten. Kablar från solceller till central verkar av vissa förläggas utan intresse för kabelskydd eller att det rör sig om ganska många volt DC. Är installatörerna medvetna om isolationsklasser på de kablar som används?
Jag vet att brandkåren har reagerat på detta med solceller, att det saknas instruktioner för hur en solcellsinstallation skall utföras för att vara säker för dem vid brand.
Vid andra anläggningar utomhus, såsom luftkonditioneringar, ljusskyltar m.m. finns klara regler om frånskiljare tillgängliga utifrån. Om det nu brinner i undertaket, hur vet brandmannen ifall anläggningen är frånkopplad på ett säkert sätt.
Läs gärna https://www.rtog.se/wp-content/uploads/ ... ningar.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av danei »

Frånkopplad? Den behöver kortslutas för att bli spänningslös.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av Klas-Kenny »

Finns en handbok ifrån Svensk Elstandard, SEK 457, som tar upp det viktigaste.
Både vad gäller kabelförläggning, montering för att inte vara i vägen för brandkåren med mera.

Ett litet utdrag vad gäller brandkåren:
Skärmbild 2022-10-31 173053.png
Men något krav på lättillgänglig DC-brytare tycks inte finnas. Ofta är det inbyggt i växelriktaren bara, men det hjälper ju föga när den sitter inne i huset som brinner.
Sen är det ju omöjligt att montera en enda DC-brytare som gör hela systemet ofarligt. Då måste det i princip sitta en på varje solpanel.
Kortslutning är ju inte heller vidare säkert när det brinner. För plötsligt brinner en av de kortslutna kablarna av, och då är det fullt liv i anläggningen igen.

Finns väl lite på gång vad gäller den saken, har jag förstått.

SEK 457 säger lite om det också;
Skärmbild 2022-10-31 173346.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av mrfrenzy »

"Brandkårsbrytare" finns på alla kommersiella installationer och i vissa mindre kommunala elnät även på privata villor.

När man slår ifrån den kopplas växelriktaren ifrån. DC-kabeln från solpanelerna blir då i det närmaste ofarlig eftersom den är isolerad från jord. (jordfelsövervakning sker vid normal drift automatiskt)


Det som länkas i första inlägget är en betald reklamartikel av en besiktningsman/drönarpilot införd i elektrikerfackets tidning. Mycket närmare skrämselpropaganda är svårt att komma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av TomasL »

Det som länkas i första inlägget är en betald reklamartikel av en besiktningsman/drönarpilot införd i elektrikerfackets tidning. Mycket närmare skrämselpropaganda är svårt att komma.
Det är inte elektrikerfackets tidning, och nej, den är knappast betald reklam. Och nej de pysslar inte med skrämselpropaganda.

mrfrenzy, du borde gjort lite faktakoll, innan du skrev.

Det är en branchtidning, likt VVS-forum och Energi & Miljö.
Den ges ut av Installatörsföretagen.
Så här skriver de själva
Om tidningen
Elinstallatören är den ledande branschtidningen inom elteknikområdet. Tidningen grundades 1934.

ELINSTALLATÖREN UTKOMMER med 11 nummer per år, varje månad utom juli. Den TS-kontrollerade upplagan är 21 500 (TS 2020).

Tidningen förmedlar senaste nytt om produkter, metoder, teknik och företagande i branschen.

ELINSTALLATÖREN GES UT av Installatörsföretagen som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges elteknikföretag och VVS-företag. Installatörsföretagen har 3 600 medlemsföretag med runt 50 000 anställda som omsätter 73 miljarder kronor. Installatörsföretagen är en del av Svenskt Näringsliv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av mrfrenzy »

De har publicerat tre "artiklar" med Richard Nyberg på samma dag. Hans namn nämns 27 gånger!
Troligtvis är det något som gått snett, Rickard kanske var sjuk eller också skribenten, därför klumpades alla inläggen ihop. Normalt sett publiceras de med en månads mellanrum.

Jag har själv köpt sådana inlägg åt flera olika företag. Man betalar en summa och kommer överens om publiceringstid etc. Antingen tar man foton själv eller så kommer deras säljare/skribent och gör det (påverkar kostnaden). Beroende på hur duktig skribenten är behöver man göra mer eller mindre insats för att få en bra text.


På den andra punkten har du dock rätt, tidskriften ägs inte av facket utan av installatörsföretagen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av danei »

Hur var det med likströmsfelen som slog ut jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5822
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av pi314 »

Får vilken elektriker som helst installera solceller?
Du kan välja att certifiera dig inom något av följande områden:

Pannor som drivs med biomassa (till exempel ved och pelletspannor)
Solvärmesystem
Värmepumpar
Solcellssystem
https://www.energimyndigheten.se/energi ... allatorer/

Jag talade nyligen med en elektriker som övervägde att certifiera sig för installation av solceller. Han sa ungefär så här. "Jag får installera kärnkraftreaktorer, men om jag ska installera solceller så behöver jag ett certifikat som jag inte har."

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av TomasL »

danei skrev: 31 oktober 2022, 19:03:21 Hur var det med likströmsfelen som slog ut jordfelsbrytare?
Man har väl konstaterat att det är en skröna, har jag för mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av TomasL »

pi314 skrev: 31 oktober 2022, 19:14:34 Får vilken elektriker som helst installera solceller?
Du kan välja att certifiera dig inom något av följande områden:

Pannor som drivs med biomassa (till exempel ved och pelletspannor)
Solvärmesystem
Värmepumpar
Solcellssystem
https://www.energimyndigheten.se/energi ... allatorer/

Jag talade nyligen med en elektriker som övervägde att certifiera sig för installation av solceller. Han sa ungefär så här. "Jag får installera kärnkraftreaktorer, men om jag ska installera solceller så behöver jag ett certifikat som jag inte har."

/Pi
Han har nog missuppfattat det hela.
Vilken elektriker som helst får installera. Dock för att få kalla sig för certifierad installatör, så måste man naturligtvis certifiera sig, det är ett led i att på frivillig basis höja kunskapen och kvalitén.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av danei »

Precis…
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av Klas-Kenny »

Sen måste ju dock firman vara registrerad som installatör för produktionsanläggningar.

Men jag förmodar att det inte är svårare att få göra det än något annat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av TomasL »

Nä, det är ju bara en anmälan i princip.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Solenergi och felaktiga installationer

Inlägg av Bo.Siltberg »

TomasL skrev: 31 oktober 2022, 18:49:56Det är inte elektrikerfackets tidning, och nej, den är knappast betald reklam. Och nej de pysslar inte med skrämselpropaganda.
mrfrenzy, du borde gjort lite faktakoll, innan du skrev.
Det är en branchtidning, likt VVS-forum och Energi & Miljö.
Den ges ut av Installatörsföretagen.
Precis, bransch, en bransch som vill sälja elinstallationstjänster.
Deras information inger inget seriöst intryck, trots att de verkar ha skärpt till sig sedan starten.
Jag rekommenderar inte att okritiskt betrakta dem som en pålitlig källa.
Skriv svar