Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Jag har tills idag haft värmepump som värmt verkstaden och oljefyllda direktverkande el-element som värmt elektroniklabbet men haft idén länge om att bygga vidare på värmesystemet som idag bara värmer bostaden och består av 2 vedpannor, den ena en modern keramisk på 60Kw och den andra en traditionell överförbränningspanna på 1,2Mw (ja den är stor) som matar en accumulatortank på 3 kubik. Bostadsvärmen är golvvärme och eftersom jag köpte ett restparti golvvärmeslang så blev det en massa slang över och den ena var en grövre industrivariant som nu får fungera som matning till biutrymmena. Slangen ligger i en frigolitkulvert som sitter på väggen i logen, både bostad, panncentral, verkstad och labb är inrymda i logen så montaget blev enkelt.

Början på projektet blev att splitta och löda om värmebatteriet för bättre cirkulation och sen få fläktarna att snurra. den ena hade en traditionell fläktmotor med 5 steg så det var enkelt men den andra hade nån annan okänd typ av fläktmotor. Den blev det extrapyssel med, problemet var bara att den motor jag hade och som passade är avsedd att sitta i en luftström och är en propellerfläktmotor så den gick för varm så den funkar inte, lösningen nu är att bygga en styrning till en "pannkaksmotor" som sitter i bla. IVT och som jag har en av och är avsedd att driva en sådan här radialfläkt. Detta extrajobb är ju inte bortkastat för framtiden, den typen av motor har högt startmoment, går att varvtalsstyra och är stark så den går ju att använda till så mycket annat också i framtiden och dessutom finns dom ju i drivor när folk byter värmepump. Nu sänker jag energiförbrukningen markant här när också elektroniklabbet får värmen från panncentralen också istället för från två oljefyllda el-element, fläktarna drar 75w, elementen drar 1500w så det blir ju en "liten marginell" energibesparing. :D
20221019_220125.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av tecno »

Mycket intressant energispar bygge, tråd som bör följas!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av säter »

Vilken temperatur har du tänkt köra på vattnet?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Inte högre än 60 grader då det är plastslang.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av säter »

Jag har en aerotemper i verkstaden, och jag upplever att den blåser kallt vid så låga temperaturer.
Det kanske går att köra fläktarna på lågt varvtal?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av mrfrenzy »

Dessa enheter har mycket tätare mellan flänsarna och därmed bättre värmeöverföring än en aerotemper. 50 grader räcker utmärkt till full fläkthastighet.
e12dke indoor fan speed vs heat exchanger temperature.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Elektroniken för fläktstyrningen färdig, en 470 Kohmspotentiometer blev perfekt till varvtalsstyrning, som minst hamnar hastigheten på 1/4-del och det blir alldeles lagom när det är tidig höst och den inte behöver skotta på så mycket. Som vanligt körde jag toner transfer, det är ju repeterbart och trilskas aldrig.
20221030_134854.jpg
20221030_134724.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Sådär, det var den första, nästa blir enklare då den motorn direktdrivs av 230 volt och enbart ska gå på en fast hastighet, denna "råkade" ju bli styrbar på varvtalet. :D
20221030_214147.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Båda innedelarna klara, slangdragning pågår för fullt och jag kom på en finess som ju inte borde bli speciellt komplicerad att fixa, den ena är ju varvtalsstyrd i 4 steg, den andra från 0 till full fart, hur komplicerat skulle det vara att automatisera varvtalsstyrningen likt den som en värmepump har och låt oss säga att den startar på 15% och ökar om värmebehovet inte räcker till tills jämvikt uppnåtts och håller den jämvikten dvs. att fläkten går konstant på behovsstyrt varvtal??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är väldigt vanligt att man styr fläktkonvektor på det sättet.
Här har du en färdig termostat för 557kr inklusive moms. https://www.aliexpress.com/item/1005004658490037.html
Bara att sätta två motstånd för att sänka 0-10V så det blir 0-5V istället.

Det finns givetvis till högre priser på Ahlsell och liknande butiker med:
https://www.ahlsell.se/products/varme-- ... r/6707872/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Jag hade inte tänkt mig nåt färdigköpt utan hade tänkt skapa nåt själv, hela systemet är ju ett hobby-bygge fast det ska sänka effektåtgången rejält,,,,,,och så är det ju så förbaskat kul att ha gjort allt själv från cad till fungerande lösning med hjälp av kunskapen som forummedlemmarna besitter där jag inte kan det själv. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av mrfrenzy »

Absolut går det göra själv!
En PID-kontroller är en mycket rolig programmeringsövning.

Valfri mikrokontroller klarar uppgiften, bara ta den du brukar använda och se hur man skapar en analog spänning med R2R DAC resistornät eller PWM och filtrering.
Har du tre digitala utgångar på din MCU kan du få 8 olika fläkthastigheter om du sätter motstånd på 1k, 2k, och 4k.

Gillar du inte programmering så går det göra helt analogt också med lite kondensatorer som laddas upp och ur sakta genom potentiometer och NTC, det kanske till och med går att göra helt utan halvledare...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Microcontrollers är inte min grej alls utan jag kör helt analogt, då blir det ju liksom en annan typ av utmaning att få till det och dessutom har jag mängders-mängder med vanliga hålmonterade kretsar jag försöker köra slut på i första hand. Frågan är om inte en 555 skulle kunna vara hjärtat i en sån krets och styra en transistor för det är ju inte frågan om stora strömmar alls.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av MiaM »

Åtminstone vissa inomhusdelar till värmepumpar går att köra helt fristående från utomhusdelen. Dels kan man då ställa dem på fläktläge men då är det ju ett par fasta hastigheter. Men misstänker att det borde också gå att ställa den på automatisk värme och med lite tur så reglerar befintligt elektronik fläkten för att ge rätt inomhustemperatur, iaf om man flyttar nån givare.

Din lösning är antagligen bättre. Men att bara kunna köra igång och fixa elektroniken senare är ju kanske också en fördel.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Det finns ingen befintlig elektronik, innedelarna är rensade och ombyggda till on-offstyrningar med digitala termostater och varvtalsregleringen sköts via en potentiometer i den ena och en 4-läges vridströmställare i den andra som har 4 fasta lägen.
Skriv svar